S-tog under storebælt
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
af Langelandsbanen, 27/9 2024, 19:14 (58 dage siden)
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
af Ole Dinesen , 27/9 2024, 21:47 (58 dage siden) @ Langelandsbanen
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.
af Langelandsbanen, 29/9 2024, 00:05 (57 dage siden) @ Ole Dinesen
Spændende! og imponerende hvad der kan støves op!
af Steffen Dresler, 29/9 2024, 10:39 (57 dage siden) @ Langelandsbanen
Kære alle
Som et lille supplement til ”S-tog under Storebælt”.
I slutningen af 1990´erne var jeg som DSB pendlerrepræsentant flere gange indkaldt til Folketingets Trafikudvalg i forbindelse med den dengang muligvis kommende privatisering af visse strækninger (som man bandeord allerede havde vedtaget udenom folketing og EU/EF regler. Men det er en anden historie).
Der blev talt meget om strækninger og også om elektrificeringen og bl.a. her, kunne Trafikudvalgets medlemmer med formand tydeligt se, at S-tog, hvis det skulle have den frekvens man ønskede, havde nået sine ydre grænser med Køge, Høje Tåstrup, Frederikssund og Hillerød. Altså det ville ikke give nogen mening med yderligere og dermed længere strækninger. Der skulle jo bestilles flere tog, muligvis med mulighed for at køre på flere strømsystemer og med flere vogne (ny signalafstand og nyt signalsystem), bygges højere perroner og visse steder ændres på profiler mv., aht. bl.a. køreledninger. Og i og med planlægningen af den nye Metro var undervejs, gav det overhovedet slet ingen mening med en udvidelse, hverken trafikalt som ikke mindst økonomisk.
Dog skal det nævnes, at et par af medlemmerne talte om en udvidelse af S-toget til Roskilde, ”det er jo kun teknikaliteter” blev der sagt for at gennemføre projektet. Den blev lukket af Trafikudvalget selv.
Så med den viden jeg fik dengang, var det aldrig på tale og dermed ej heller en muligvis option med S-tog under Storebælt, andet end m.h.t. levering af togsæt fra fabrikken og til København som materieltransport.
Fortsat god søndag
Steff
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/9 2024, 12:02 (56 dage siden) @ Steffen Dresler
Så med den viden jeg fik dengang, var det aldrig på tale og dermed ej heller en muligvis option med S-tog under Storebælt, andet end m.h.t. levering af togsæt fra fabrikken og til København som materieltransport.
Fortsat god søndagSteff
I dag tales så til gengæld om Metro under Øresund, så Skånes lyksaligheder kan komme til Sjælland og vice versa. Og sådan er der så meget.
I lige måde, tak.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af esni, Frederikssund, 29/9 2024, 08:57 (57 dage siden) @ Ole Dinesen
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.
Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?
--
Eskild
af Ole Dinesen , 29/9 2024, 10:27 (57 dage siden) @ esni
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.
Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?
Ja.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 30/9 2024, 15:17 (55 dage siden) @ Ole Dinesen
Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I
Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?
Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.
Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?
Ja.
Og så er det lokomotiverne der leverer strøm til lys mm i S-toget markeringslys? Og hvordan styrede man så lokomotiverne?
Der var måske reelt kun tale om rangerhastigheder.
Fortæl, beret.
--
Venligst
Michael Deichmann
Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.
Læs mere