Svendborgbanen ledvogterhus?
Ved nogen om huset på hjørnet af Odensevej og Svendborgbanen i Hjallelse er et tidligere ledvogterhus?
af Peter Sloots, 8/8 2024, 13:01 (106 dage siden)
Ved nogen om huset på hjørnet af Odensevej og Svendborgbanen i Hjallelse er et tidligere ledvogterhus?
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/8 2024, 13:33 (106 dage siden) @ Peter Sloots
Hej Peter,
Huset (Odensevej 27) er opført i år 1900, banen er fra 1876. Så jeg har mine tvivl. Leddene/bommene kan snildt have været betjent fra Hjallese holdeplads lige ved siden af.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Peter Sloots, 8/8 2024, 15:01 (105 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Det virker heller ikke sådan i teksten i Viinholt's bog om banen, så jeg fjerner teksten 'ledvogterhus' fra billederne i mit arkiv.
PS
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/8 2024, 15:08 (105 dage siden) @ Peter Sloots
Det virker heller ikke sådan i teksten i Viinholt's bog om banen, så jeg fjerner teksten 'ledvogterhus' fra billederne i mit arkiv.
PS
Det kan da godt ligne, med det vindfang der er påbygget.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Niels Munch, 8/8 2024, 15:10 (105 dage siden) @ Peter Sloots
Det blev i hvert fald slut med at vogte leddet her:
Automatisk bom i Hjallese, august 1955. Svendborgbanens overskæring på Odensevej i Hjallese fik i 1955 opsat en automatisk bom samt klokke og rødt blinklys, så trafikanterne ikke var i tvivl, når der kom tog. Her ses sektionsingeniør K.A.M. Jensen (til venstre) fra 2. distrikt, signalingeniør V. Farring (i midten) fra generaldirektoratet og oversignalmester Vibjerg Petersen (til højre) samlet foran kontrolskabet.
August 1955. Fotograf: Fyens Stiftstidendes pressefotografer. Odense Stadsarkiv - Nummer: B62334. P.t. "klikbart".
M.v.h.
Niels
af Ronold, Høvik, Norge, 8/8 2024, 15:56 (105 dage siden) @ Peter Sloots
Jeg går ud fra, at der menes Hjallese og ikke Hjallelse?
Mvh
Knut
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/8 2024, 16:56 (105 dage siden) @ Peter Sloots
Ved nogen om huset på hjørnet af Odensevej og Svendborgbanen i Hjallelse er et tidligere ledvogterhus?
Kære Peter
Jeg hælder til, at der ikke er tale om noget jernbanerelateret - og så måske lidt alligevel:
På det originale ejendomskort fra 1876 (som kan tilgås på http://imaps.mapserver.dk/igis/), er der ikke anført et vogterhus. Ejendomskortet anvendtes også i "vores tid" - det vil sige til op i 1990'erne. Det ser ud til, at grunden (der er trekantet og på kun 253 kvadratmeter) blev eksproprieret (den bærer anmærkningen "exp.") i 1876. Der er anført "Afhændet" og et journalagtigt nummer "1960-92", hvilket jeg læser som, at grunden er afhændet i 1960.
Der er ikke noget at hente på tinglysning.dk - der skal man et tur på rigsarkivet for at finde de ældste akter. Der optræder dog datoen 2. oktober 1940, uden at det kan udledes, hvad datoen dækker over.
Hvornår huset er opført, er lidt svært at vide (nævnte årstal 1900 kan være en fejl). Grunden har åbenbart været ejet af SFJ 1876-1948 og DSB 1948-1960. Opførelse af private huse på lejet jernbanegrund hører til sjældenhederne. Der kan være tale om et jernbanehus på jernbanegrund. Huset er dog for stort til at være et ledvogterhus, men kan måske have tjent andet formål (portør, trafikassistent eller lignende). Kigger man på en sporplan fra oktober 1954, revideret december 1956 og april 1957 (Arkivet for jernbaner), er der intet hus at se det pågældende sted. Til gengæld anføres, at overkørslen har nummer 9 og er ubevogtet.
Der er på jernbanekilder.dk intet plankort for strækningen Odense-Svendborg.
Konklusion: Man skal nok på rigsarkivet og grave det første skøde efter 1876 frem - eller måske finde SFJ-arkivkasserne.
Bedste hilsner
Thomas
af Niels Munch, 8/8 2024, 17:16 (105 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Kære Thomas,
At grunden er trekantet, forholdsvis lille og eksproprieret i f.m. baneanlægget kunne måske tyde på, at man har sikret sig et "oversigtsareal" i f.m. overkørslen.
Med indførelse af moderne bom- og blinklysanlæg i 1955 var behovet for et "oversigtsareal" reelt væk.
Bedste hilsener
Niels
af UTJ, 8/8 2024, 21:42 (105 dage siden) @ Niels Munch
Hvis man ser på et matrikelkort fra 1872 (ø-kort, rettet til med jernbanen) er trekanten ikke en del af jernbanens areal. Vogterhuset/holdepladsbygningen lidt sydligere er vel det som senere blev til Hjalløse/Hjallese Station. LVN nævner i seneste Svendborgbanebog at overkørslen for Odensevej var betjent fra holdepladsbygningen.
Led selv frem på historiskekort.dk
--
ئۇلغىك
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/8 2024, 23:34 (105 dage siden) @ UTJ
Hvis man ser på et matrikelkort fra 1872 (ø-kort, rettet til med jernbanen) er trekanten ikke en del af jernbanens areal. Vogterhuset/holdepladsbygningen lidt sydligere er vel det som senere blev til Hjalløse/Hjallese Station. LVN nævner i seneste Svendborgbanebog at overkørslen for Odensevej var betjent fra holdepladsbygningen.
Led selv frem på historiskekort.dk
Og nedenfor det originale ejendomskort 1876 med rettelser til og med 1990'erne:
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/8 2024, 23:51 (105 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
exp ?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/8 2024, 23:53 (105 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
exp ?
= eksproprieret
af Morten Flindt Larsen, København K, 8/8 2024, 23:54 (105 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Aaaah, natürlich! Tak!
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.