Antal spor i Boulevard banen?

af Henrik Prange, 12/5 2013, 23:19 (4243 dage siden)

Hvor mange spor er boulevard banen egentlig tænkt til?

Der er naturligvis 2 S-bane og 2 fjernbane spor i dag, men når man kikker på tunnelportalen i Vesterport enden, så er der faktisk 3 "huller": Et dobbelsporet hvor fjernbanen kører, et enkeltsporet hvor det nordgående S-bane spor ligger og et "hul" der er dobbelsporet i bredden, men der ligger kun det sydgående S-bane spor. Der er med andre ord plads til 5 spor ind i tunnelen. I Østerport enden er der kun 2 "huller" der hver er dobbeltsporede.

Jeg har ikke kunnet finde noget i Byens Baner om dette, men har der på et tidspunkt været 5 spor indgående i tunnelen ?

Hilsen Henrik

[image]

Antal spor i Boulevard banen?

af Carsten, Valby, 12/5 2013, 23:31 (4243 dage siden) @ Henrik Prange

Hej Henrik

Boulevardbanen har 4 spor.
Det du har fotograferet er en del af overdækningen af Hovedbanegården der som bekendt har 12 perronspor.
Udfletningen af de 4 spor til 12 kræver lidt plads.

Med venlig hilsen

Carsten

Antal spor i Boulevard banen?

af Henrik Prange, 12/5 2013, 23:39 (4243 dage siden) @ Carsten

Tak for svaret! Billedet er nu taget i retning i mod Nørreport - altså væk fra hovedbanen og ikke i mod den.

Det kan meget vel være at pladsen til det ekstra spor er på grund af udfletningen til hovedbanen, må så må der nok have været lavet en ændring af sporplanen på et tidspunkt - måske da S-banen blev til S-bane?

Hilsen Henrik

Antal spor i Boulevard banen?

af Carsten, Valby, 13/5 2013, 21:50 (4242 dage siden) @ Henrik Prange

Hej Henrik

Jeg er helt med på hvad billedet viser, jeg kører der ret tit:-)
Hvis du kigger på billedet vil du se et U-signal, længere inde i røret står I-signalerne der markerer stationsgrænsen for Kh-fjern.
Min pointe er at udstrækningen af Boulevardbanens overdækning er defineret af de "overjordiske" behov, mens bredden er defineret af det oprindelige sporanlæg. Din teori om et ekstra spor i den brede tunnelmunding til venstre er oplagt, jeg tror sporene er løbet sammen i et sporskifte et lille stykke inde i røret.
Boulevardbanen er jo projekteret og anlagt længe før S-banens fødsel.
Overdækningen mellem Vesterport og Kh ses i dag også tydeligt at være disponeret til et andet sporforløb end det der findes i dag (som er resultatet af et kapacitetsforbedringsprojekt som blev gennemført for nogle år siden).

Med venlig hilsen

Carsten

Antal spor i Boulevard banen?

af Henrik Prange, 14/5 2013, 22:31 (4241 dage siden) @ Carsten

Hej

Du har givetvis ret, der må være sket noget med sporplanen i tidens løb.

Hilsen Henrik

Antal spor i Boulevard banen?

af Henrik Prange, 14/5 2013, 22:26 (4241 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

He-he. Den hoppede jeg også på engang:

... Det glæder mig :-)

Rigtig fin billedserie

Hilsen Henrik

Antal spor i Boulevard banen?

af tgpedersen, 15/5 2013, 10:01 (4240 dage siden) @ Henrik Prange

Hvor mange spor er boulevard banen egentlig tænkt til?

Der er naturligvis 2 S-bane og 2 fjernbane spor i dag, men når man kikker på tunnelportalen i Vesterport enden, så er der faktisk 3 "huller": Et dobbelsporet hvor fjernbanen kører, et enkeltsporet hvor det nordgående S-bane spor ligger og et "hul" der er dobbelsporet i bredden, men der ligger kun det sydgående S-bane spor. Der er med andre ord plads til 5 spor ind i tunnelen. I Østerport enden er der kun 2 "huller" der hver er dobbeltsporede.

Jeg har ikke kunnet finde noget i Byens Baner om dette, men har der på et tidspunkt været 5 spor indgående i tunnelen ?

Hilsen Henrik

[image]


Nu har jeg flere gange foreslået at man bygger en citytunnel i København med tilsvarende formål som den i Malmö, nemlig at gøre rebroussement (her mellem Vestbanen / Ny Køge Bugt bane og Øresundsbane) til gennemkørsel.

Således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a72f0bd04b91347&msa...
eller således
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a3a707d5086e4de65&msa...
eller muligvis en billig version
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004ae8abb163adc85107&msa...

Som det ses, foreslår jeg at lægge tunnelrampen i det areal der bliver 'til overs' i mellem Kystbanesporene hvis fjerner de spor der fører til perron 2 og 3 (spor 3 - 6) på nordenden af København H.

Hvor realistisk er det mht. plads, apropos emnet i denne tråd? Vil jeg blive nødt til at 'ofre' Vesterport station?

Antal spor i Boulevard banen?

af Svend, Storkøbenhavn, 15/5 2013, 12:44 (4240 dage siden) @ tgpedersen

Interessant projekt.

Har du regnet på, hvor dybt en sådan ny tunnel skal ligge og hvor store stigninger der bliver tale om?

Antal spor i Boulevard banen?

af tgpedersen, 15/5 2013, 13:10 (4240 dage siden) @ Svend

Interessant projekt.

Har du regnet på, hvor dybt en sådan ny tunnel skal ligge og hvor store stigninger der bliver tale om?

Jeg tænkte således:

Afstand fra nordenden af perronerne til Boulevardbanens tunnelmunding under H. C. Andersens Boulevard ca. 500 m. Antag 14 promille stigning (Storebæltstunnelen 15,6 promille, og den er også til gods; det bliver en Citytunnel ikke), det giver 7 m fald på tunnelrampen. Det skulle være rigeligt til at dykke under.

De 7 plus 5(?) meter er selvfølgelig ikke nok til at nå ned til kalken (men er neden om husfundamenterne), den skal derfor bores frossen. Det samme gælder tunnel fra øst om Tårnby station til Amager Fælled (men der ser ud til at have været afsat plads til bane eller vej en del af vejen).

Antal spor i Boulevard banen?

af tgpedersen, 15/5 2013, 14:52 (4240 dage siden) @ tgpedersen

Interessant projekt.

Har du regnet på, hvor dybt en sådan ny tunnel skal ligge og hvor store stigninger der bliver tale om?


Jeg tænkte således:

Afstand fra nordenden af perronerne til Boulevardbanens tunnelmunding under H. C. Andersens Boulevard ca. 500 m. Antag 14 promille stigning (Storebæltstunnelen 15,6 promille, og den er også til gods; det bliver en Citytunnel ikke), det giver 7 m fald på tunnelrampen. Det skulle være rigeligt til at dykke under.

De 7 plus 5(?) meter er selvfølgelig ikke nok til at nå ned til kalken (men er neden om husfundamenterne), den skal derfor bores frossen. Det samme gælder tunnel fra øst om Tårnby station til Amager Fælled (men der ser ud til at have været afsat plads til bane eller vej en del af vejen).

Endvidere skal en citytunnel under Cityringmetroen mellem Rådhuspladsen og Christiansborg stationer (hhv. 19 og 24 m under terræn).
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2005/Metrocityring/SamletTekniskDokumentati...
side 90.
Altså skal den ned på ca. 30 m under terræn.

Alternativt skal den føres over som cut and cover; se
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
hvor jeg har flyttet linjeføringen til Gammeltorv/Nytorv.

Det ser ud til at kunne lade sig gøre.


Og forøvrigt, tunnelerne fra gennem Sydhavnen bliver overflødige og kan gives til Metroselskabet til deres sydgren. Så er de penge sparet.

Antal spor i Boulevard banen?

af esni, Frederikssund, 26/5 2013, 14:12 (4229 dage siden) @ tgpedersen

Interessant projekt.

Har du regnet på, hvor dybt en sådan ny tunnel skal ligge og hvor store stigninger der bliver tale om?


Jeg tænkte således:

Afstand fra nordenden af perronerne til Boulevardbanens tunnelmunding under H. C. Andersens Boulevard ca. 500 m. Antag 14 promille stigning (Storebæltstunnelen 15,6 promille, og den er også til gods; det bliver en Citytunnel ikke), det giver 7 m fald på tunnelrampen. Det skulle være rigeligt til at dykke under.

De 7 plus 5(?) meter er selvfølgelig ikke nok til at nå ned til kalken (men er neden om husfundamenterne), den skal derfor bores frossen. Det samme gælder tunnel fra øst om Tårnby station til Amager Fælled (men der ser ud til at have været afsat plads til bane eller vej en del af vejen).


Endvidere skal en citytunnel under Cityringmetroen mellem Rådhuspladsen og Christiansborg stationer (hhv. 19 og 24 m under terræn).
http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2005/Metrocityring/SamletTekniskDokumentati...
side 90.
Altså skal den ned på ca. 30 m under terræn.

Alternativt skal den føres over som cut and cover; se
https://maps.google.dk/maps/ms?msid=208067555482430791127.0004a452b0d27ababe6e9&msa...
hvor jeg har flyttet linjeføringen til Gammeltorv/Nytorv.

Det ser ud til at kunne lade sig gøre.


Og forøvrigt, tunnelerne fra gennem Sydhavnen bliver overflødige og kan gives til Metroselskabet til deres sydgren. Så er de penge sparet.

Alternativt skulle man gentænke konceptet, således at de 2 spor i tunnelen er til afgående tog via hhv den ny vestbane og Øresundsbanen,
Herefter ankommer alle andre tog end dem fra Østerport/Nivå/Helsingør inmd under Tietgensbroen, og kun tog til Valby afgår den vej.

Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Ringe - Nyborg Banen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak