S-tog under Storebælt, lidt politisk supplement
Kære alle
Som et lille supplement til ”S-tog under Storebælt”.
I slutningen af 1990´erne var jeg som DSB pendlerrepræsentant flere gange indkaldt til Folketingets Trafikudvalg i forbindelse med den dengang muligvis kommende privatisering af visse strækninger (som man bandeord allerede havde vedtaget udenom folketing og EU/EF regler. Men det er en anden historie).
Der blev talt meget om strækninger og også om elektrificeringen og bl.a. her, kunne Trafikudvalgets medlemmer med formand tydeligt se, at S-tog, hvis det skulle have den frekvens man ønskede, havde nået sine ydre grænser med Køge, Høje Tåstrup, Frederikssund og Hillerød. Altså det ville ikke give nogen mening med yderligere og dermed længere strækninger. Der skulle jo bestilles flere tog, muligvis med mulighed for at køre på flere strømsystemer og med flere vogne (ny signalafstand og nyt signalsystem), bygges højere perroner og visse steder ændres på profiler mv., aht. bl.a. køreledninger. Og i og med planlægningen af den nye Metro var undervejs, gav det overhovedet slet ingen mening med en udvidelse, hverken trafikalt som ikke mindst økonomisk.
Dog skal det nævnes, at et par af medlemmerne talte om en udvidelse af S-toget til Roskilde, ”det er jo kun teknikaliteter” blev der sagt for at gennemføre projektet. Den blev lukket af Trafikudvalget selv.
Så med den viden jeg fik dengang, var det aldrig på tale og dermed ej heller en muligvis option med S-tog under Storebælt, andet end m.h.t. levering af togsæt fra fabrikken og til København som materieltransport.
Fortsat god søndag
Steff