Hvorfor baglæns?
Kære alle
I princippet var/er der ingen problemer ved at indrangere damplokomotiver, der var afkoblede (drivstangen fra krydshovedet og ned til drivtappen på drivhjulet nedtaget) i et tog. Det vil sige, at driv- og kobbelhjulene kunne rotere frit, men med driv- og kobbelhjul koblede sammen.
Men var driv- og kobbelstængerne nedtaget, var der helt andre regler der gjaldt, da driv- og kobbelhjul hurtigt kom i ubalance herefter ved kørsel. Derfor måtte et sådanne lokomotiv kun rangeres med lav hastighed og alene. Hvis ikke, kunne det betyde ødelagte lejer og i uheldigste fald afsporing, da lokomotivet ”hoppede” både i de lodrette- som sideværts retninger. Bl.a. også derfor hyppige stop med kontrol af lejer under transport af afkoblede lokomotiver.
Om kolde lokomotivet med tender indrangeret i tog og afkoblede, kørte den ene eller den anden vej var i princippet ligegyldig. Ændringer i fremføringshastighed med tender forrest var kun, hvis maskinen var under damp og anvendtes som togmaskine. Her var der normalt sat en tilladt fremføringshastighed omkring ca. 45 km/t eller mere afhængig af litra. Dette p.g.a. tenderen "styrede" maskinen ind- og ud af kurver bl.a. ved anvendelsen af de såkaldte "slingrepuffer" mellem tender og maskine.
Selvfølgelig er der regler for bremseprocenter i sådanne tog, hvis IKKE togets bremser kan manøvreres fra togmaskinen. Dette medfører normalt brug af ekstra (bremse)vogne med virksomme bremser og bremseledning.
Steff