Lokalbanen godsvogne 2013

af Steen Larsen, Søborg DK, 3/8 2024, 12:50 (146 dage siden)

Jeg har taget nedenstående billede i august 2013 i Kagerup.
På vognene står LB 1, rev. 03.06.10 og den bagerste LB 8, rev. 03.06.10.
Disse to vogne figurerer tilsyneladende ikke i Jernbanens fortegnelse over LB eller GDS godsvogne?

[image]

Mvh
Steen

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 13:40 (146 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg har taget nedenstående billede i august 2013 i Kagerup.
På vognene står LB 1, rev. 03.06.10 og den bagerste LB 8, rev. 03.06.10.
Disse to vogne figurerer tilsyneladende ikke i Jernbanens fortegnelse over LB eller GDS godsvogne?

[image]

Mvh
Steen

Hej Steen,

Det er nok fordi, at det ikke er godsvogne. Det er arbejdsvogne, og arbejdsvogne, troljer og den slags er generelt ikke med i databasen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokalbanen godsvogne 2013

af Steen Larsen, Søborg DK, 3/8 2024, 20:12 (146 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis der ikke er forskel på tjenestevogne og arbejdsvogne, så er der jo masser af DSB og privatebane tjenestevogne i databasen.
Men uanset - De to vogne jeg fotograferede formoder jeg også må have haft en fortid som almindelige godsvogne for et eller andet jernbaneselskab.
Mvh
Steen

Lokalbanen godsvogne 2013

af UTJ, 3/8 2024, 20:19 (146 dage siden) @ Steen Larsen

Det er troljeanhængere og har altid været det, dvs de er en del af den gule trolje/arbejdskøretøjspark som ikke kan indrangeres på nogenlunde almindelige vilkår i tog eller har kunnet det.

--
ئۇلغىك

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 21:19 (146 dage siden) @ UTJ

Det er troljeanhængere og har altid været det, dvs de er en del af den gule trolje/arbejdskøretøjspark som ikke kan indrangeres på nogenlunde almindelige vilkår i tog eller har kunnet det.


Netop. Du kom mig i forkøbet. Det samme galt tidligere tiders grusvogne med trævanger, primitive aksellejer og uden egentlige puffere (træklodser var godt nok).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 20:43 (146 dage siden) @ Steen Larsen

Hvis der ikke er forskel på tjenestevogne og arbejdsvogne, så er der jo masser af DSB og privatebane tjenestevogne i databasen.
Men uanset - De to vogne jeg fotograferede formoder jeg også må have haft en fortid som almindelige godsvogne for et eller andet jernbaneselskab.
Mvh
Steen

Det er der skam forskel på. Specialvogne og Tjenestevogne er mestendels rullende værksteder, mens Tjenestegodsvogne er godsvogne, der kun må anvendes til tjenstlige transporter (intern brug). Det er tre særlige DSB kategorier. Hjælpevogne og kørekraner var også specialvogne. En del privatbaner har haft tilsvarende vogne til tjenstlig brug, men litreret og nummereret sammen med det øvrige driftsmateriel. De er ikke arbejdsvogne som fx troljer, svellestoppere, troljepåhængsvogne, skinnebiler, mandskabsvogne til troljer, sporombygningsvogne etc. DSB har fx haft mange tidligere privatbane-skinnebusvogne rullende som arbejdsvogne, men disse faldt ikke ind under specialvognsbegrebet og er heller ikke skinnebusser. Men det er da rigtigt, at grænserne kan være lidt flydende. Det er almindeligvis banetjenesten, der benytter arbejdskøretøjer. Der er aldrig lavet driftsmateriel fortegnelser over arbejdskøretøjerne. De to enheder, som du har fotograferet, vil jeg mene er troljepåhængsvogne. Om de har en fortid og som hvad, er svært at afdække, da der ikke findes (tilgængelige) fortegnelser over arbejdskøretøjer, men efter aksellejer og vanger at dømme, er de vist bygget som troljepåhængsvogne og har aldrig været andet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 21:08 (146 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg glemte at nævne, at en grundlæggende forskel på specialvogne/tjenestevogne/tjenestegodsvogne og så arbejdskøretøjer er, at de tre førstnævnte kategorier måtte/må indrangeres i almindelige gods- og persontog. Det må/måtte arbejdskøretøjer (bl.a. på grund af deres konstruktion) ikke

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokalbanen godsvogne 2013

af Steen Larsen, Søborg DK, 3/8 2024, 21:16 (146 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mange tak for udredningen.
Mvh
Steen

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 21:22 (146 dage siden) @ Steen Larsen

Mange tak for udredningen.
Mvh
Steen

Var så lidt. Lad os nu lige se, om der er nogen, der skyder alt mit sludder og vrøvl ned. ;-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokalbanen godsvogne 2013

af Søren fra KM ⌂, 3/8 2024, 21:50 (146 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mange tak for udredningen.
Mvh
Steen


Var så lidt. Lad os nu lige se, om der er nogen, der skyder alt mit sludder og vrøvl ned. ;-)

Du vrøvler kun mht detaljerede fortegnelser over arbejdskøretøjer, de findes nemlig :-)
-S

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 22:16 (146 dage siden) @ Søren fra KM

Mange tak for udredningen.
Mvh
Steen


Var så lidt. Lad os nu lige se, om der er nogen, der skyder alt mit sludder og vrøvl ned. ;-)


Du vrøvler kun mht detaljerede fortegnelser over arbejdskøretøjer, de findes nemlig :-)
-S

Jeg er godt klar over, at der er lavet nogle fortegnelser i nyere tid, ja, men hvor langt tilbage i tiden dækker de? Kan de give et samlet historisk overblik som fx materielfortegnelserne i nærværende forum? Det der lå lidt implicit i Steens spørmål er vel, at oplysninger om arbejdekøretøjerne skulle være på linje med de oplysninger om øvrigt rullende materiel, som kan findes på jernbanen.dk (oig hvorfor er her ingen jernbanefærger og -skibe og et særskilt sporvognsforum?).

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Lokalbanen godsvogne 2013

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2024, 23:17 (146 dage siden) @ Niels Munch

På Østbanen overtog vi en troljeanhænger fra LNJ, se: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=97800 . Vi forsynede den med gamle puffer således, at den kunne tilkobles en motortrolje. Den blev litreret TB 106 og findes i "vores" database.

LNJ havde købt den sammen med sin motortrolje MT 1, en ex tysk Klv.

M.v.h.
Niels

"Vores" database er lidt inkonsistent hvad sådant materiel angår, javist. Men det har nok noget at gøre med både input og resurser. Træerne vokser ikke ind i himlen, og det uudtalte udgangspunkt er vel, at databasen ikke indeholder arbejdskøretøjer? Men ingen regel uden undtagelse, naturligvis.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak