Hvorfor baglæns?

af Lars, 11/8 2024, 21:17 (106 dage siden)

I tråden om A-maskiner, som var J-maskiner,

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=81462

fremgår det af billedet, at de lokomotiver, som bliver trukket, kører baglæns.

Det samme har jeg set på mange andre fotos.

Er der en særlig grund til det?

--
mvh
Lars

Avatar

Hvorfor baglæns?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2024, 21:31 (106 dage siden) @ Lars

I tråden om A-maskiner, som var J-maskiner,

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=81462

fremgår det af billedet, at de lokomotiver, som bliver trukket, kører baglæns.

Det samme har jeg set på mange andre fotos.

Er der en særlig grund til det?

Hvordan var der med DJM's tog fra Randers til Marslev forleden dag?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvorfor baglæns?

af Lars, 11/8 2024, 21:54 (106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I tråden om A-maskiner, som var J-maskiner,

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=81462

fremgår det af billedet, at de lokomotiver, som bliver trukket, kører baglæns.

Det samme har jeg set på mange andre fotos.

Er der en særlig grund til det?


Hvordan var der med DJM's tog fra Randers til Marslev forleden dag?

Jeg ved det ikke, men eftersom lokomotiverne kom fra Randers, har de vel måttet skifte køreretning i Århus, og har derfor kørt både forlæns og baglæns på turen.

--
mvh
Lars

Avatar

Hvorfor baglæns?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2024, 22:09 (106 dage siden) @ Lars

I tråden om A-maskiner, som var J-maskiner,

https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=81462

fremgår det af billedet, at de lokomotiver, som bliver trukket, kører baglæns.

Det samme har jeg set på mange andre fotos.

Er der en særlig grund til det?


Hvordan var der med DJM's tog fra Randers til Marslev forleden dag?


Jeg ved det ikke, men eftersom lokomotiverne kom fra Randers, har de vel måttet skifte køreretning i Århus, og har derfor kørt både forlæns og baglæns på turen.

Netop. Og det samme måske med J-maskinerne i Fredericia, som jeg kan forestille mig kommer fra fx Viborg. Så måske er der netop ikke et princip om køreretning.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvorfor baglæns?

af Lars, 11/8 2024, 22:36 (106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Næh, måske ikke, men det er, som jeg husker diverse fotos, hovedreglen.

Se f.eks dette

[image]

https://arkiv.dk/vis/783013

og se Danckers billedserie om hjemtransport af N-maskinerne fra Belgien. Der kørte lokomotiverne også baglæns.

--
mvh
Lars

Avatar

Hvorfor baglæns?

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/8 2024, 22:41 (106 dage siden) @ Lars

Næh, måske ikke, men det er, som jeg husker diverse fotos, hovedreglen.

Se f.eks dette

[image]

https://arkiv.dk/vis/783013

og se Danckers billedserie om hjemtransport af N-maskinerne fra Belgien. Der kørte lokomotiverne også baglæns.

Med skift af køreretning i Fredericia og Korsør?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvorfor baglæns?

af Lars, 11/8 2024, 22:58 (106 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Næh, måske ikke, men det er, som jeg husker diverse fotos, hovedreglen.

Se f.eks dette

[image]

https://arkiv.dk/vis/783013

og se Danckers billedserie om hjemtransport af N-maskinerne fra Belgien. Der kørte lokomotiverne også baglæns.


Med skift af køreretning i Fredericia og Korsør?

Ja, muligvis, men det var så den allersidste del af turen.

--
mvh
Lars

Hvorfor baglæns?

af Oversmeden, 12/8 2024, 04:21 (106 dage siden) @ Lars

Næh, måske ikke, men det er, som jeg husker diverse fotos, hovedreglen.

Se f.eks dette

[image]

https://arkiv.dk/vis/783013

og se Danckers billedserie om hjemtransport af N-maskinerne fra Belgien. Der kørte lokomotiverne også baglæns.

De viste lokomotiver på ovenstående billede er ikke N-maskiner......hverken dato, skorstensbånd eller tendere passer.
På Jernbanekilder findes et foto af en E-maskine, som har 6 ex. SNCB loko. på krogen....og de er retvendt i Padborg. På turen til København kan retningsskift i Fredericia og Storebælt forventes.
Led efter scan nummer DJM01-00003900. Hvor mange gange, der er skiftet retning siden afgangen i Belgien har jeg ingen idé om.

Personligt tvivler jeg på at der har været en regel om forlæns/baglæns ved transport; jeg har mindes ikke at have set noget i reglementerne herom, men skulle der være en sådan regel, så ser jeg gerne en henvisning hertil. Jeg husker heller ikke nogle særlige instruktioner da jeg læste sagen om købet og transporterne for snart mange år siden.

Hvorfor baglæns?

af Steffen Dresler, 12/8 2024, 11:01 (105 dage siden) @ Oversmeden

Kære alle

I princippet var/er der ingen problemer ved at indrangere damplokomotiver, der var afkoblede (drivstangen fra krydshovedet og ned til drivtappen på drivhjulet nedtaget) i et tog. Det vil sige, at driv- og kobbelhjulene kunne rotere frit, men med driv- og kobbelhjul koblede sammen.

Men var driv- og kobbelstængerne nedtaget, var der helt andre regler der gjaldt, da driv- og kobbelhjul hurtigt kom i ubalance herefter ved kørsel. Derfor måtte et sådanne lokomotiv kun rangeres med lav hastighed og alene. Hvis ikke, kunne det betyde ødelagte lejer og i uheldigste fald afsporing, da lokomotivet ”hoppede” både i de lodrette- som sideværts retninger. Bl.a. også derfor hyppige stop med kontrol af lejer under transport af afkoblede lokomotiver.

Om kolde lokomotivet med tender indrangeret i tog og afkoblede, kørte den ene eller den anden vej var i princippet ligegyldig. Ændringer i fremføringshastighed med tender forrest var kun, hvis maskinen var under damp og anvendtes som togmaskine. Her var der normalt sat en tilladt fremføringshastighed omkring ca. 45 km/t eller mere afhængig af litra. Dette p.g.a. tenderen "styrede" maskinen ind- og ud af kurver bl.a. ved anvendelsen af de såkaldte "slingrepuffer" mellem tender og maskine.

Selvfølgelig er der regler for bremseprocenter i sådanne tog, hvis IKKE togets bremser kan manøvreres fra togmaskinen. Dette medfører normalt brug af ekstra (bremse)vogne med virksomme bremser og bremseledning.
Steff

Hvorfor baglæns?

af Lars, 12/8 2024, 12:42 (105 dage siden) @ Oversmeden

De viste lokomotiver på ovenstående billede er ikke N-maskiner......hverken dato, skorstensbånd eller tendere passer.

Det blev så heller ikke påstået ;-)

Personligt tvivler jeg på at der har været en regel om forlæns/baglæns ved transport; jeg har mindes ikke at have set noget i reglementerne herom, men skulle der være en sådan regel, så ser jeg gerne en henvisning hertil. Jeg husker heller ikke nogle særlige instruktioner da jeg læste sagen om købet og transporterne for snart mange år siden.

Tak for svaret. Jeg antager, at du ville vide det, hvis der var en regel herom.

--
mvh
Lars

Avatar

Hvorfor baglæns?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/8 2024, 07:16 (106 dage siden) @ Lars

Her er lidt om forlæns/baglæns som nogen af kanalens medlemmer måske har barndomsminder om.

Bamse besøger Forlæns og Baglæns på planeten

(Jeg finder selv ud)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Hvorfor baglæns?

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/8 2024, 09:05 (105 dage siden) @ Michael Deichmann

Her er lidt om forlæns/baglæns som nogen af kanalens medlemmer måske har barndomsminder om.

Bamse besøger Forlæns og Baglæns på planeten

(Jeg finder selv ud)

Vi er jo nogle, der altid skal være modsat. ;-) :-P

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvorfor baglæns?

af Niels Munch, 12/8 2024, 11:42 (105 dage siden) @ Lars

Emnet bringer tanken hen på udtrykket "at bakke baglæns", som rent filosofisk kun giver mening, hvis man kan "bakke forlæns".

Og i min livslange søgen efter de dybere meninger afstedkommer det naturligvis spørgsmålet: "Bakker et styrevognstog forlæns?"

I kan ikke se min r.. for bar skosåler.
[image]
Niels

Hvorfor baglæns? OT

af Lars, 12/8 2024, 12:46 (105 dage siden) @ Niels Munch

Emnet bringer tanken hen på udtrykket "at bakke baglæns", som rent filosofisk kun giver mening, hvis man kan "bakke forlæns".

Og i min livslange søgen efter de dybere meninger afstedkommer det naturligvis spørgsmålet: "Bakker et styrevognstog forlæns?"

I kan ikke se min r.. for bar skosåler.
[image]
Niels

Jeg har mest hørt det som "bakke baglæns tilbage" ofte med tilføjelsen "i bakgear" :-D

--
mvh
Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak