Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2024, 15:53 (112 dage siden) @ boholm

For N-folk er MYen netop kommet i et nyt oplag. Og det er vi N-folk ret glade for. Men det ser ud til, at modellen ikke heeeeeelt korrekt.

I et tysk N-forum er der en diskussion om akselafstandene på loksene. Jeg har ikke selv checket, men det beskrives, at akselafstandene på modellen ikke er symmetriske, som de er på MY forbilledet. Da modellen også kommer i andre selskaber, bl.a. fra SNCB, spekuleres der i, at forbilledet for N-modellen egentligt netop SNCB - eller rettere den "MY"-version, der netop ikke blev produceret af NOHAB, Sverige. Ifølge diverse tegninger over DSB MY, så har den symmetriske akselafstande - 2000 mm. for at være præcis. Så derfor er der desværre nogle "nittetællere", ikke er heeelt glad for sine danskmalede modeller.

Havde alle DSB MYere 2000 mm. akselafstand?
Kan det tænkes, at forbilledet for N-modellen faktisk er den belgiske?
Findes der tegninger af den belgiske et eller andet sted? Hvis ja, så please et link.

Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis ekspert i MYeren, og jeg har kun fulgt med på sidelinien. Så venligst hav forståelse for fejl og mangler osv.

Det kan måske snarere tænkes, at producenten har snydt på vægten og brugt en 3-akslet motor bogie, som allerede fandtes i sortimentet. Det gør produktionen billigere.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak