GDS' dampvognslokomotiver.
Hej.
Selv om jeg holder mig fra Stats- og privatbaner, har jeg dog skrevet lidt om Gribskovbanens to dampvogne, da deres maskindele jo blev til selvstændige lokomotiver, som oven i købet endte ved industribanerne, så har jeg alligevel kigge på dem - blot for at opdage, at der til emnet var en halv snes kilder, der var vildt uenige om snart sagt alle data.
Hvis du kigger på bentsbane.dk og finder https://bentsbane.dk/gribskovbanens-dampvognslokomotiver-gds-i-og-ii/ og kan besvare nogle af de rejste spørgsmål, hører jeg gerne fra dig? Jeg så dog gerne dokumentation i form af kopier af originale dokumenter. Disse må stadig ligge et eller andet sted, idet dog Eilertsens nok må betegnes som tabte, idet de er sendt til Teknisk Museum, der ikke har mandskab til at kigge i dem.
Selv originalpapirer kan indeholde fejl. Hvis ikke Eilertsen har læst forkert, har Kedeltilsynet opgivet to forskellige kedelnumre på samme lokomotiv? Det kunne ske og er sket! Muligvis også her.
Det ene eller begge lokomotiver havde flere indsatser, end angivet i mit indlæg. Nogle af disse ville jeg gerne kende mere til og gerne med fotodokumentation.
Mvh. BH.
bensbanesnabelagmail.com