S-tog under storebælt

af Langelandsbanen, 27/9 2024, 19:14 (9 dage siden)

Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I

Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?

S-tog under storebælt

af Ole Dinesen ⌂ @, 27/9 2024, 21:47 (9 dage siden) @ Langelandsbanen

Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I

Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?

Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.

S-tog under storebælt

af Langelandsbanen, 29/9 2024, 00:05 (8 dage siden) @ Ole Dinesen

Spændende! og imponerende hvad der kan støves op! :-)

S-tog under Storebælt, lidt politisk supplement

af Steffen Dresler, 29/9 2024, 10:39 (7 dage siden) @ Langelandsbanen

Kære alle

Som et lille supplement til ”S-tog under Storebælt”.

I slutningen af 1990´erne var jeg som DSB pendlerrepræsentant flere gange indkaldt til Folketingets Trafikudvalg i forbindelse med den dengang muligvis kommende privatisering af visse strækninger (som man bandeord allerede havde vedtaget udenom folketing og EU/EF regler. Men det er en anden historie).
Der blev talt meget om strækninger og også om elektrificeringen og bl.a. her, kunne Trafikudvalgets medlemmer med formand tydeligt se, at S-tog, hvis det skulle have den frekvens man ønskede, havde nået sine ydre grænser med Køge, Høje Tåstrup, Frederikssund og Hillerød. Altså det ville ikke give nogen mening med yderligere og dermed længere strækninger. Der skulle jo bestilles flere tog, muligvis med mulighed for at køre på flere strømsystemer og med flere vogne (ny signalafstand og nyt signalsystem), bygges højere perroner og visse steder ændres på profiler mv., aht. bl.a. køreledninger. Og i og med planlægningen af den nye Metro var undervejs, gav det overhovedet slet ingen mening med en udvidelse, hverken trafikalt som ikke mindst økonomisk.
Dog skal det nævnes, at et par af medlemmerne talte om en udvidelse af S-toget til Roskilde, ”det er jo kun teknikaliteter” blev der sagt for at gennemføre projektet. Den blev lukket af Trafikudvalget selv.
Så med den viden jeg fik dengang, var det aldrig på tale og dermed ej heller en muligvis option med S-tog under Storebælt, andet end m.h.t. levering af togsæt fra fabrikken og til København som materieltransport.
Fortsat god søndag

Steff

Avatar

S-tog under Storebælt, lidt politisk supplement

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/9 2024, 12:02 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Så med den viden jeg fik dengang, var det aldrig på tale og dermed ej heller en muligvis option med S-tog under Storebælt, andet end m.h.t. levering af togsæt fra fabrikken og til København som materieltransport.
Fortsat god søndag

Steff

I dag tales så til gengæld om Metro under Øresund, så Skånes lyksaligheder kan komme til Sjælland og vice versa. Og sådan er der så meget.
I lige måde, tak. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

S-tog under storebælt

af esni, Frederikssund, 29/9 2024, 08:57 (7 dage siden) @ Ole Dinesen

Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I

Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?


Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.

Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?

--
Eskild

S-tog under storebælt

af Ole Dinesen ⌂ @, 29/9 2024, 10:27 (7 dage siden) @ esni

Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I

Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?


Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.


Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?

Ja.

Avatar

S-tog under storebælt

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/9 2024, 15:17 (6 dage siden) @ Ole Dinesen

Jeg faldt over denne udsendelse på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mMDFM5hJY3I

Ved tidsstempel 27:45, ses et 4. g. s-tog køre i land på Sprogø. Er der nogen der tilfældigvis ved noget om hvorfor? hvordan?


Testkørsel (og levering af SA 05) den 5/11-1996 forud for leverancer via Storebælt.
Oprangeringen ved afgang fra Nyborg: SA 05+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 457-4+ME 1517+EA 3019+B 332+målevogn 002+WRm 601+40 86 951 3 200-6+DB ICE SHUTZ 60 80 99-26 458-2.


Læser jeg korrekt at de 2 lokomotiver går midt i stammen?


Ja.

Og så er det lokomotiverne der leverer strøm til lys mm i S-toget markeringslys? Og hvordan styrede man så lokomotiverne?
Der var måske reelt kun tale om rangerhastigheder.

Fortæl, beret.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak