Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Steffen Dresler, 25/9 2024, 14:57 (60 dage siden)

Jeg fik en SMS fra en anden jernbanefarvetosse der spurgte, om jeg havde set den farveakvarel, der netop var lagt ud på ”Jernbanehilder”, scan nr. DJM02-00026877. http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/246518/viewmode=infoview

[image]

Akvarellen viser et ”Sjællandske Statsbaners” (SSB) morgenpersontog mellem Roskilde og til Kalundborg med togmaskinen, højst sandsynligt en Litra E i nummerserien 31 – 37 og 10 stk. 2-akslede person- og pakvogne. Akvarellen er tegnet den 15. juli 1885 af signatur M.E. eller E.M. Akvarellen er altså fremstillet et par måneder før statsbanerne i Jylland og på Fyn (JFJ) og på Sjælland (SSB) blev administrativt sammenlagt 1. oktober 1885 til DSB-JF og DSB-S.

Jeg havde ”skimmet” akvarellen, men åbenbart IKKE SET DEN som andet end en tegning af et damptog med personvogne.

BOM, det er jo en jernbanehistorisk dokumentation, der farvemæssigt vil noget og altså ikke ”bare” en anden tegning. Signaturen M.E. eller E.M vidste hvad han tegnede, hvilket detaljerne afslører på bedste vis. Yderligere OG IKKE MINDST, har tegneren fanget lige netop de beviser, mange nu om dage ikke kender meget til og for de mere ”frelste”, BEVISET. Altså, billeder viser mere end ord end her diverse forskrifter, direktiver og bemærkninger til materiellets bygning, bemaling og indretning. Se denne side vedr. SJS/SSB bemaling: https://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=2
Umiddelbart bedes bemærket, at lokomotivets cylindre og hjul er lysebrune/rødbrune.

Vognmateriellet er malede i forskellige farver, afhængig af vognklasse og type. Se disse sider m.h.t. vognmateriellets bemaling: https://www.jernbanen.dk/sjs1870_main.php

Hvilke litra (fra 1871) togets vognmateriel har, skal jeg lade de vognkyndige om.
Ganske herligt med en sådan dokumentation m.h.t farver.

God fornøjelse

Steff

Avatar

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/9 2024, 15:04 (60 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg fik en SMS fra en anden jernbanefarvetosse der spurgte, om jeg havde set den farveakvarel, der netop var lagt ud på ”Jernbanehilder”, scan nr. DJM02-00026877. http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/246518/viewmode=infoview

[image]

Akvarellen viser et ”Sjællandske Statsbaners” (SSB) morgenpersontog mellem Roskilde og til Kalundborg med togmaskinen, højst sandsynligt en Litra E i nummerserien 31 – 37 og 10 stk. 2-akslede person- og pakvogne. Akvarellen er tegnet den 15. juli 1885 af signatur M.E. eller E.M. Akvarellen er altså fremstillet et par måneder før statsbanerne i Jylland og på Fyn (JFJ) og på Sjælland (SSB) blev administrativt sammenlagt 1. oktober 1885 til DSB-JF og DSB-S.

Jeg havde ”skimmet” akvarellen, men åbenbart IKKE SET DEN som andet end en tegning af et damptog med personvogne.

BOM, det er jo en jernbanehistorisk dokumentation, der farvemæssigt vil noget og altså ikke ”bare” en anden tegning. Signaturen M.E. eller E.M vidste hvad han tegnede, hvilket detaljerne afslører på bedste vis. Yderligere OG IKKE MINDST, har tegneren fanget lige netop de beviser, mange nu om dage ikke kender meget til og for de mere ”frelste”, BEVISET. Altså, billeder viser mere end ord end her diverse forskrifter, direktiver og bemærkninger til materiellets bygning, bemaling og indretning. Se denne side vedr. SJS/SSB bemaling: https://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=2
Umiddelbart bedes bemærket, at lokomotivets cylindre og hjul er lysebrune/rødbrune.

Vognmateriellet er malede i forskellige farver, afhængig af vognklasse og type. Se disse sider m.h.t. vognmateriellets bemaling: https://www.jernbanen.dk/sjs1870_main.php

Hvilke litra (fra 1871) togets vognmateriel har, skal jeg lade de vognkyndige om.
Ganske herligt med en sådan dokumentation m.h.t farver.

God fornøjelse

Steff

Tak, Steff, men mal nu ikke dine modeltog i de viste nuancer.... ;-) :-D :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Thomas Hauerslev, 27/9 2024, 10:40 (58 dage siden) @ Steffen Dresler

-, og blåt græs ;-)

Måske skal en farvesagkyndig restaurere farverne før man kan konkludere noget seriøst

Tha

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Steffen Dresler, 27/9 2024, 13:32 (58 dage siden) @ Thomas Hauerslev

-, og blåt græs ;-)

Måske skal en farvesagkyndig restaurere farverne før man kan konkludere noget seriøst

Tha

Kære Thomas

Det kan du have lidt ret i Thomas med hensyn til en eventuel konklusion, hvis man IKKE LIGE havde kildematerialer at holde det op mod, der netop beskriver farverne på lokomotiverne. Men jeg er så næsten sikker på, at du så sikkert ville skrive, "om man nu kan regne med farverne på billedet, da de jo er farvekorrigeret"?;-)

En ting er sikker og det er at hjul mv. var brune.

Først i 1864 ved leveringerne af den nye FREJA-klasse nr. 20 - 30, faldt farveskemaet tilsyneladende helt på plads da der anskaffelsesspecifikationerne fra SJS (O.F.A. Busse senior) til Fa. Esslingen (oversat) er anført:

”Locomotiverne og Tenderne skulle males og lakeres paa det Omhyggeligste og Varigste. Kjedlen, Domen, Røgkassen, Veirhuset o.s.v. ved Locomotiverne og Tenderne males sort og forsynes paa tilsvarende steder med smalde 1/8´ à 1/4´ brede carminrøde streger, Locomotivernes Længderammer saavel som alle Hjulene males brune”. .

Meget senere skriver H.G.Hansen (Bogen Jernbaneminder) således om den nye ”Skovbanes” materiel, strækningen København (station III) og til Klampenborg åbnet i 1887:

”Lokomotiverne var af den nu forsvundne litra As, et tenderlokomotiv. Det var kønne maskiner med røde hjul og bufferplanker, messingkrave på skorstenen og dampdomen og messingkranse på cylinderbundene” .

Og mig bekendt findes der ikke andre malede billeder/akvareller, bortset fra "Skydeskiverne" med ODIN på, der viser farverne på datidens danske damplokomotiver. Iøvrigt var lokomotiverne i Jylland og på Fyn brune over det hele, frem til sammenlægning. Her findes der heller ikke billeder/tegninger/skitser/akvareller med farver.

Bedste hilsener

Steff

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Thomas Hauerslev, 28/9 2024, 09:25 (57 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Jeg tvivler ikke på fagkundskaben ud i de historiske arkiver - well done!

Her er samme billede med lidt opdaterede farver med bedre hvidbalance

[image]

THa

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Steffen Dresler, 28/9 2024, 12:07 (57 dage siden) @ Thomas Hauerslev

Kære Thomas

Tak for forsøget på ændring af farvebalancen, giver et bedre indtryk af de brune hjul. Igen, vognmateriellet lader jeg andre om!.

bedste hilsener

Steff

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af UTJ, 28/9 2024, 13:04 (57 dage siden) @ Steffen Dresler

Det giver ikke mening at justere farver. En akvarel giver en indikation til støtte for andre kilder såsom samtidig anvendelse af pigment og fx skriftlige kilder. Og sidstnævnte er der til overflod. Akvarellen understøtter blot øvrige kilder og det er det interessante. Desuden skal man opfatte at ophavsmanden jo (heldigvis, må man antage) ikke har set andre tog end netop sjællandske så fantasien med “tog” er alene sådan som de så ud. Banalt set er ovenstående blot en kildekritisk mini-analyse.

--
ئۇلغىك

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Steffen Dresler, 5/10 2024, 15:04 (50 dage siden) @ Steffen Dresler

Godeftermiddag

A pro pos farver, fik jeg lige lyst til at lege lidt med farver (farveblyanter) på en tegning, her en SJS VALE Klassen, senere Klasse E (s).

Ideen er kun at vise – så godt som mit farvevalg kan – hvor lokomotiverne havde forskellige farver, helt frem til lidt efter DSB tiden i 1892 ff.

Rundkedlen var Anthrazitgrå, røgkammer og skorsten mat sort, opbygninger på kedelryggen, førerhus og tenderkassen blank sort. Rammer og hjul i en 1864 skrivelse ”lysebrun”, muligvis fra fabrikken et mix mellem RAL 3009 Oxinrød og RAL 3013 Tomatrød i blandingsforholdet 3:2,1 = Brunrød. Men med usikkerhed. Senere omtales farven som rød” (Holger G. Hansen).

Så farven på tegningen er nok lidt for meget rød. Og så er det svært med farveblyanter at få blanke og matte farver. Den gule farve er = kobber/messing.

[image]

Men jeg skulle altså lige prøve ideen. Meeeeeen tilsyneladende svingede bemalingen HVOR hen ad vejen.

Steff

Korrekte farver på materiellet før farvefotografiet.

af Steffen Dresler, 6/10 2024, 15:14 (49 dage siden) @ Steffen Dresler

God eftermiddag

Så lykkedes det efter 4. forsøg. Et er farven at se på i blyanten, noget andet når den kommer på i stor palette.

Men heldigvis som i virkeligheden var der varianter af den vedtagne farve. Man havde jo ikke RAL eller andre farveskalaer, kun malerens øje. Som skrevet af Maskinchefen: Locomotivernes Længderammer saavel som alle Hjulene males brune”. Og farven passer så godt som muligt med akvarellen fra 1885.

[image]

Så ovenstående er altså mit bud på, hvordan lokomotivmateriellet på Sjælland så ud umiddelbart før sammenlægningen de statsbaner imellem, selvfølgelig med de modifikationer der nu engang var.

Hvis ånden kommer over mig skulle jeg måske prøve et af de brune JFJ lokomotiver.

Fortsat god søndag!

Steff

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak