Avatar

KSB M 1 og M 2

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/9 2024, 16:54 (55 dage siden)

KSB M 1 og M 2 blev begge solgt til Stålvalseværket i 1957, og nedenstående billede viser begge lok i 1959.
Forreste lok er angivet til at være M 1 (og dermed M 2 bagved).
Nu er der opstået tvivl om, hvorvidt det er omvendt - Hvem kan hjælpe?

[image]

--
[image]

KSB M 1 og M 2

af Niels Munch, 30/9 2024, 17:20 (55 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er efter min bedste viden ikke omvendt.

M.v.h.
Niels

KSB M 1 og M 2

af ojk37, 30/9 2024, 17:31 (55 dage siden) @ Niels Munch

Tilslutter mig Niels Munch - foto af M 2 i to-farvet KSB bemaling uden rejsegodsrum i Frederiksværk findes, så...
Ole-Jørn

KSB M 1 og M 2

af ojk37, 30/9 2024, 17:35 (55 dage siden) @ Tommy Nilsson

Men spændende er imidlertid: hvorfra stammer "pladejerns-trucken", som ses nederst til venstre i billedet, fra??
Ole-Jørn

Avatar

KSB M 1 og M 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/9 2024, 18:54 (55 dage siden) @ ojk37

Men spændende er imidlertid: hvorfra stammer "pladejerns-trucken", som ses nederst til venstre i billedet, fra??
Ole-Jørn

DSB FG 4991 eller 4992, måske?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

KSB M 1 og M 2

af Flemming Jakielski, Rødovre, 30/9 2024, 19:25 (55 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men spændende er imidlertid: hvorfra stammer "pladejerns-trucken", som ses nederst til venstre i billedet, fra??
Ole-Jørn


DSB FG 4991 eller 4992, måske?

Tror jeg ikke. De blev brændt af i spor 46-47 på Gb omkring hvor Himmelekspressen ligger idag. Ib Baagøe havde et billede derfra.
Flemming J

Avatar

KSB M 1 og M 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/9 2024, 19:58 (55 dage siden) @ Flemming Jakielski

Men spændende er imidlertid: hvorfra stammer "pladejerns-trucken", som ses nederst til venstre i billedet, fra??
Ole-Jørn


DSB FG 4991 eller 4992, måske?


Tror jeg ikke. De blev brændt af i spor 46-47 på Gb omkring hvor Himmelekspressen ligger idag. Ib Baagøe havde et billede derfra.
Flemming J

Bogierne ligner, men ved nærmere eftersyn ikke helt. Og så sidder de for yderligt på undervognen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

KSB M 1 og M 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/9 2024, 20:12 (55 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Men spændende er imidlertid: hvorfra stammer "pladejerns-trucken", som ses nederst til venstre i billedet, fra??
Ole-Jørn


DSB FG 4991 eller 4992, måske?


Tror jeg ikke. De blev brændt af i spor 46-47 på Gb omkring hvor Himmelekspressen ligger idag. Ib Baagøe havde et billede derfra.
Flemming J


Bogierne ligner, men ved nærmere eftersyn ikke helt. Og så sidder de for yderligt på undervognen.

Så kunne det være en HHGB A-vogn, hvor den yderlige bogieplacering ser ud til at stemme, men den nærmeste af disse er angiveligt først ophugget i 1960, året efter at trådfotoet er taget.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

KSB M 1 og M 2

af Niels Munch, 30/9 2024, 21:49 (55 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så kunne det være en HHGB A-vogn, hvor den yderlige bogieplacering ser ud til at stemme, men den nærmeste af disse er angiveligt først ophugget i 1960, året efter at trådfotoet er taget.

På NFJs bogiekupévogne sad bogierne "yderligt". NFJ C 31 blev udrangeret 1955, og jeg har ikke på stående fod erindring om, at bogierne kom videre til anden privatbane, selv om bogier åbenbart var i kurs dengang.

M.v.h.
Niels

Avatar

KSB M 1 og M 2

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/9 2024, 22:44 (55 dage siden) @ Niels Munch

Så kunne det være en HHGB A-vogn, hvor den yderlige bogieplacering ser ud til at stemme, men den nærmeste af disse er angiveligt først ophugget i 1960, året efter at trådfotoet er taget.


På NFJs bogiekupévogne sad bogierne "yderligt". NFJ C 31 blev udrangeret 1955, og jeg har ikke på stående fod erindring om, at bogierne kom videre til anden privatbane, selv om bogier åbenbart var i kurs dengang.

M.v.h.
Niels

"Gammelt jern" (altså bogierne). De skulle nok alligevel til Stålvalseværket. Og årstallet ser ud til at kunne stemme.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

KSB M 1 og M 2

af UTJ, 1/10 2024, 08:21 (55 dage siden) @ ojk37

Med 100 % sandsynlighed fra en DSB CSS, dvs en tidligere AA.vogn fra 1892. De havde indervanger og tværsveller i jern, hvilket de andre vogne ikke havde. Så er undervognen forstærket med påsvejste forstærkninger. Man kan måske endda ane at fjedrene i bogierne er kortere end i "privatbaneudgave". Privatbanevognene havde nemlig længere bladfjedre, så de i længde passede med den samtidige standardlængde på fjedre de fleste privatbanepersonvogne blev bygget med (1560 mm).

--
ئۇلغىك

Avatar

En pladejerns-truck

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 1/10 2024, 09:56 (54 dage siden) @ UTJ

Med 100 % sandsynlighed fra en DSB CSS, dvs en tidligere AA.vogn fra 1892. De havde indervanger og tværsveller i jern, hvilket de andre vogne ikke havde. Så er undervognen forstærket med påsvejste forstærkninger. Man kan måske endda ane at fjedrene i bogierne er kortere end i "privatbaneudgave". Privatbanevognene havde nemlig længere bladfjedre, så de i længde passede med den samtidige standardlængde på fjedre de fleste privatbanepersonvogne blev bygget med (1560 mm).

Jeg var ikke klar over, at trucken var mere interessant end lokomotiverne, så her er et nærbillede.

[image]

--
[image]

Avatar

En pladejerns-truck

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/10 2024, 10:38 (54 dage siden) @ Tommy Nilsson


Jeg var ikke klar over, at trucken var mere interessant end lokomotiverne, så her er et nærbillede.

[image]

Det er da mere interessant, hvad det er for et skib, der ligger i baggrunden. ;-) :-P :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

En pladejerns-truck

af Flemming Jakielski, Rødovre, 1/10 2024, 11:58 (54 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Jeg var ikke klar over, at trucken var mere interessant end lokomotiverne, så her er et nærbillede.

[image]


Det er da mere interessant, hvad det er for et skib, der ligger i baggrunden. ;-) :-P :-D

Billedet indeholder også det altgørende bevis for, at nærmeste lokomotiv er KSB 1 selv om vi næsten vidste det. Det blev brandskadet i 1949. Det blev repareret og opmalet på Cvk- og her på gavlen kan vi se mærket for Malerværksted Kh nederst til højre på vognkassen. Det var den eneste af de 4 KSB maskiner, der fik en total opmaling i den korte DSB tid.

Flemming J

En pladejerns-truck

af UTJ, 1/10 2024, 13:24 (54 dage siden) @ Flemming Jakielski

Billedet indeholder også det altgørende bevis for, at nærmeste lokomotiv er KSB 1 selv om vi næsten vidste det. Det blev brandskadet i 1949. Det blev repareret og opmalet på Cvk- og her på gavlen kan vi se mærket for Malerværksted Kh nederst til højre på vognkassen. Det var den eneste af de 4 KSB maskiner, der fik en total opmaling i den korte DSB tid.

Flemming J

Muligvis. Det er KSB M 1, men DSB opmalede faktisk vognene i KSB-grøn efter overtagelsen, inkl KSB litra og nummer. Det var først senere at personvognene blev malet brune. DSB bomærke og numre kom da man havde besluttet sig for at overtagne vogne og lok fra sydfynske jernbaner i 1949 skulle have DSB-numre.

--
ئۇلغىك

Svenska-lok
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak