Avatar

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 11:18 (84 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående foto virker lidt "mystisk" på mig. Det er en E-maskine, men nummeret på siden førerhuset er behørigt fjernet; det er ikke bare almindelig slitag. Jeg har på et TIFF-udsnit justeret, stillet og drejet på lys, kontrast, skygger osv., uden at kunne fremkalde blot den midste antydning af et nummer og litra. Og hvor i alverden er billedet taget henne? Er det briketter eller (gule) mursten, der er stablet i baggrunden? Så vidt jeg kan se, blev ingen af E-maskinerne solgt til entreprenører, så det kan ikke være derfor, at nummeret er fjernet. Kan nogen hjælpe? Hvilken E-maskine drejer det sig om?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 11:38 (84 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Nedenstående foto virker lidt "mystisk" på mig. Det er en E-maskine, men nummeret på siden førerhuset er behørigt fjernet; det er ikke bare almindelig slitag. Jeg har på et TIFF-udsnit justeret, stillet og drejet på lys, kontrast, skygger osv., uden at kunne fremkalde blot den midste antydning af et nummer og litra. Og hvor i alverden er billedet taget henne? Er det briketter eller (gule) mursten, der er stablet i baggrunden? Så vidt jeg kan se, blev ingen af E-maskinerne solgt til entreprenører, så det kan ikke være derfor, at nummeret er fjernet. Kan nogen hjælpe? Hvilken E-maskine drejer det sig om?

[image]

Det ser i øvrigt ud til, at E 37 (ex E 43) heller ikke havde nummer ca. 1925:

[image]

Kan det være gådens løsning, at E 43 aldrig blev fysisk omnummereret; kun på papiret?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Lars, 26/7 2024, 11:52 (84 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan det være gådens løsning, at E 43 aldrig blev fysisk omnummereret; kun på papiret?


Der har vel ikke kørt materiel uden litra/nummer? Var numrene ikke nødvendige til Identifikation?

--
mvh
Lars

Avatar

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 11:58 (84 dage siden) @ Lars

Kan det være gådens løsning, at E 43 aldrig blev fysisk omnummereret; kun på papiret?

Der har vel ikke kørt materiel uden litra/nummer? Var numrene ikke nødvendige til Identifikation?

Jo, det mener jeg også, selv om jeg ikke har forstand på damplokomotiver. E 43 og E 44 blev i 1912 omnummereret til hhv. E 37 og E 38. Måske er museets foto fra 1912. Og måske er nedenstående også fra 1912 og ikke "ca. 1925". Her kan man så tyde nummeret på røgkammerdøren.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Bjarne Knudsen @, 26/7 2024, 13:21 (84 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Indledningsvis er det korrekt at E37 og E38 som begge blev omnummereret i 1912 uvis af hvilken grund kørte uden nr og litra på siderne.
Omnummerering skete på behørig vis hvilket også fremgår af korrekte plader på røgkammeret.
Sidstnævnte foto er ikke optaget i 1912. Som det fremgår er loko afkoblet.
Det blev hensat for Cvk 06.07.1923 og i drift efter S rep 01.1925.
Foto må således nødvendigvis være optaget i perioden juli 1923 til december 1924.

Hilsen
Bjarne

Avatar

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 13:30 (84 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Indledningsvis er det korrekt at E37 og E38 som begge blev omnummereret i 1912 uvis af hvilken grund kørte uden nr og litra på siderne.
Omnummerering skete på behørig vis hvilket også fremgår af korrekte plader på røgkammeret.
Sidstnævnte foto er ikke optaget i 1912. Som det fremgår er loko afkoblet.
Det blev hensat for Cvk 06.07.1923 og i drift efter S rep 01.1925.
Foto må således nødvendigvis være optaget i perioden juli 1923 til december 1924.

Hilsen
Bjarne

Hej Bjarne,

Herligt at du kan sætte en datering på billedet. Tak for det! :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Steffen Dresler, 26/7 2024, 13:34 (84 dage siden) @ Bjarne Knudsen

God eftermiddag

[image]

Som Bjarne så rigtigt skriver blev E 43 hhv. E 44 om nummererede til hhv. nr. 37 og 38.

MEN, hvad jeg IKKE forstår er, at det er de GAMLE og OPRINDELIGE numre der optræder i stationeringslisterne, se herunder! Hvorfor???

[image]
(Info vedr. stationeringer afdøde Georg Schmidt).

Jeg kunne tænke mig, at billedet er fotograferet i Struer, da der netop ved dette Maskindepot, fandtes en ordentlig stabel hvidmalede briketter til langt op i 1950´erne (se senere billeder af R og H fotograferet af KMN)

Steff

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Steffen Dresler, 28/7 2024, 13:03 (82 dage siden) @ Steffen Dresler

........og så dukker der dette billede op, tilsendt. Viser angiveligt E nr. 37 i Glyngøre 1931???

[image]

DET passer jo ikke helt med den dataliste jeg har opgivet p.b.a. DSB egne udrangeringsskrivelser mv., sååååååååååååå?

I min forrige skriv med listerne, har jeg fået skrevet noget vrøvl vedr. stationerings numrene, ved ikke hvorfor. For selvfølgelig er det da de nye numre, der er angivet i kørselsfordelingerne (med gult) nr. 37 og 38, der er de gældende.

Steff

Avatar

E-maskine uden nummer - foto uden oplysninger

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/7 2024, 13:20 (82 dage siden) @ Steffen Dresler

........og så dukker der dette billede op, tilsendt. Viser angiveligt E nr. 37 i Glyngøre 1931???

[image]

DET passer jo ikke helt med den dataliste jeg har opgivet p.b.a. DSB egne udrangeringsskrivelser mv., sååååååååååååå?

I min forrige skriv med listerne, har jeg fået skrevet noget vrøvl vedr. stationerings numrene, ved ikke hvorfor. For selvfølgelig er det da de nye numre, der er angivet i kørselsfordelingerne (med gult) nr. 37 og 38, der er de gældende.

Steff

Så mangler vi bare at finde et foto af E 38 med nummer påmalet.

Røgkammeret på E 37 uden nummer påmalet, ser mig en smule "tæret" ud. Er der spor af tæring på arkiv.dk fotoet? Det vil underbygge, at DJM's foto viser nr. 38.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
DSB D870

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak