En bænkevogn - MTJ H 51 (1 foto & lidt snak)
Go' eftermiddag i forum,
Når der alligevel en gang imellem røg en godsvogn i kassen, var det oftest, fordi den skilte sig ud fra "mængden" på en eller anden måde, som f.eks. denne:
LJ Qb 170 ex MTJ H 51 Sakskøbing 08-1959 (nm).
Vognen er, sammen med søstervognen MTJ H 52, bygget af HAWA 1924. Dens herkomst som bænkevogn afsløres af de store sidelemme, den langsgående håndliste og el-koblingsdåserne på gavlen. Af andre "særheder" skal nævnes de tyske akselophæng og puffer samt den imponerende "skæremaskine" af en håndbremse. De langsgående trinbrætter er forsvundet.
Wilcke og Thomassen skriver i MTJ-bogen (DJK 18, 1967) om vognene:
"De to stykgods- og bænkevogne, H 51 og 52, leveredes 1924 fra Hannoversche Waggonfabrik. Når de undtagelsesvis anvendtes som bænkevogne, havde de hver 40 pladser, som godsvogne var de som samtlige øvrige MTJ-godsvogne beregnede til 12,5 t last."
Lollandsbanen overtog vognene i 1941. Hvornår H 51 forsvandt, fortaber sig tilsyneladende, hvorimod Jernbanenyt - kort fortalt - Jernbanen nr 5 1971 kort berettede: "LJ: Banen har i 1971 ophugget følgende vogne: H 121 (tidl. H 171/MTJ H 52)....".
Som type er vognen i familie med HPs H-vogne fra Werdau, der også har optrådt i Ulrik's interessante HP-føljeton.
Når jeg så også vælger at vise vognen i dag, sker det med tanke på EVPs fine maj 2013-side, hvor netop Maribo-Torrig Jernbane er ét af temaerne.
Bedste hilsener
Niels