Langelandsbanens scandia-vogne (Farver)

af Langelandsbanen, 28/7 2024, 21:59 (117 dage siden)

Jeg har brugt den sidste tid på at studere Langelandsbanens Scandia-vogne og jeg tror, at jeg har knækket nøden. Jeg vil dog lige konsultere med forummet.

At vognene har haft grå undervogn og endeperroner, kan der ikke herske tvivl om, men har det altid været sådan? Langt de fleste billeder er taget fra 1950 og frem, men på de sparsomme billeder virker det unægteligt som at undervogn og endeperroner er sorte. Mit bud er at den grå farve enten er kommet i forbindelse med krigen, eller renoveringerne omkring 1949/50. Derudover er jeg kommet frem til at vognene er leveret med sølvfarvet tag.

Denne konklusion er lettere at lave på banens E-vogne fra Arlöf, da fabriksfoto viser tydelig sort undervogn, og senere i deres levetid - tydelig grå.

[image]
[image]
Begge udsnit er fra Rudkøbing Byhistoriske arkiv.

Men hvad tænker herreværelset? Er jeg helt galt på den? og hvad kan årsagen til det sarte farvevalg skyldes?

Avatar

Langelandsbanens scandia-vogne (Farver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/7 2024, 22:15 (117 dage siden) @ Langelandsbanen

Jeg har brugt den sidste tid på at studere Langelandsbanens Scandia-vogne og jeg tror, at jeg har knækket nøden. Jeg vil dog lige konsultere med forummet.

At vognene har haft grå undervogn og endeperroner, kan der ikke herske tvivl om, men har det altid været sådan? Langt de fleste billeder er taget fra 1950 og frem, men på de sparsomme billeder virker det unægteligt som at undervogn og endeperroner er sorte. Mit bud er at den grå farve enten er kommet i forbindelse med krigen, eller renoveringerne omkring 1949/50.

Dyrups Stålhud kom vistnok på markedet i slutningen af 1940'erne: https://evp.dk/index.php?page=lillebaltsbroen-rustbeskyttes

Jeg mener, at det var det man brugte, da man fjernede den tyske camouflagemaling af Lillebæltsbroen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Langelandsbanens scandia-vogne (Farver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/7 2024, 22:21 (117 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og det er muligvis det samme eller et lignende produkt, som Horsensbanerne og Kjellerupbanen brugte til metaldele på deres (åbne) godsvogne.

Jeg mener, at det sølvfarvede skær slog over i gråt med tiden.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Langelandsbanens scandia-vogne (Farver)

af Langelandsbanen, 29/7 2024, 11:42 (116 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det virker som en meget logisk og sandsynlig forklaring, der også stemmer meget godt overens med mine tanker.
Tak for inputs!

Avatar

Langelandsbanens scandia-vogne (Farver)

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/7 2024, 11:44 (116 dage siden) @ Langelandsbanen

Det virker som en meget logisk og sandsynlig forklaring, der også stemmer meget godt overens med mine tanker.
Tak for inputs!

Det er kun en hypotese. 😊

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak