GDS' dampvognslokomotiver.
Hej.
Selv om jeg holder mig fra Stats- og privatbaner, har jeg dog skrevet lidt om Gribskovbanens to dampvogne, da deres maskindele jo blev til selvstændige lokomotiver, som oven i købet endte ved industribanerne, så har jeg alligevel kigge på dem - blot for at opdage, at der til emnet var en halv snes kilder, der var vildt uenige om snart sagt alle data.
Hvis du kigger på bentsbane.dk og finder https://bentsbane.dk/gribskovbanens-dampvognslokomotiver-gds-i-og-ii/ og kan besvare nogle af de rejste spørgsmål, hører jeg gerne fra dig? Jeg så dog gerne dokumentation i form af kopier af originale dokumenter. Disse må stadig ligge et eller andet sted, idet dog Eilertsens nok må betegnes som tabte, idet de er sendt til Teknisk Museum, der ikke har mandskab til at kigge i dem.
Selv originalpapirer kan indeholde fejl. Hvis ikke Eilertsen har læst forkert, har Kedeltilsynet opgivet to forskellige kedelnumre på samme lokomotiv? Det kunne ske og er sket! Muligvis også her.
Det ene eller begge lokomotiver havde flere indsatser, end angivet i mit indlæg. Nogle af disse ville jeg gerne kende mere til og gerne med fotodokumentation.
Mvh. BH.
bensbanesnabelagmail.com
Hejsa,
Thages fotos af det arrangerede tog er taget i Græsted, og datoen 14.05.1923 er anført i kanten af negativet (glaspladen). Dermed er den del af historien rimeligt bevist. Hvis lokomotivet på Thages fotos er renoveret hos Hviids i Hillerød, har man så kørt det helt til Græsted for at arrangere et tog, med vogne, som nok har henstået der? Måske. Og er det så AFB 2, vi ser?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.