Kunst

af Brian Væver, 8/8 2024, 15:59 (108 dage siden)

Når man ser et tog på hovedet på ferien.

[image]

Kunst

af Niels Munch, 8/8 2024, 16:26 (108 dage siden) @ Brian Væver

Når man ser et tog på hovedet på ferien.

[image]

52 2751 - kunstneren hed Wolf Vostell.

M.v.h.
Niels

Avatar

Kunst

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/8 2024, 16:30 (108 dage siden) @ Brian Væver

Når man ser et tog på hovedet på ferien.

[image]

Ligner 'The Train to Heaven' i Wrocław, Polen. Kunstneren der hedder Andrzej Jarodski. Det var lokomotiver som dette, der kørte fangerne til Auschwitch m.fl. lejre.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kunst

af Niels Munch, 8/8 2024, 16:54 (108 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ligner 'The Train to Heaven' i Wrocław, Polen. Kunstneren der hedder Andrzej Jarodski.

Du sætter sagen på spidsen, Morten:

[image]
(Masur/Public Domain).

Lokomotivet er PKP Ty2-1035.

M.v.h.
Niels

Kunst

af Steffen Dresler, 8/8 2024, 17:41 (108 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var lokomotiver som dette, der kørte fangerne til Auschwitch m.fl. lejre.

Det er nok ikke helt korrekt i virkeligheden dengang. Men på film efter krigen, da det jo "flød" med BR 52, der blev overtaget af PKP som type Ty2.

I de særtogsanmeldelser jeg har kopier af, blev disse "Umsiedlerzüge" normalt trukket af BR 55 eller tilsvarende, hvis ikke - som nok ikke nu ønsket omtalt - af PKP materiel med dertil hørende personale. Ganske vist beordret af RBD Königsberg/Haupteisenbahndirektion Mitte og angivet i en daglig "Fahrplansanordnung Nr. XXXXX"!

Rent praktisk og kynisk, var vognvægten for disse tog jo ikke det, der belastede togvægten overhovedet, hvorfor de langt kraftigere lokomotiver - BR 56, 57 og 50/52 - blev anvendt hvor det var nødvendigt.

Steff

Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak