Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 02:47 (83 dage siden)

Hejsa,

Kan nogen huske, hvor DSB kørte tog oprangeret lok+Bn+Bn+An+Bns i efteråret 1972? Var det kun på Kystbanen og Kh-Sg?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 13:19 (83 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Kan nogen huske, hvor DSB kørte tog oprangeret lok+Bn+Bn+An+Bns i efteråret 1972? Var det kun på Kystbanen og Kh-Sg?

Jeg spørger på vegne af dette DJM-foto, som er gengivet i "DSB Kommunikation" 1/73, så det kan være taget lige efter nytår 73, men nok i 1972 pga. bladets produktionstid. Stedet kan muligvis aflures.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/9 2024, 13:30 (83 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ny måned - ny kvote.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 13:44 (83 dage siden) @ Michael Deichmann

Ny måned - ny kvote.

Åh ja. Og billedet er fra før regionaltog hed regionaltog.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen...

af Martin Wilde, 2/9 2024, 13:58 (83 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Kan nogen huske, hvor DSB kørte tog oprangeret lok+Bn+Bn+An+Bns i efteråret 1972? Var det kun på Kystbanen og Kh-Sg?

Jeg er et stykke fra mine gamle køreplaner, men jeg mener at huske, at DSB begyndte at køre halvtimesdrift med Bn-materiel incl. An på Kystbanen fra K73. Der kørtes Helsingør-København H og retur.
Først fra K74 blev regionaltogene med Bn-vogne udbredt videre ud på Sjælland, hvor DSB kørte hver time fra Nivå til Holbæk og Ringsted. fra Holbæk fortsatte et tog hver anden time til Kalundborg, og fra Ringsted kørtes skiftevis til Slagelse og Næstved, som dermed fik totimersdrift med regionaltog i de første år efter 1974. Disse tog kørte uden 1. klasse, og var oprangeret kun med lok-Bn-Bn-Bns, kan jeg huske fra min barndom i Holbæk, hvor jeg boede 1975-77 og jævnligt cyklede ned på stationen for at se på tog. Dengang var der på Nordvestbanen kun 1. klasse i bådtogene til Kalundborg.
Regionaltogene blev hurtigt populære og de var fyldte i myldretiderne, så efter nogle år kom der flere vogne i togene, og MY og MX blev udskiftet med MZ.

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 14:06 (83 dage siden) @ Martin Wilde

Hej Martin,

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen...

af K564, 2/9 2024, 14:11 (83 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?

Hej Morten

Lygteføring viser særtog. Var det plantog, skulle der kun være en frontlanterne tændt. Her er der to for særtog.

Hilsner Keld

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 14:14 (83 dage siden) @ K564

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?


Hej Morten

Lygteføring viser særtog. Var det plantog, skulle der kun være en frontlanterne tændt. Her er der to for særtog.

Hilsner Keld

Tak, Keld. :-) Det med lygteføringen havde jeg helt glemt. Så må det være indøvringskørsel, vil jeg tro.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen...

af Ole Dinesen ⌂ @, 2/9 2024, 16:02 (83 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?


Hej Morten

Lygteføring viser særtog. Var det plantog, skulle der kun være en frontlanterne tændt. Her er der to for særtog.

Hilsner Keld


Tak, Keld. :-) Det med lygteføringen havde jeg helt glemt. Så må det være indøvringskørsel, vil jeg tro.

Tror der er tale om denne kørsel :-)
[image]

Nu spør' han sgu igen...

af Peter Sloots, 2/9 2024, 16:10 (83 dage siden) @ Ole Dinesen

De kan nok ikke have været særlig udbredt i 1972. Jeg fotograferede en række helt nye Bns på Otto Bussesvej i juni 1973:

[image]

Nu spør' han sgu igen...

af PeterA, 2/9 2024, 17:18 (83 dage siden) @ Peter Sloots

Ja, netop dette spor på Peters foto opad hegnet til Otto Busses Vej og langs med lyntogshallen blev på fototidspunktet flittigt anvendt til montage og indkøring af ITC-udstyret, særligt på MY´erne.

De første tests af ITC drejede sig grundlæggende om, at tingene så at sige lystrede mellem maskine og styrevogn, så der gik ofte nogle timer om eftermiddagen med at køre 20 - 30 m frem/test/kontrol og tilbage vice versa med bemanding og kørsel fra både maskine og styrevogn. Hertil kom ham der testede og kontrollerede kabelforbindelser og installationerne med måleudstyr. Håndtegn og råb gjorde det ud for kommunikationen mellem de to førerrum.

Det var faktisk tungt arbejde. De ITC-elementer - i hovedsagen en stor hvid apparatkasse - der blev monteret på maskinerne kørte vi ud på en trækvogn og løftede dem op i maskinen for montering. Der er højt op til gulvet på en MY! Efterfølgende skulle der også kobles til og sættes luft mellem maskine og styrevogn, også det er tungt arbejde.

På fotoet er samlet en længere stamme inkl. to MY, måske en test af systemet ved dobbelttraktion. Det kan jeg ikke mindes at have været med til og skal ikke gøre mig klog på det.
I perioden 1973-74 holdt der stort set altid en "godkendt" BNS på det viste spor for at nymonterede eller fejlramte MY med ITC kunne testes tæt ved
MY-værkstedet.

mvh PeterA

Nu spør' han sgu igen...

af re20000, 2/9 2024, 19:35 (83 dage siden) @ PeterA

Omkring den 1. - 2. /12 kørte der i hvert fald et "prøvetog" Kh-Hg-Kh med Bns styrevogn mod nord, en An og en Bn og fremført af 1147. Det ankom 14.37 på Vedbæk, stoppede næsten op, en togfører sprang ud på perronen, gav afgang med det samme og kørte videre nordpå. Det var i hvert fald første gang jeg så en Bns. Om det var indøvning af togpersonale eller hvad ved jeg ikke.

Nold

Avatar

Nu spør' han sgu igen...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 16:20 (83 dage siden) @ Ole Dinesen

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?


Hej Morten

Lygteføring viser særtog. Var det plantog, skulle der kun være en frontlanterne tændt. Her er der to for særtog.

Hilsner Keld


Tak, Keld. :-) Det med lygteføringen havde jeg helt glemt. Så må det være indøvringskørsel, vil jeg tro.


Tror der er tale om denne kørsel :-)
[image]

BINGO! Naturligvis en pressepræsentation. Datoen passer med bladets produktion. Fotografen har sikkert fået en særtogsanmeldelse, så han kunne udsøge sig et godt fotosted, jounalisterne har siddet lunt inde i toget, og strækningen er defineret, så jeg ikke skal ud og søge over hele østområdet. Tak, Ole. :-D :-D :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/9 2024, 22:05 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så må det jo være en art prøvetur, vi ser. Dog uden særtogsplade, som man vel endnu brugte, dvs. i et plantog. Eller? Indøvning?


Hej Morten

Lygteføring viser særtog. Var det plantog, skulle der kun være en frontlanterne tændt. Her er der to for særtog.

Hilsner Keld


Tak, Keld. :-) Det med lygteføringen havde jeg helt glemt. Så må det være indøvringskørsel, vil jeg tro.


Tror der er tale om denne kørsel :-)
[image]


BINGO! Naturligvis en pressepræsentation. Datoen passer med bladets produktion. Fotografen har sikkert fået en særtogsanmeldelse, så han kunne udsøge sig et godt fotosted, jounalisterne har siddet lunt inde i toget, og strækningen er defineret, så jeg ikke skal ud og søge over hele østområdet. Tak, Ole. :-D :-D :-D

Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen, så tror jeg, at toget er fotograferet på vej rettur til Kh. Ud fra en forudsætning om, at fotografen har været i bil og ikke gad rende ind over pløjemarker for at tage et foto, så er der to steder med høj banedæmning nord for Klampenborg i nærheden af en let tingængelig vej/gangsti. Syd for Klampenborg er der ingen mulige steder. Det ene er ved Gøngehusvej lige syd for Vedbæk station (hvor der i 1954 dog ikke var høj bevoksning på den modsatte side af banedæmingen) og det andet er ved Edelslundsvej vest for Tårbæk. Det sidste sted kan jeg få den indbyrdes positionering af de større træer på togfotoet til at stemme med positioneringen af træerne på luftfoto fra 1954 (18 år tidligere). Det høje træer på den modsatte side af banedæmningen stod der også i 1954. I dag 52 år senere er stedet blevet lidt mere tilgroet. Så jeg mener, at stedet er fundet.

Mange tak for jeres fine hjælp. Billedet er med et forbehold for stedet nu lagt på jernbanekilder.dk.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Martin Wilde, 3/9 2024, 13:26 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Citat: "Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen..."

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 14:09 (82 dage siden) @ Martin Wilde

Citat: "Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen..."

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.

Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af K564, 3/9 2024, 14:29 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?

Hej Morten

Men notatet på toganmeldelsen skriver, at Bns-en er mod nord, som jo var normalt.
Jeg ved godt, at der har været vendt Bns vogne til særlige lejligheder, men her foreskriver TA-en Bns mod nord.

Hilsner Keld

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 14:57 (82 dage siden) @ K564

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?


Hej Morten

Men notatet på toganmeldelsen skriver, at Bns-en er mod nord, som jo var normalt.
Jeg ved godt, at der har været vendt Bns vogne til særlige lejligheder, men her foreskriver TA-en Bns mod nord.

Hilsner Keld

Notatet på toganmeldelsen omplacerer med henvisning til telegram fra Togkontoret An-vognen i togstammen. Notatet siger ikke noget om stammens retning. Og der var vel i decmber 1972 endnu ikke noget, der var "normalt" for Bn-stammer? De var jo ikke sat i ordinær drift endnu. Men så må jeg rette mig selv: det er ikke "eftermiddagssolen" men formidagssolen, som vi ser på billedet. Så kan lyset godt stemme. Skal bare lige finde det rigtige sted. Tak, Martin og Keld. :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 15:11 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?


Hej Morten

Men notatet på toganmeldelsen skriver, at Bns-en er mod nord, som jo var normalt.
Jeg ved godt, at der har været vendt Bns vogne til særlige lejligheder, men her foreskriver TA-en Bns mod nord.

Hilsner Keld


Notatet på toganmeldelsen omplacerer med henvisning til telegram fra Togkontoret An-vognen i togstammen. Notatet siger ikke noget om stammens retning. Og der var vel i decmber 1972 endnu ikke noget, der var "normalt" for Bn-stammer? De var jo ikke sat i ordinær drift endnu. Men så må jeg rette mig selv: det er ikke "eftermiddagssolen" men formidagssolen, som vi ser på billedet. Så kan lyset godt stemme. Skal bare lige finde det rigtige sted. Tak, Martin og Keld. :-)

Så er det muuhligvis ved Strandmøllevej nord for Strandmøllebroen. Kan I andre komme med et bedre bud?

[image]
[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af UTJ, 3/9 2024, 15:26 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er det bestemt ikke - der hvor du angiver ligger/lå Stransmøllebroen. Nok snarere Smidstruplund hvis det skal være syd for Rungsted Kyst. Der er ikke mange andre muligheder, muligvis lige syd for Rungsted K station.

--
ئۇلغىك

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 15:32 (82 dage siden) @ UTJ

Det er det bestemt ikke - der hvor du angiver ligger/lå Stransmøllebroen. Nok snarere Smidstruplund hvis det skal være syd for Rungsted Kyst. Der er ikke mange andre muligheder, muligvis lige syd for Rungsted K station.

Hm, ja, du har ret. Broen gik så langt op. Jeg formoder, at det skal være syd for Ru jf. Ta'en. Kan Smidstruplund stemme med dæmning, buske og træer? Eller holder toget på Ru?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/9 2024, 16:24 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er det bestemt ikke - der hvor du angiver ligger/lå Stransmøllebroen. Nok snarere Smidstruplund hvis det skal være syd for Rungsted Kyst. Der er ikke mange andre muligheder, muligvis lige syd for Rungsted K station.


Hm, ja, du har ret. Broen gik så langt op. Jeg formoder, at det skal være syd for Ru jf. Ta'en. Kan Smidstruplund stemme med dæmning, buske og træer? Eller holder toget på Ru?

Jeg har prøvet at ekstrapolere lidt fra 1954 luftfotos.
Til venstre for MYen anes en gavl. Toget befinder sig på en dæmning. Kunne det være syd for Rungsted ved Folehavevej?
Her er et udsnit af Kraks kort fra 1954, hvor der ikke er bevoksning øst for dæmningen, men som fint kunne være vokset op indtil 1972, og der er en bygning i venstre side af billedfeltet.
Jeg ved dog ikke, hvornår overskæringen blev ændret til en viadukt, som der er i dag, så der er flere ubekendte i min tese.

Mvh
Jens

[image]

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af UTJ, 3/9 2024, 16:50 (82 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Den 20/4-1972 så der således ud ved Helleholm (LLOA202-72_9458)
[image]

--
ئۇلغىك

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/9 2024, 17:08 (82 dage siden) @ UTJ

Den 20/4-1972 så der således ud ved Helleholm (LLOA202-72_9458)
[image]

Så mangler jeg noget skov i baggrunden for at mit forslag duer til noget.

Mvh
Jens

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af UTJ, 3/9 2024, 17:22 (82 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Du skal bare en tak sydligere

--
ئۇلغىك

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 18:35 (82 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Den 20/4-1972 så der således ud ved Helleholm (LLOA202-72_9458)
[image]


Så mangler jeg noget skov i baggrunden for at mit forslag duer til noget.

Mvh
Jens

Hej Jens,

Jeg tror stadig, at vi skal se efter et fotosted med gangsti eller vej lige ved, så fotografen ikke får mudrede sko.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST?

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 18:57 (82 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Jeg har prøvet at ekstrapolere lidt fra 1954 luftfotos.
Til venstre for MYen anes en gavl. Toget befinder sig på en dæmning.

Godt spottet mellem buskene, Jens! Det nærmer sig kratluskeri. Der er ikke blot en gavl men en gavl og en kvist og også en tagryg:

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - STILLET I BERO

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/9 2024, 21:27 (81 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg har prøvet at ekstrapolere lidt fra 1954 luftfotos.
Til venstre for MYen anes en gavl. Toget befinder sig på en dæmning.


Godt spottet mellem buskene, Jens! Det nærmer sig kratluskeri. Der er ikke blot en gavl men en gavl og en kvist og også en tagryg:

Det lader ikke til, at der er flere bud på stedet (det er nok huset, der har ødelagt det hele. Måske er fotostedet et helt andet end på Kystbanen, Derfor stiller jeg nu sagen i bero. Løsningen skal nok vise sig før eller siden. Og Kurt er jo allerede på banen med noget med ØL! Tak for jeres hidtidige indsats. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af K564, 3/9 2024, 18:02 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Notatet på toganmeldelsen omplacerer med henvisning til telegram fra Togkontoret An-vognen i togstammen. Notatet siger ikke noget om stammens retning.

Hej Morten

Du har ikke ret i ovennævnte. Der står af tog 8433 er Bns-An-Bn-Bn-MY i nævnte rækkefølge. Tog 8433 er toget mod Rungsted Kyst.

Hilsner Keld

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 18:18 (82 dage siden) @ K564


Notatet på toganmeldelsen omplacerer med henvisning til telegram fra Togkontoret An-vognen i togstammen. Notatet siger ikke noget om stammens retning.


Hej Morten

Du har ikke ret i ovennævnte. Der står af tog 8433 er Bns-An-Bn-Bn-MY i nævnte rækkefølge. Tog 8433 er toget mod Rungsted Kyst.

Hilsner Keld

Hej Keld,

Notatet på Ta'en siger ikke noget om stammens retning; den fremgår (som jeg lærte ved din hjælp) af Ta'en selv. ;-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Lars, 3/9 2024, 14:42 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Citat: "Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen..."

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?

Du har nok bare spejlvendt billedet :-D

--
mvh
Lars

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/9 2024, 14:48 (82 dage siden) @ Lars

Citat: "Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen..."

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?


Du har nok bare spejlvendt billedet :-D

Så har de søreme også gjort det i '"DSB kommunikation'.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Lars, 3/9 2024, 14:52 (82 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Citat: "Ud fra en vel ikke helt urimelig forudsætning om, at maskinen var i nordenden af toget, så journalisterne (som uden tvivl har siddet i An-vognen) indledningsvis på opturen til Rungsted Kyst har fået fortalt vidt og bredt om det nye vidunder og derefter på tilbageturen har kunnet besøge Bns'ens førerrum under kørslen..."

Nu kørte man jo normalt altid medstyrevognen vendt mod nord, på Kystbanen altså vendt mod Helsingør.
Det kan selvfølgelig have været omvendt på en pressetur, men så har Bns'en skullet vendes bagefter.


Det kan den kvikke iagttager så afgøre med sig selv ud fra lysindfaldet på fotoet; kommer lyset fra den lavtstående eftermiddagssol i december fra sydvest eller nordøst?


Du har nok bare spejlvendt billedet :-D


Så har de søreme også gjort det i '"DSB kommunikation'.

Sikkert. Er lygteføringen på billedet korrekt. Altså øverst og til højre set forfra?

--
mvh
Lars

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Jens Vesterdahl ⌂, 3/9 2024, 16:01 (82 dage siden) @ Lars

Du har nok bare spejlvendt billedet :-D


Så har de søreme også gjort det i '"DSB kommunikation'.


Sikkert. Er lygteføringen på billedet korrekt. Altså øverst og til højre set forfra?

Dørhåndtaget i fronten sidder i venstre side af døren, og de to hvad-det-nu-er åbninger i øverst i gavlen sidder i venstre side set forfra, hvilket er korrekt, så billedet er retvendt.
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Bns&typenr=1

Mvh
Jens

Avatar

Nu spør' han sgu igen... - LØST

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 3/9 2024, 17:49 (82 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Du har nok bare spejlvendt billedet :-D


Så har de søreme også gjort det i '"DSB kommunikation'.


Sikkert. Er lygteføringen på billedet korrekt. Altså øverst og til højre set forfra?

Dørhåndtaget i fronten sidder i venstre side af døren, og de to hvad-det-nu-er åbninger i øverst i gavlen sidder i venstre side set forfra, hvilket er korrekt, så billedet er retvendt.
https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=Bns&typenr=1

Mvh
Jens

De to hvad-det-nu-er åbninger på gavlen er for høj og lav tyfon.

Mvh Jørgen

Svenska-lok

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak