Avatar

Ingen oplysninger

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 12/9 2024, 13:54 (7 dage siden)

Her er et billede fra EVP arkivet helt uden oplysninger - nogen bud?

[image]

--
[image]

Ingen oplysninger

af Steffen Dresler, 12/9 2024, 14:27 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy

Er noget uden for min comfortzone med et privatbane lokomotiv. Men ligner en af Esslingen maskinerne SFJ 1 - 5.

Steff

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 14:42 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Tommy

Er noget uden for min comfortzone med et privatbane lokomotiv. Men ligner en af Esslingen maskinerne SFJ 1 - 5.

Steff

Enig! Nummer tre vogn ser sy'fynsk ud.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 14:45 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

Fotografens påklædning siger ca. 1910 til mig.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger

af PeterA, 12/9 2024, 15:43 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej!
Jeg har et gammelt notat om, at billedet skulle være taget et sted på Falsterbanen ca. 1905. Kan ikke stille sikkerhed for det. Men kan det være en ledetråd ?
mvh PeterA

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 16:06 (7 dage siden) @ PeterA

Hej!
Jeg har et gammelt notat om, at billedet skulle være taget et sted på Falsterbanen ca. 1905. Kan ikke stille sikkerhed for det. Men kan det være en ledetråd ?
mvh PeterA

Hejsa,

Hvis notatet "ved", at billedet er taget på Falsterbanen, så ved det vel også stedet? Ellers er det jo lidt svært at vide, at det er på Falsterbanen. I øvrigt var det DSB og ikke LJ, der trafikerede Falsterbanen i 1905.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 16:34 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Tommy

Er noget uden for min comfortzone med et privatbane lokomotiv. Men ligner en af Esslingen maskinerne SFJ 1 - 5.

Steff

Den har i hvert fald navneplade på, men er nummeret ikke tocifret? Hvad siger originalen, Tommy? (et eksempel på, hvor vigtig en korrekt kommasætning er).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger

af Niels Munch, 12/9 2024, 16:36 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]

Vogn nr. 4 ser i mine øjne sy'fynsk ud. Var det ikke kun SFJ, der havde bogievogne (AB 8, AB 9), hvor vognkassen "gik ned over" vangen?

M.v.h.
Niels

Ingen oplysninger

af 87-Gruppen, 12/9 2024, 17:39 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ærede forum
Jeg har set billedet før og konkluderede at med 2 fotografer opstillet (plus ham som tog billedet) så må det have været et meget betydningsfuldt tog, jeg gættede på at det måske var Tzarens tog, da flere vogne forekommer ret høje (har læst andetsteds at de var)
Jeg beklager at det er i afdelingen rent gætteri, men måske det kan anspore nogen af herreværelsets eksperter!?
Mvh Vagn Holstein

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 17:46 (7 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Vogn nr. 4 ser i mine øjne sy'fynsk ud. Var det ikke kun SFJ, der havde bogievogne (AB 8, AB 9), hvor vognkassen "gik ned over" vangen?

M.v.h.
Niels

Hvilke af de syfyndske strækninger var indhegnede? Var det kun Svendborgbanen?

Og egentlig må det foto, som den forreste fotograf måske tog, også være til at finde.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger

af Steffen Dresler, 12/9 2024, 17:59 (7 dage siden) @ 87-Gruppen

Tja Vagn

Som en tit skriver her på siderne "har ikke forstand på damplokomotiver", vil jeg dog indskrænke det lidt til for undertegnede "privatbanelokomotiver":-)

Ser man efter i listerne her på siderne, fik FJ et par år efter SFJ nr. 1-8, der også var byggede hos Esslingen, dog et par år senere. Umiddelbart ved en sammenligning af data SFJ pg FJ lokomotiverne er de sammenfaldende.

Så dit gæt er vel relevant nok på en "roebane" og så med et Kejserligt tog.

Altså - som jeg ser det - (næsten) samme maskintype, byggede hos Esslingen. Sååååååååååååååååå, nu er det vogneksperterne der skal til!

Steff

Ingen oplysninger

af Niels Munch, 12/9 2024, 18:01 (7 dage siden) @ 87-Gruppen

Ærede forum
Jeg har set billedet før og konkluderede at med 2 fotografer opstillet (plus ham som tog billedet) så må det have været et meget betydningsfuldt tog, jeg gættede på at det måske var Tzarens tog, da flere vogne forekommer ret høje (har læst andetsteds at de var)

Næppe så 'eksotisk', Vagn.

Til gengæld var én af de 2 SFJ-bogievogne, jeg nævnte ovenfor, med i dette tog:

[image]
Kongeligt særtog på Kværndrup Station i anledning af Prins Christians og Prinsesse Alexandrines besøg på Egeskov Slot i november 1902.
DJM fotosamling ID: DJM02-00002807.

..... og jeg kunne bringes til at mene, at pakvognen (nr. 2 vogn på "Mortens billede") også var. Vogn nr. 3 her er DSB SA 8.

M.v.h.
Niels

Ingen oplysninger

af Niels Munch, 12/9 2024, 18:13 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Altså - som jeg ser det - (næsten) samme maskintype, byggede hos Esslingen.

Ja, Bay behandler i sin "bibel" Esslingen-maskinerne LFJ 1-8, SFJ 1-5 og 11 samt RFB 6 under ét.

M.v.h.
Niels

Ingen oplysninger

af Martin Wilde, 12/9 2024, 18:15 (7 dage siden) @ Steffen Dresler

Ser man efter i listerne her på siderne, fik FJ et par år efter SFJ nr. 1-8, der også var byggede hos Esslingen, dog et par år senere. Umiddelbart ved en sammenligning af data SFJ pg FJ lokomotiverne er de sammenfaldende.

Kære Steff
Jeg ved, du holder meget af forkortelser, men her er den altså smuttet. Faxe Jernbane, FJ, har aldrig haft den type lokomotiver. Og i Faxe var man jo med enkelte undtagelser udelukkende kunde hos Krauss. Ja, og så er der jo lige det med sporvidden...
Mvh. Martin

Ingen oplysninger

af Steffen Dresler, 12/9 2024, 19:10 (7 dage siden) @ Martin Wilde

Der ka´ du se Martin, det går ikke helt godt med privatbanerne:-)

Tak for rettelsen

Steff

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 21:40 (7 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Tak!

Jeg mener at kunne tyde fødderne på to 1-taller på førerhuset, og så er det SFJ 11 'Loke', hvilket stemmer med den ret korte navneplade på kedlen (pladen sad oprindeligt på førerhuset. Kan nogen bekræfte, at det er et 11-tal?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/9 2024, 23:02 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Hvilke af de syfyndske strækninger var indhegnede? Var det kun Svendborgbanen?

Kun ONFJ og SFB var uindhegnede. Så der er "frit slag" til at finde fotostedet på en af de andre strækninger.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger 2.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 13/9 2024, 09:53 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]

--
[image]

Avatar

Ingen oplysninger 2.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2024, 10:02 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]

Ser tysk ud. Der er 3 kl. markering på vognen th. (som ikke er en CU), så billedet er nok fra før 1956.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger 2.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2024, 10:07 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]


Ser tysk ud. Der er 3 kl. markering på vognen th. (som ikke er en CU), så billedet er nok fra før 1956.

Og vesttysk. Bilen ser ud til at være en Lloyd Alexander.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger 2.

af Niels, Aarhus, 13/9 2024, 15:19 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]


Ser tysk ud. Der er 3 kl. markering på vognen th. (som ikke er en CU), så billedet er nok fra før 1956.


Og vesttysk. Bilen ser ud til at være en Lloyd Alexander.

Lloyd 600 og Lloyd Alexander blev produceret fra henholdsvis 1955 0g 1957, og da vi ikke kan se, om der er tale om den ene eller den anden Lloyd på billedet, må vi gå ud fra, at billedet tidligst kan være taget i 1955, hvilket jo snævrer tidsrummet væsentligt ind, hvis billedet skal være fra før 1956 pga. 3. kl. markeringen på vognen - altså: 1955 - 1956.

"Tingesten" ser ud til at være en eller anden form for hjemmelavet sneplov baseret på rammen fra et mindre to-koblet (damp)lokomotiv.

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Avatar

Ingen oplysninger 2.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2024, 15:23 (6 dage siden) @ Niels

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]


Ser tysk ud. Der er 3 kl. markering på vognen th. (som ikke er en CU), så billedet er nok fra før 1956.


Og vesttysk. Bilen ser ud til at være en Lloyd Alexander.


Lloyd 600 og Lloyd Alexander blev produceret fra henholdsvis 1955 0g 1957, og da vi ikke kan se, om der er tale om den ene eller den anden Lloyd på billedet, må vi gå ud fra, at billedet tidligst kan være taget i 1955, hvilket jo snævrer tidsrummet væsentligt ind, hvis billedet skal være fra før 1956 pga. 3. kl. markeringen på vognen - altså: 1955 - 1956.

"Tingesten" ser ud til at være en eller anden form for hjemmelavet sneplov baseret på rammen fra et mindre to-koblet (damp)lokomotiv.

Venlige hilsner

Niels H

Der kan naturligvis være tale om en henstillet 3. kl. vogn, og så er tidspunktet ikke så indsnævret.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger 2.

af Niels, Aarhus, 13/9 2024, 15:31 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Der kan naturligvis være tale om en henstillet 3. kl. vogn, og så er tidspunktet ikke så indsnævret.

Så sandt, som det er skrevet ;-)

Venlige hilsner

Niels H

--
Niels

Ingen oplysninger 2.

af Lars, 13/9 2024, 16:07 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Endnu et billede fra EVP arkivet.

[image]

Er det muligt at se på originalbilledet, hvad der står på skiltene på bygningen over bilen?

--
mvh
Lars

Ingen oplysninger 2.

af UTJ, 13/9 2024, 18:21 (6 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billedet kommer lige efter et billede fra RK (Rendsburger Kreisbahn). Om det er i Rendsborg, Slesvig eller Ekernførde ved jeg ikke. Både RK og Ekernførde-banerne var smalsporede.
[image]
...og så det som kommer lige efter (eller før):
[image]
Begge billeder ef taget af Ole Winther Laursen og mon ikke de kan findes i nogle af de mange bøger diverse tyske forlag har udgivet (OWL var flittig bidragyder, med det han havde taget).

--
ئۇلغىك

Ingen oplysninger 2.

af Baumann, 13/9 2024, 21:14 (6 dage siden) @ UTJ

Jeg tror at jeg måske løsning ved Schleswiger Kreisbahn
De har brug en udrangeret damplokomotiv nr. 8 i 1959, til at bygget en sneplov som senere blev udrangeret engang i 70'erne

Nr. 8 var en Henschel fabr.nr. 7225 fra 1905 typ Bn2t

Ingen oplysninger 2.

af Bent Hansen, 13/9 2024, 22:03 (6 dage siden) @ Baumann

Hej.

Se billedet af toget, der er på vej over broen.......

Conventgarten er et gammelt hotel, der lå og stadig ligger ved kanalen i Rendsborg, Broen ligner også mest den i Rendsborg.

Mvh. BH.

Ingen oplysninger 2.

af Baumann, 13/9 2024, 22:18 (6 dage siden) @ Bent Hansen

Men billede med sneploven er et normalsporet ikke ?

Avatar

Ingen oplysninger 2.

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2024, 22:21 (6 dage siden) @ Baumann

Men billede med sneploven er et normalsporet ikke ?

Det ser jeg det også som.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger 2.

af UTJ, 14/9 2024, 06:35 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Man kan også kigge mod Kiel. Der var en del småbaner i Holsten.

--
ئۇلغىك

Ingen oplysninger 2.

af Niels Munch, 14/9 2024, 07:07 (6 dage siden) @ Baumann

Jeg tror at jeg måske løsning ved Schleswiger Kreisbahn
De har brug en udrangeret damplokomotiv nr. 8 i 1959, til at bygget en sneplov som senere blev udrangeret engang i 70'erne

Nr. 8 var en Henschel fabr.nr. 7225 fra 1905 typ Bn2t

[image]

Mor'n Baumann,

Jeg mener, du i den grad er "på sporet", for personvognens synlige detaljer stemmer overens med Schleswiger Kreisbahns "lange" 5-fags (dobbeltvinduer) personvogne Bi 9 og 10 (Görlitz 1906), der ikke - som andre af banens "tøndetags-vogne" - på det seneste var to-farvede. Desværre har jeg ikke levnedsløb for Bi 9 og 10, ligesom jeg intet bud har på tid & sted. Og desværre står ingen af monografierne om banen i min reol.

M.v.h.
Niels

Ingen oplysninger 2.

af UTJ, 14/9 2024, 07:42 (6 dage siden) @ Niels Munch

Jeg er også tilhænger at Schleswiger Kreisbahn. Jeg ville botanisere Kappel og Satrup som mulige fotolokationer. Min pointe er at billedet ligger lidt isoleret til at få det ind i en sammenhæng.

--
ئۇلغىك

Ingen oplysninger 2.

af Niels Munch, 14/9 2024, 08:33 (6 dage siden) @ UTJ

Jeg er også tilhænger at Schleswiger Kreisbahn. Jeg ville botanisere Kappel og Satrup som mulige fotolokationer. Min pointe er at billedet ligger lidt isoleret til at få det ind i en sammenhæng.

Nu har jeg så sprunget over det lave stakit og spurgt på DSO Historisches Forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10908770 - hvor kollegerne dér før har bragt os på ret køl.

M.v.h.
Niels

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af UTJ, 14/9 2024, 11:32 (5 dage siden) @ Niels Munch

Jeg er også tilhænger at Schleswiger Kreisbahn. Jeg ville botanisere Kappel og Satrup som mulige fotolokationer. Min pointe er at billedet ligger lidt isoleret til at få det ind i en sammenhæng.


Nu har jeg så sprunget over det lave stakit og spurgt på DSO Historisches Forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10908770 - hvor kollegerne dér før har bragt os på ret køl.

Jeg har set lidt på dateringen og billedet er meget sandsynligt fra efteråret 1956. Det er nok en oplysning der skal tilføjes på Drehscheibe. Det passer også med at sidste persontog på RK (Rendsburger Klb) gik i foråret 1957. Men det passer ikke med den plov, som man mener er ombygget i 1959.

--
ئۇلغىك

Avatar

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/9 2024, 11:49 (5 dage siden) @ UTJ

Jeg er også tilhænger at Schleswiger Kreisbahn. Jeg ville botanisere Kappel og Satrup som mulige fotolokationer. Min pointe er at billedet ligger lidt isoleret til at få det ind i en sammenhæng.


Nu har jeg så sprunget over det lave stakit og spurgt på DSO Historisches Forum: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10908770 - hvor kollegerne dér før har bragt os på ret køl.

Jeg har set lidt på dateringen og billedet er meget sandsynligt fra efteråret 1956. Det er nok en oplysning der skal tilføjes på Drehscheibe. Det passer også med at sidste persontog på RK (Rendsburger Klb) gik i foråret 1957. Men det passer ikke med den plov, som man mener er ombygget i 1959.

En henstillet personvogn med 3. klasse kan godt være fotograferet omkring 1960 eller senere, hvis ploven er fra 1959.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af UTJ, 14/9 2024, 11:50 (5 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mere fotoforensic. Næste billede på rullen er fra Schleswiger Kreisbahn! Det er sammenligninger af overklipninger i negativstrimlen som gjorde udfaldet. Så er det blot at få identificeret fotosted og hvad det er for et lokomotiv der har doneret undervogn.
[image]

Billederne er fra november 1956.

--
ئۇلغىك

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Niels Munch, 14/9 2024, 12:08 (5 dage siden) @ UTJ

Så har Christian Protze skrevet et plausibelt svar på HiFo (oversat af mig):

"I Ludger Kenning's bog om Schleswiger Kreisbahn er der et meget lignende foto fra 1963 på side 122, der viser en plov sammen med en Ci personvogn foran en dækforhandler.
Dækket mellem ploven og vognen ses i venstre kant af bogens billede, og hegnet har også ligheder.
Plovens undervogn ligner, men overbygningen er her anderledes.
Teori: Ploven klarede sig ikke godt i den første vinter og er efterfølgende blevet ombygget til 1963-formen."

Jeg har fundet et par fotos af den modificerede plov optaget i 1976 af Berthold Hertzfeld *her* og *her*. Kilde: https://www.eisenbahn-nord.de/dbbilder/ablagewebalben/Schleswiger%20Kreisbahn/index.htm#4 .

Endelig har "Trip" bestemt bilen til en Lloyd LP 400, der blev produceret fra 1953.

M.v.h.
Niels

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Niels Munch, 14/9 2024, 12:19 (5 dage siden) @ UTJ

Billedet af vogn Bi 26 er taget på Bahnhof Schleswig Altstadt.

M.v.h.
Niels

Avatar

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/9 2024, 13:00 (5 dage siden) @ UTJ

Mere fotoforensic. Næste billede på rullen er fra Schleswiger Kreisbahn! Det er sammenligninger af overklipninger i negativstrimlen som gjorde udfaldet. Så er det blot at få identificeret fotosted og hvad det er for et lokomotiv der har doneret undervogn.

Det ligner en privatbane-Klima-sneplov....

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ingen oplysninger 3.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 14/9 2024, 13:35 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

På bagsiden af billedet står der "Foto: B&W".

[image]

--
[image]

Ingen oplysninger 3.

af UTJ, 14/9 2024, 13:36 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skibby

--
ئۇلغىك

Avatar

Ingen oplysninger 3.

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/9 2024, 13:46 (5 dage siden) @ UTJ

Skibby

Skibby. Til venstre posthuset, der fungerede som stationsbygning fra 17.11.1928 til den permanente stationsbygning kunne tages i brug i 1929. Vognkassen var midlertdigt venterum. Foto nok fra 1928.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ingen oplysninger 3.

af Steffen Dresler, 14/9 2024, 14:25 (5 dage siden) @ Tommy Nilsson

Foto optaget ifm. prøve/præsentationskørsel med den nye DSB litra MW på bl.a. Frederikssundsbanen den 10-07-1929.

Steff

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Baumann, 14/9 2024, 18:11 (5 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var hjemme hos min forældre og fandt i min gamle gemmer, denne omtalte bog
og her billede til sammenligning
[image]

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Niels Munch, 14/9 2024, 20:48 (5 dage siden) @ Baumann

Tak for billedet, Baumann. Hvis der, som det menes på DSO-HiFo, er tale om 2 versioner sneplov på samme underevogn, og OWL's foto er fra 1956, er der kuk i lokomotivets udrangeringsdato. Ellers er der tale om 2 "donorlokomotiver", hvor OWL's er ukendt.

Vi la'r den stå nogle øjeblikke mere på DSO-HiFo .....

M.v.h.
Niels

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af UTJ, 14/9 2024, 21:06 (5 dage siden) @ Niels Munch

Tak for billedet, Baumann. Hvis der, som det menes på DSO-HiFo, er tale om 2 versioner sneplov på samme underevogn, og OWL's foto er fra 1956, er der kuk i lokomotivets udrangeringsdato. Ellers er der tale om 2 "donorlokomotiver", hvor OWL's er ukendt.

Vi la'r den stå nogle øjeblikke mere på DSO-HiFo .....

M.v.h.
Niels

Mon ikke der er kuk i ombygningsåret. Men der var i hvert fald to lok, 8 og 9, som er relevante i den sammenhæng for nogle år tidligere fotograferede OWL nummer 9 i hel, opfyret tilstand.

--
ئۇلغىك

Sneplov i Slesvig-Holsten, november 1956

af Niels Munch, 16/9 2024, 18:49 (3 dage siden) @ UTJ

Tak for billedet, Baumann. Hvis der, som det menes på DSO-HiFo, er tale om 2 versioner sneplov på samme underevogn, og OWL's foto er fra 1956, er der kuk i lokomotivets udrangeringsdato. Ellers er der tale om 2 "donorlokomotiver", hvor OWL's er ukendt.


Mon ikke der er kuk i ombygningsåret. Men der var i hvert fald to lok, 8 og 9, som er relevante i den sammenhæng for nogle år tidligere fotograferede OWL nummer 9 i hel, opfyret tilstand.

Et svar fra "mb" på DSO-HiFo bringer netop tanken hen på, at der i tidens løb kan have været 2 plove på hvert sit "donorlokomotiv" (min oversættelse):

"Men jeg formoder nu, at billedet [OWL's] viser denne plovs [bygget over lok 8] hidtil ukendte forgænger. For ploven, der blev skabt over lok 8, må bestemt have haft en forgænger. Det kan næppe antages, at emnet snerydning først kom op efter mere end 5 årtier ved kredsbanen.
Ploven [OWL's] kan tydeligt ses på dette luftfoto fra 1955: Sl-Altstadt 1955".

Lok nr. 9, som du peger på Ulrik, er også et Bn2t (Henschel 7226/1905), udrangeret 1953; men andre af banens Bn2t-lokomotiver kan vel komme på tale?

Om fotostedet skriver "mb":

"Ploven står på det sydligste spor på stationen Schleswig Altstadt. Grusvejen bag banen er Wiesenstrasse. Dækfirmaet er Reifen-Engelhardt."

Spændende at se, om vi kommer endnu nærmere via DSO-HiFo.

M.v.h.
Niels

Avatar

Ingen oplysninger 4.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/9 2024, 19:37 (2 timer, 35 minutter siden) @ Tommy Nilsson

På bagsiden står der P O S Rasmussen, Gb.
Gb kan muligvis blot betyde, at det var der, hvor hr Rasmussen var tjenestegørende.

[image]

[image]

--
[image]

Ingen oplysninger 4.

af Steffen Dresler, 19/9 2024, 19:45 (2 timer, 28 minutter siden) @ Tommy Nilsson

Et hurtigt skud fra hoften!

MULIGVIS sabotage, P-mask. med hvide ringe om bufferne, kan IKKE se om nummerplade er aftaget samt dansk politi. Tidsperiode KUNNE være under krigen FØR politiet blev taget.

Steff

Avatar

Ingen oplysninger 4. LØST!

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/9 2024, 19:54 (2 timer, 18 minutter siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Morten Flindt Larsen, 19/9 2024, 20:30

Hejsa,

Det er oprydning efter et uheld på Næstved station, hvor et godstog afsporede den 16. mar. 1944, kl. 11.58. Billederne kendes, men fotografen kender jeg ikke.

Der er mindst 15 fotos i serien. Er de øvrige der ikke?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Veterantog kalender
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak