Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af boholm ⌂, København, 2/8 2024, 15:33 (112 dage siden)

For N-folk er MYen netop kommet i et nyt oplag. Og det er vi N-folk ret glade for. Men det ser ud til, at modellen ikke heeeeeelt korrekt.

I et tysk N-forum er der en diskussion om akselafstandene på loksene. Jeg har ikke selv checket, men det beskrives, at akselafstandene på modellen ikke er symmetriske, som de er på MY forbilledet. Da modellen også kommer i andre selskaber, bl.a. fra SNCB, spekuleres der i, at forbilledet for N-modellen egentligt netop SNCB - eller rettere den "MY"-version, der netop ikke blev produceret af NOHAB, Sverige. Ifølge diverse tegninger over DSB MY, så har den symmetriske akselafstande - 2000 mm. for at være præcis. Så derfor er der desværre nogle "nittetællere", ikke er heeelt glad for sine danskmalede modeller.

Havde alle DSB MYere 2000 mm. akselafstand?
Kan det tænkes, at forbilledet for N-modellen faktisk er den belgiske?
Findes der tegninger af den belgiske et eller andet sted? Hvis ja, så please et link.

Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis ekspert i MYeren, og jeg har kun fulgt med på sidelinien. Så venligst hav forståelse for fejl og mangler osv.

Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2024, 15:53 (112 dage siden) @ boholm

For N-folk er MYen netop kommet i et nyt oplag. Og det er vi N-folk ret glade for. Men det ser ud til, at modellen ikke heeeeeelt korrekt.

I et tysk N-forum er der en diskussion om akselafstandene på loksene. Jeg har ikke selv checket, men det beskrives, at akselafstandene på modellen ikke er symmetriske, som de er på MY forbilledet. Da modellen også kommer i andre selskaber, bl.a. fra SNCB, spekuleres der i, at forbilledet for N-modellen egentligt netop SNCB - eller rettere den "MY"-version, der netop ikke blev produceret af NOHAB, Sverige. Ifølge diverse tegninger over DSB MY, så har den symmetriske akselafstande - 2000 mm. for at være præcis. Så derfor er der desværre nogle "nittetællere", ikke er heeelt glad for sine danskmalede modeller.

Havde alle DSB MYere 2000 mm. akselafstand?
Kan det tænkes, at forbilledet for N-modellen faktisk er den belgiske?
Findes der tegninger af den belgiske et eller andet sted? Hvis ja, så please et link.

Jeg er ikke selv tilnærmelsesvis ekspert i MYeren, og jeg har kun fulgt med på sidelinien. Så venligst hav forståelse for fejl og mangler osv.

Det kan måske snarere tænkes, at producenten har snydt på vægten og brugt en 3-akslet motor bogie, som allerede fandtes i sortimentet. Det gør produktionen billigere.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DSB MY og dens akselafstande

af Steffen Dresler, 2/8 2024, 17:53 (112 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Steffen Dresler, 2/8 2024, 18:20

Lidt naivt måske, men findes svaret ikke på internettet??

Steff

NB: Ifølge DRM I 1941 med tillæg, er akselafstanden på en bogie litra MY 2 x 2000 = ialt 4000 mm.

Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2024, 21:06 (112 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Det kan måske snarere tænkes, at producenten har snydt på vægten og brugt en 3-akslet motor bogie, som allerede fandtes i sortimentet. Det gør produktionen billigere.

Producenten er Kato, der også har en hel del (for ikke at sige en syndflod) 6-akslede amerikanske diesellokomotiver i sit program - med asymmetrisk akselafstand. Katos MY er dog langt pænere end den gamle Minitrix model, der har en stor kasse på taget, efter (vistnok) norsk forbillede.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

DSB MY og dens akselafstande

af Oversmeden, 2/8 2024, 22:05 (112 dage siden) @ boholm

Den herlige side "Jernbanearkivalier" har også lidt at byde med.....
My tegning

Vel er dette en hovedtegning (med alle dens små afvigelser), men hovedmålene holder.

Omkring SNCB og deres serie 52/53/54, så er bogierne ikke bygget efter Nohabs tegninger.
SNCB ville have støbte bogier (og fik det), hvorimod NSB, DSB og MAV accepterede svejsede bogier på deres lokomotiver.
Det lidt forskælle hist og her.....men i scala N kan det nok være ligemeget.

De firnurlige detaljer med Hyatt-lejer kontra SKF lader vi lige ude......

Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J, 3/8 2024, 08:49 (111 dage siden) @ boholm

De belgiske MY’er har også symmetrisk akselafstand på 2 meter som de danske. Er i besiddelse af en bogen “NMBS/SNCB GM’s 52 53 54” (Max Delie, Spoorweg Journaal, 1995) hvor der er en hovedtegning med målangivelser.

Mvh Jørgen

Avatar

DSB MY og dens akselafstande

af boholm ⌂, København, 3/8 2024, 10:34 (111 dage siden) @ boholm

Jeg takker for svarene.
Så der var ikke nogen DSB varianter. De havde alle 2000mm akselafstand.
Selv dem fra andre selskaber havde den samme akselafstand.
Og det er sikkert rigtigt, at man har "lånt" bogierne fra et andet lok i sortimentet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak