Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.
-, og blåt græs
Måske skal en farvesagkyndig restaurere farverne før man kan konkludere noget seriøst
Tha
Kære Thomas
Det kan du have lidt ret i Thomas med hensyn til en eventuel konklusion, hvis man IKKE LIGE havde kildematerialer at holde det op mod, der netop beskriver farverne på lokomotiverne. Men jeg er så næsten sikker på, at du så sikkert ville skrive, "om man nu kan regne med farverne på billedet, da de jo er farvekorrigeret"?
En ting er sikker og det er at hjul mv. var brune.
Først i 1864 ved leveringerne af den nye FREJA-klasse nr. 20 - 30, faldt farveskemaet tilsyneladende helt på plads da der anskaffelsesspecifikationerne fra SJS (O.F.A. Busse senior) til Fa. Esslingen (oversat) er anført:
”Locomotiverne og Tenderne skulle males og lakeres paa det Omhyggeligste og Varigste. Kjedlen, Domen, Røgkassen, Veirhuset o.s.v. ved Locomotiverne og Tenderne males sort og forsynes paa tilsvarende steder med smalde 1/8´ à 1/4´ brede carminrøde streger, Locomotivernes Længderammer saavel som alle Hjulene males brune”. .
Meget senere skriver H.G.Hansen (Bogen Jernbaneminder) således om den nye ”Skovbanes” materiel, strækningen København (station III) og til Klampenborg åbnet i 1887:
”Lokomotiverne var af den nu forsvundne litra As, et tenderlokomotiv. Det var kønne maskiner med røde hjul og bufferplanker, messingkrave på skorstenen og dampdomen og messingkranse på cylinderbundene” .
Og mig bekendt findes der ikke andre malede billeder/akvareller, bortset fra "Skydeskiverne" med ODIN på, der viser farverne på datidens danske damplokomotiver. Iøvrigt var lokomotiverne i Jylland og på Fyn brune over det hele, frem til sammenlægning. Her findes der heller ikke billeder/tegninger/skitser/akvareller med farver.
Bedste hilsener
Steff