Hvad kan der have været sket her?

af Chivas, 25/7 2024, 12:27 (120 dage siden)

På et billede af MY 1130 på Hillerød station står MY 1130 nærmest stopbommen og uden røde baglygter.
Foran ses et MO sæt, hvor folk er ved at stå ind i retning mod Fredensborg.
Hvad sker der? Er MY en blot kørt ind i sporet "til senere" afgang end MO sættet, eller har den mon trukket MO sættet? Den skal vel næppe skubbe MO mod Fredensborg - det var vel ikke teknisk muligt?
Kan nogen give et gæt?

[image]

Hvad kan der have været sket her?

af UTJ, 25/7 2024, 13:30 (120 dage siden) @ Chivas

På et billede af MY 1130 på Hillerød station står MY 1130 nærmest stopbommen og uden røde baglygter.
Foran ses et MO sæt, hvor folk er ved at stå ind i retning mod Fredensborg.
Hvad sker der? Er MY en blot kørt ind i sporet "til senere" afgang end MO sættet, eller har den mon trukket MO sættet? Den skal vel næppe skubbe MO mod Fredensborg - det var vel ikke teknisk muligt?
Kan nogen give et gæt?

[image]

MY fra Helsingør som skal trække et godstog til København fra Hillerød. Det var ganske normalt at lade MY trække MO-tog på Lillenord når man skulle have diesellok til fra Hillerøds godstog. Både den ene og den anden vej, alt afhængig af tid på dagen. det var passet med myldretidstog på Kystbanen og godstogene på Frederiksværkbanen.

--
ئۇلغىك

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/7 2024, 13:41 (120 dage siden) @ UTJ

På et billede af MY 1130 på Hillerød station står MY 1130 nærmest stopbommen og uden røde baglygter.
Foran ses et MO sæt, hvor folk er ved at stå ind i retning mod Fredensborg.
Hvad sker der? Er MY en blot kørt ind i sporet "til senere" afgang end MO sættet, eller har den mon trukket MO sættet? Den skal vel næppe skubbe MO mod Fredensborg - det var vel ikke teknisk muligt?
Kan nogen give et gæt?

[image]

MY fra Helsingør som skal trække et godstog til København fra Hillerød. Det var ganske normalt at lade MY trække MO-tog på Lillenord når man skulle have diesellok til fra Hillerøds godstog. Både den ene og den anden vej, alt afhængig af tid på dagen. det var passet med myldretidstog på Kystbanen og godstogene på Frederiksværkbanen.

Interessant. Billeder af MY+MO på fri bane er vist sjældne? Jeg mindes ikke at have set nogle. Er nogen leveringsdygtig?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 25/7 2024, 13:31 (120 dage siden) @ Chivas

Hej Chivas,

Man satte i en periode et GM-lok foran enkelte Lille Nord stammer for placering af lok fra/til post- eller godstog. Desværre har jeg ingen notater derom, men erindrer lidt fra "det gamle forum": https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13887 .

Om vi nogensinde kom fænomenet nærmere, erindrer jeg ikke, måske andre?

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af Steffen Dresler, 25/7 2024, 15:44 (120 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Der er noget på billedet jeg ikke helt forstår, for dengang i slutningen/begyndelsen af 1970´erne/1980´erne hvor jeg var lidt mere flittig til at fotografere, vendte motorvognen (litra MO) altid mod nord, altså forrest fra Hillerød (Hi) mod Helsingør (Hg) og tilsvarende var Cls/Bhs forrest fra Hg mod Hi.

På billedet synes det som om - hvis jeg har forstået retning på billedet korrekt - at MO er forrest mod Hi fra Hg trukket af MY??

[image]
MO 1846 i Hillerød mod Helsingør 27. maj 1981 kl. 1012.

Man vendte da ikke hele skidtet for at sætte en MY på, der jo ikke havde brug for styreledning A+B+C

Steff

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 10:59 (119 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære alle

Der er noget på billedet jeg ikke helt forstår, for dengang i slutningen/begyndelsen af 1970´erne/1980´erne hvor jeg var lidt mere flittig til at fotografere, vendte motorvognen (litra MO) altid mod nord, altså forrest fra Hillerød (Hi) mod Helsingør (Hg) og tilsvarende var Cls/Bhs forrest fra Hg mod Hi.

Hej Steff,

Det tror jeg ikke var et fast princip, for på dette foto fra 1981 vender motorvognen (MO) mod syd: http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/212061/viewmode=infoview/qsr=*hiller%C3%B8d

Hvad skulle "fidusen" være ved altid at have Cls/Bhs forrest fra Hg mod Hi? Og hvilken drejeskive vendte man i givet fald vognene på i Hg?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 11:17 (119 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten,

Toget på dit foto har en MO i hver ende og er dermed ikke "så typisk":

[image]
DJM Scannr.: MFL-00000191.

M.v.h.
Niels

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 11:25 (119 dage siden) @ Niels Munch

Hej Morten,

Toget på dit foto har en MO i hver ende og er dermed ikke "så typisk":

[image]
DJM Scannr.: MFL-00000191.

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Nej, måske ikke typisk, men der drøftes jo også noget atypisk her, og Steff skriver, at motorvognen (litra MO) altid vendte mod nord. Det tror jeg ikke på passer, så derfor spørger jeg også, hvad "fidusen" skulle være med det. Billedet jeg linker til er i øvrigt en tilfældig optagelse af en professionel fotograf, der ikke har stået og ventet på noget atypisk.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 12:24 (119 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Men på EVP's "Lille Nord" side, kan det ses, at styrevognen vendt mod Hillerød var det mest almindelige, når ikke andet var tilfældet (kom så med den violin igen). Her er en Bhs i Helsingør, der ikke vender mod Hillerød (men den kan naturligvis være blevet vendt et eller andet sted): https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?mode=thread&id=32645

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 12:43 (119 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis det er Bhs 823, du mener, så var den på det viste tidspunkt (i 1987) ikke driftsvogn på LilleNord, men var via OHJ kommet til Maskintjenestens Selskabelige Forening i Helsingør.

M.v.h.
Niels

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2024, 12:48 (119 dage siden) @ Niels Munch

Hvis det er Bhs 823, du mener, så var den på det viste tidspunkt (i 1987) ikke driftsvogn på LilleNord, men var via OHJ kommet til Maskintjenestens Selskabelige Forening i Helsingør.

M.v.h.
Niels

Okay, tak for det. Jeg troede det var en lokal, der var malet op.

Hvor mange Bhs skulle der bruges i løb på Lille Nord?

Og kørte man hele stammen som på trådfotoet til København ved eftersyn?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af KimC, 27/7 2024, 10:50 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Vi skal muligvis søge svaret i hvor Mo var stationeret. I Esbjerg og Struer stod Mo altid med den varme ende mod drejeskiven, og det passede med den måde Mo vendte i driften, så der skulle drejes mindst muligt med drejeskiven.

Jeg mener ikke at der planmæssigt blev omformeret Mo tog fra Lille Nord i Hillerød. De kom bare, og kørte igen. Der var en remise i Helsingør som kan have været brugt til Mo. I så fald ville det have været hensigtsmæssigt med den varme ende mod nord, altså som vi ser på det billede som tråden handler om. Men, da det lakkede mod endedn med Mo var vi nogle jydetyper der var på safari i det sjællandske. Ud over Mo var vi også ude efter at få et glimt af EA som var noget man talte maget om. Vi søgte på Helgoland, og på Mgb og Cvk. Det viste sig at de dengang holdt til i remisen i Helsingør. Så måtte Mo jo være blevet forvist til et andet sted, men hvilket? Kan det passe at det på dette andet sted var mere hensigtsmæssigt at den varme ende vendte den anden vej, og at de derfor blev vendt?

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2024, 11:07 (118 dage siden) @ KimC

Vi skal muligvis søge svaret i hvor Mo var stationeret. I Esbjerg og Struer stod Mo altid med den varme ende mod drejeskiven, og det passede med den måde Mo vendte i driften, så der skulle drejes mindst muligt med drejeskiven.

Jeg mener ikke at der planmæssigt blev omformeret Mo tog fra Lille Nord i Hillerød. De kom bare, og kørte igen. Der var en remise i Helsingør som kan have været brugt til Mo. I så fald ville det have været hensigtsmæssigt med den varme ende mod nord, altså som vi ser på det billede som tråden handler om. Men, da det lakkede mod endedn med Mo var vi nogle jydetyper der var på safari i det sjællandske. Ud over Mo var vi også ude efter at få et glimt af EA som var noget man talte maget om. Vi søgte på Helgoland, og på Mgb og Cvk. Det viste sig at de dengang holdt til i remisen i Helsingør. Så måtte Mo jo være blevet forvist til et andet sted, men hvilket? Kan det passe at det på dette andet sted var mere hensigtsmæssigt at den varme ende vendte den anden vej, og at de derfor blev vendt?

Hej Kim,

Trådbilledet, som diskuteres her, er taget i 1969. MO'erne forsvandt først fra Lille Nord i 1984, samme år som de første to EA (leveret i sep. og okt. 1984) kom til Kystbanen. Der var plads til MO'ere og deres afløsere ML på maskindepotet i Helsingør desuagtet EA'erne. Selv om det måske kommer bag nogle, så kunne MO'erne faktisk også godt tåle at stå udendørs i regnvejr. Det var seje motorvogne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af UTJ, 27/7 2024, 12:44 (118 dage siden) @ KimC

EA blev serviceret i Helsingør da prøvedriften udgik derfra.

--
ئۇلغىك

Hvad kan der have været sket her?

af Steffen Dresler, 26/7 2024, 14:03 (119 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Årsagen til jeg gerne vil have styrevognen mod Hillerød er denne, at der (kan ikke huske tidspunkt for BST eller Skr.) kom en "skriv" ud med, at styrevogne i nærtrafikområdet (senere Re) i 1. Dc., altid skulle have styrevognen (Fs, CLS, Bhs og senere Bns m.fl.) vendt MOD Københavns Hovedbanegård (Kh). Altså uanset strækning styrevognen MOD Kh.
Det var jo for det meste faste stammer og så vidste klargøringen, hvilken vej stammen skulle vende ved udskiftning mv. Dette bla. aht. styreledningers opbevaring mv.

At der så selvfølgelig er undtagelser ved vi jo selv fra egne bestemmelser og regler, hvor undtagelsen bekræftede reglen.

Steff

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 14:36 (119 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
Ankomst Hg - set fra Bns 529 - den 8. januar 1984 (nm).

..... men da vi kørte fra Roskilde, pegede styrevognen mod Kh :-) .

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af UTJ, 27/7 2024, 12:38 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Du er i gang med en hel del vrøvl. Man vendte Bns-styrevognsstammerne, så diesellokomotivet ikke stod og larmede og dunstede lige op i afgangshallen på Hovedbanegården. I 1969 var der MO-styrevognstog adskillige steder på Sjælland. MO-erne kunne vendes på en 20 m drejeskive og blev det. En styrevogn på en 18 m. Billedet i 1991- nordbanebogen (side: 204, 190, 184, 177, 76 og 72), så det som er sket er at man har besluttet sig for at "vende" styrevognene mod Hillerød på et tidspunkt, formentlig for at gøre det lettere at skifte i Hillerød efter indførelsen af S-tog. Der var også en stigende myldretidstrafik til/fra Fredensborg, så et kig i køreplanerne (jeg har ikke forstand på køreplaner) vil nok afsløre at overgangstid på 8-10 min ikke var 1970'erne værdige.

--
ئۇلغىك

Hvad kan der have været sket her?

af esni, Frederikssund, 27/7 2024, 13:09 (118 dage siden) @ UTJ

Du er i gang med en hel del vrøvl. Man vendte Bns-styrevognsstammerne, så diesellokomotivet ikke stod og larmede og dunstede lige op i afgangshallen på Hovedbanegården. I 1969 var der MO-styrevognstog adskillige steder på Sjælland. MO-erne kunne vendes på en 20 m drejeskive og blev det. En styrevogn på en 18 m. Billedet i 1991- nordbanebogen (side: 204, 190, 184, 177, 76 og 72), så det som er sket er at man har besluttet sig for at "vende" styrevognene mod Hillerød på et tidspunkt, formentlig for at gøre det lettere at skifte i Hillerød efter indførelsen af S-tog. Der var også en stigende myldretidstrafik til/fra Fredensborg, så et kig i køreplanerne (jeg har ikke forstand på køreplaner) vil nok afsløre at overgangstid på 8-10 min ikke var 1970'erne værdige.

Indtil 1972 mener jeg bestemt at der var MO-vogne på kystbanen, og at når de kørte med styrevogn, så vendte den mod nord.

Det kunne så være efter 1972, at Lille-nord togen fik styrevognen den anden vej

--
Eskild

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af Poul Andersen, 27/7 2024, 13:41 (118 dage siden) @ esni

På Fyn hændte det også at man vendte styrevognene.
Nogle gange først i 60 ´erne observerede jeg på Assensbanen i.f.m. køreplanskift at styrevogne nu vendte modsat.
På et tidspunkt vendte de så "normalt" igen, - nemlig mod Assens.

Hvis man gennemgår foto i Lars Viinholt-Nielsen´s bøger "Svendborgbanen i 125 år" og "Assensbanen 1884 - 1984", kan det ses,
at de visse år vender modsat.

Mvh.
Poul.

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 27/7 2024, 14:11 (118 dage siden) @ Poul Andersen

Jeg kan have overset min "teori" i de tidligere indlæg - så undskylder jeg.

Der er jo den mulighed at man "vender" materiellet af hensyn til "slitage" på boggier ?
Et nutidigt eksempel er "containertoget" Taulov-Aarhus - ved ikke om de var inde og vende i Middelfart (Fredag 26.07.24)

Jeg var aktiv i en klub på Sydfyn hvor der blev kørt til Odense og der blev vendt både et Marcipanbrød og nogle stålvogne på
Drejeskiven inde hos Danmarks Jernbanemuseum

Avatar

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2024, 14:20 (118 dage siden) @ Steen Nielsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 27/7 2024, 15:04

Der er jo den mulighed at man "vender" materiellet af hensyn til "slitage" på boggier ?

Det gjorde man generelt ikke i hovedstadsområdet, så det er nok noget lokalt fynsk.

Hvordan skulle denne boggieslitage i øvrigt opstå? Vognene kørte jo frem og tilbage og bogierne derved ensartet slidt.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af UTJ, 27/7 2024, 15:04 (118 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er jo den mulighed at man "vender" materiellet af hensyn til "slitage" på boggier ?


Det gjorde man generelt ikke i hovedstadsområdet, så det er nok noget lokalt fynsk.

Et senere eksempel er at man begyndte at vende MH'ere i København, da flangesliddet på dem i Hovedbanegårdens kurve medførte uens slid og afsporinger. Først MT fra Korsør mm, dernæst en kvik idé om at finde årsagen. Styrevogne har vist aldrig været vendt aht slitage, alene af hensyn til passagerer mm.

--
ئۇلغىك

Avatar

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2024, 15:17 (118 dage siden) @ UTJ

Der er jo den mulighed at man "vender" materiellet af hensyn til "slitage" på boggier ?


Det gjorde man generelt ikke i hovedstadsområdet, så det er nok noget lokalt fynsk.


Et senere eksempel er at man begyndte at vende MH'ere i København, da flangesliddet på dem i Hovedbanegårdens kurve medførte uens slid og afsporinger. Først MT fra Korsør mm, dernæst en kvik idé om at finde årsagen. Styrevogne har vist aldrig været vendt aht slitage, alene af hensyn til passagerer mm.

Hvis styrevognen kun og alene havde kørt i Hovedbanegårdens kurve og ikke andre steder, var flangerne nok også her blevet slidt, men det gjorde vogne af mestendels praktiske årsager ikke.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af UTJ, 27/7 2024, 16:44 (118 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis styrevognen kun og alene havde kørt i Hovedbanegårdens kurve og ikke andre steder, var flangerne nok også her blevet slidt, men det gjorde vogne af mestendels praktiske årsager ikke.

Afsporede styrevogne på grund af flangeslid er vist ikke beskrevet (endnu)......

--
ئۇلغىك

Avatar

Hvad kan der have været sket her? - også på Fyn.

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2024, 16:56 (118 dage siden) @ UTJ

Hvis styrevognen kun og alene havde kørt i Hovedbanegårdens kurve og ikke andre steder, var flangerne nok også her blevet slidt, men det gjorde vogne af mestendels praktiske årsager ikke.

Afsporede styrevogne på grund af flangeslid er vist ikke beskrevet (endnu)......

Det er nok fordi, at man endnu ikke har haft lokale styrevognstog mellem København H og Dybbølsbro.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af Lars, 25/7 2024, 16:01 (120 dage siden) @ Chivas

På et billede af MY 1130 på Hillerød station står MY 1130 nærmest stopbommen og uden røde baglygter.
Foran ses et MO sæt, hvor folk er ved at stå ind i retning mod Fredensborg.
Hvad sker der? Er MY en blot kørt ind i sporet "til senere" afgang end MO sættet, eller har den mon trukket MO sættet? Den skal vel næppe skubbe MO mod Fredensborg - det var vel ikke teknisk muligt?
Kan nogen give et gæt?

[image]

Hillerød er et stykke uden for mit pastorat, men er det ikke "bare" et tog sydfra, som er på vej nordpå (mod højre) mod Helsingør, som skiltet fortæller?

Hvad er det for en stopbom, der nævnes? Ser jeg på sporplaner over Hillerød, er sporene tilsyneladende gennemgående.

https://map.krak.dk/?c=55.927300,12.312230&z=18&l=historic&q=%22Hillerød%22...

--
mvh
Lars

Hvad kan der have været sket her?

af Oversmeden, 25/7 2024, 16:22 (120 dage siden) @ Lars

[image]


Hillerød er et stykke uden for mit pastorat, men er det ikke "bare" et tog sydfra, som er på vej nordpå (mod højre) mod Helsingør, som skiltet fortæller?

Nej, toget er kommet fra Helsignør. Signalerne i baggrunden afslører dette.....

Hvad kan der have været sket her?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 25/7 2024, 16:23 (120 dage siden) @ Lars


[image]


Hillerød er et stykke uden for mit pastorat, men er det ikke "bare" et tog sydfra, som er på vej nordpå (mod højre) mod Helsingør, som skiltet fortæller?

Hvad er det for en stopbom, der nævnes? Ser jeg på sporplaner over Hillerød, er sporene tilsyneladende gennemgående.

https://map.krak.dk/?c=55.927300,12.312230&z=18&l=historic&q=%22Hillerød%22...

Nej, billedet er set fra syd. Det er Gribskovbanen, der holder til venstre på billedet. Men denne del af stationen er bygget om et par gange mellem det historiske og det nutidige luftbillede.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hvad kan der have været sket her?

af Steffen Dresler, 25/7 2024, 17:27 (120 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nej, billedet er set fra syd. Det er Gribskovbanen, der holder til venstre på billedet. Men denne del af stationen er bygget om et par gange mellem det historiske og det nutidige luftbillede.

Det er korrekt

Toget kommer fra nord (Lille Nord:-) fra Hg med eller uden MY forrest. Når det rembourserer går det tilbage mod (lille) nord til Hg med - her på billedet - en styrevogn forrest og MO der trykker, hvilket jeg ikke mener er normalt med styrevognen mod nord.

Billedet er taget med stationen i bag fotografen mod nord.

Rangerarealet og gods fandtes modsat stationen altså mod øst uden lige at have set på et kort.

Steff

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/7 2024, 23:33 (119 dage siden) @ Steffen Dresler

Rangerarealet og gods fandtes modsat stationen altså mod øst uden lige at have set på et kort.

Korrekt - ovre mod Carlsbergvej.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Hvad kan der have været sket her? - sprogrøgt

af Hans T. Møller, 27/7 2024, 09:36 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Toget kommer fra nord (Lille Nord:-) fra Hg med eller uden MY forrest. Når det rembourserer går det tilbage mod (lille) nord til Hg med - her på billedet - en styrevogn forrest og MO der trykker, hvilket jeg ikke mener er normalt med styrevognen mod nord.

Kære Steffen

Vi nørder værdsætter jo gerne korrekte fagudtryk, og jeg er nødt til lige at korrigere. Tag mig det ikke ilde op.

Forum ved forhåbentligt også, at jeg sjældent hænger mig i bagateller - jeg bruger Randers Reb - men altså:

Et tog rebrousserer.

"Rebrousser" er et fransk udtryk, som vi kan oversætte med "genbørste", og det stammer fra bundtmagere. De børster ført en pels mod luven for at fjerne løse hår og urenheder, og derefter med luven for at gøre den pæn og glat igen. Det er denne "først den ene vej, og så den anden vej"-bevægelse, som togene efterligner, når de rebrousserer på en rebroussementstation.

Bedste hilsner

Hvad kan der have været sket her? - sprogrøgt

af esni, Frederikssund, 27/7 2024, 10:27 (118 dage siden) @ Hans T. Møller

Toget kommer fra nord (Lille Nord:-) fra Hg med eller uden MY forrest. Når det rembourserer går det tilbage mod (lille) nord til Hg med - her på billedet - en styrevogn forrest og MO der trykker, hvilket jeg ikke mener er normalt med styrevognen mod nord.


Kære Steffen

Vi nørder værdsætter jo gerne korrekte fagudtryk, og jeg er nødt til lige at korrigere. Tag mig det ikke ilde op.

Forum ved forhåbentligt også, at jeg sjældent hænger mig i bagateller - jeg bruger Randers Reb - men altså:

Et tog rebrousserer.

"Rebrousser" er et fransk udtryk, som vi kan oversætte med "genbørste", og det stammer fra bundtmagere. De børster ført en pels mod luven for at fjerne løse hår og urenheder, og derefter med luven for at gøre den pæn og glat igen. Det er denne "først den ene vej, og så den anden vej"-bevægelse, som togene efterligner, når de rebrousserer på en rebroussementstation.

Bedste hilsner

rembourserer er vist ord fra finans- eller handelsverdenen

--
Eskild

Hvad kan der have været sket her? - sprogrøgt RETTELSE

af Hans T. Møller, 27/7 2024, 17:40 (118 dage siden) @ Hans T. Møller

"Rebrousser" er et fransk udtryk, som vi kan oversætte med "genbørste", og det stammer fra bundtmagere. De børster ført en pels mod luven for at fjerne løse hår og urenheder, og derefter med luven for at gøre den pæn og glat igen. Det er denne "først den ene vej, og så den anden vej"-bevægelse, som togene efterligner, når de rebrousserer på en rebroussementstation.

Jeg er blevet gjort opmærksom på, at "buntmagere" staves uden "d", Jeg beklager fejlen.

Bedste hilsner

Hvad kan der have været sket her? - sprogrøgt RETTELSE

af Steffen Dresler, 27/7 2024, 18:39 (118 dage siden) @ Hans T. Møller

Næ, jeg tager det ikke ilde op, men er træt af personer, der ikke tilføjer en tråd noget andet end en stavekontrol, især når det ikke er meningsforstyrrende!

I øvrigt er udtrykket blandt BÅDE de kørende som trafikfolket ganske uofficielt ”en skarp vending” eller ”vender”.

Sidst, en klog man sagde engang ”at den som skriver laver fejl, den som skriver meget laver mange fejl. Den som ingen fejl laver, bliver anmelder eller kritiker;-) .

Steff

Hvad kan der have været sket her?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 25/7 2024, 17:28 (120 dage siden) @ Leif Jørgensen

På Bahnbilder.de er der et billede taget af nu afdøde Kurt Rasmussen i 1979, der viser stedet set den modsatte vej. Som det ses holdt MY og MO på det spor, der endte blindt udfor kommandoposten. Og det gør det i øvrigt stadig, men nu er det Gribskovbanens tog til Gilleleje, der holder der.

[image]

Samme perron med Lokaltog LB 222 til Tisvildeleje og LB 203 til Gilleleje fotograferet af undertegnede 6. april 2024. Lille Nord holder ved perronen til højre, hvor passagererne står og venter.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Hvad kan der have været sket her?

af Lars, 25/7 2024, 18:24 (120 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hvornår blev sporet gjort blindt?

--
mvh
Lars

Hvad kan der have været sket her?

af AVZ, Hillerød, 13/8 2024, 21:45 (100 dage siden) @ Lars

Blindsporet (spor 0) fremgår af en 1937-sporplan i Nordbanebogen(2020). Her er der vist omløbsmulighed. Det må være etableret under den store ombygning af Hillerød station omkring 1933 - etablering af ny mellemperron og dobbeltspor med Holte, samt forberedelse til forbindelsen mod Frederikssund, der som bekendt aldrig blev til noget. Bogen oplyser også, at “Lille Nord” fra 1933 udskilles fra den gennemgående trafik og får indsat motorvogne (benzinelektriske ML fra Triangel), som kunne behøve bivogne og derfor var der omløbsmulighed. Fra 1951 indsættes styrevogne og herefter forsvinder behov for omløb. Omløbsmuligheden var i hvert fald fjernet i starten af 60-erne
Allan

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 25/7 2024, 19:53 (120 dage siden) @ Leif Jørgensen

I de år op til indsættelsen af ML på LilleNord, hvor jeg kom på de kanter, vendte styrevognen altid mod Hillerød. På dette billede er en Pbh-vogn tilkoblet styrevognen i LilleNord-sporet, der ender i en stopbom foran kommandoposten:

[image]
MO 1808 - Bhs - Pbh som tog 2022 i Hillerød, 11.06.1977 (nm).

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af Rasmus, 25/7 2024, 20:49 (119 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Bestemt ikke verdens bedste foto, men det eneste jeg har. Taget august 1973 mellem Fredensborg og Hillerød. Jeg kender ikke litra numre.
[image]

Venlig hilsen
Rasnus.

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 02:13 (119 dage siden) @ Rasmus

[image]

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af Steffen Dresler, 26/7 2024, 09:51 (119 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk, at hele stammen er vendt, for MO´ern har den "varme ende" mod Bhs´ern. I førerrummet på MY kan Lkf. skimtes.

Hvad kunne det så være?

- Forkert vendt stamme med MY forrest fra Hg til Hi.

- Forkert vendt stamme i Hi og hvor der er en tidligere ankommet eller ikke fjernet MY "parkeret" på sporet op til stopperen ved signalposten.

- En for daværende tidspunkt korrekt oprangeret "Lille Nord" stamme med MO mod Hi.

Fortsat god dag på en "næsten":-D sportsfri fredag!!

Steff

Er der ikke en "voksen tilstede" :-) med en togplan, der kan afgøre spørgsmålet??

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 12:58 (119 dage siden) @ Steffen Dresler

Styrevognen gik altid på "den varme ende" af MO'en, så lkf, når MO'en gik forrest, ikke sad i motorstøj. Evt. overgang mellem MO og Bhs var forbeholdt togpersonalet.

Toget på Rasmus' foto, som er på vej til Hillerød med MY'en forrest, vender således "helt rigtigt".

PS: Er det i øvrigt en Bhs, der er med på startbilledet fra 1969; de blev ombygget fra CL i 1968-69.

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 26/7 2024, 13:32 (119 dage siden) @ Steffen Dresler

Baumann oplagde i sin tid på det gamle forum dette foto:

[image]

..... som jeg uantastet fabrikerede denne tekst til: "Jægersborg Station med broerne over motorvejen under bygning. "Motorvejskryds Kgs. Lyngby" (Motorring 3) blev indviet i 1966. Jernbanebroen t.v. uden køreledningsudrustning er for Nærumbanen. CLS-CLL-MO toget indikerer, at Holte-Hillerød endnu ikke er elektrificeret (det skete i 1968)."

Billedet kunne indikere, at man på Nordbanen - før indførelse af Bhs-styrevognen - kørte med CLS nordvendt.

Bare lidt konkret at gætte videre på ;-) .

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af K564, 28/7 2024, 06:34 (117 dage siden) @ Niels Munch

Godmorgen

Ved at kigge på gamle foto, vil man opdage, at styrevognene (til MO) generelt var mod nord, når de holdt på København H. Dette holdt helt frem til at LilleNord var den eneste bane på Sjælland med MO styrevognstog. Det er kun de sidste år på LilleNord, at styrevognen var mod Hillerød.

Hilsner Keld

Hvad kan der have været sket her?

af Svend, Storkøbenhavn, 28/7 2024, 15:58 (117 dage siden) @ K564

Ved at kigge på gamle foto, vil man opdage, at styrevognene (til MO) generelt var mod nord, når de holdt på København H. Dette holdt helt frem til at LilleNord var den eneste bane på Sjælland med MO styrevognstog. Det er kun de sidste år på LilleNord, at styrevognen var mod Hillerød.

Lad os bare bringe lidt mere forvirring ind i billedet. Normalt kørte materiel til Farum-banen til København L via Frihavnsbanen, men i perioder - nok i forbindelse med sporarbejder - kørte materieltogene sådan: Helgoland-Østerport-Charlottenlund-Lersøen (og derefter rangeret over til et af overleveringsporene på København L).

--
Svend

[image]

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/7 2024, 08:37 (118 dage siden) @ Chivas

Hvis man ellers kan komme igennem havnesporet i Helsingør kan du vende en stamme i Helsingør ved at køre den via Hornbæk- og Gribskovbanen til Hillerød.
Ikke at jeg tror det er det der er sket her, men muligheden foreligger altså.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Hvad kan der have været sket her?

af Steffen Dresler, 27/7 2024, 09:20 (118 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´formiddag

Kender ikke til de lokale forhold Michael omtaler.

Meeeen, kommer i tanker om det måske mest nærliggende, at det er en reservestamme fra enten Frederikssund- eller Farum banerne, der via Helgoland (Hjemsted for alle nærtrafik Mo stammerne), er sendt op som hjælp for et problem på Lille Nord!

Eller er det for nemt og indlysende??

Bedste hilsener

Steff

Hvad kan der have været sket her?

af Niels Munch, 27/7 2024, 09:35 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Steff,

Som antydet andetsteds i tråden, så er min påstand, at togene i CLS-tiden vendte modsat af togene i Bhs-tiden. Om det kan have sammenhæng med Farum og/eller Frederikssund, ved jeg ikke.

At man spændte en GM for visse tog tjente elementær lok-placering.

M.v.h.
Niels

Hvad kan der have været sket her?

af Søren Agerskov, 27/7 2024, 17:24 (118 dage siden) @ Niels Munch

Joens billede er fra 1969. Jeg boede den gang i Kolding. Kort tid før, dvs. i 1967, var jeg for første gang i Nordsjælland, nærmere bestemt med klassen på lejrskole i Hillerød. En af dagene var vi med tog til Helsingør. Jeg husker tydeligt, at vi kørte med styrevognen forrest i retning mod Helsingør, idet vi kunne se skyggen af toget i landskabet og snakkede om det pudsige tog, hvor motorvognen skubbede bagpå.

Jeg hælder derfor også til den forklaring, at man på et tidspunkt har vendt styrevognene.

MVH
Søren

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/7 2024, 10:01 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´formiddag

Kender ikke til de lokale forhold Michael omtaler.

Meeeen, kommer i tanker om det måske mest nærliggende, at det er en reservestamme fra enten Frederikssund- eller Farum banerne, der via Helgoland (Hjemsted for alle nærtrafik Mo stammerne), er sendt op som hjælp for et problem på Lille Nord!

Eller er det for nemt og indlysende??

Bedste hilsener

Steff

Det er nok bare mig (og Steff), men en stamme lånt fra Frederikssundbanen uden at blive vendt ville da komme til at vende "forkert" på Lille Nord, som vi ser på trådfotoet? En stamme fra Farumbanen ville derimod have vendt "rigtigt".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Hvad kan der have været sket her?

af Jens Vesterdahl ⌂, 27/7 2024, 14:20 (118 dage siden) @ Steffen Dresler

Kender ikke til de lokale forhold Michael omtaler.

Meeeen, kommer i tanker om det måske mest nærliggende, at det er en reservestamme fra enten Frederikssund- eller Farum banerne, der via Helgoland (Hjemsted for alle nærtrafik Mo stammerne), er sendt op som hjælp for et problem på Lille Nord!

Eller er det for nemt og indlysende??

Nok ikke Farumbanen i hvert fald. Jeg er vokset op ved siden af den, og jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set Bhs på den bane. Det var udelukkende Cls.

Mvh
Jens

Hvad kan der have været sket her?

af Knarbjerg ⌂, 27/7 2024, 15:22 (118 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Nok ikke Farumbanen i hvert fald. Jeg er vokset op ved siden af den, og jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set Bhs på den bane. Det var udelukkende Cls.

Mvh
Jens

På afdøde EVP's udmærkede hjemmeside kan jeg finde 2 billeder af Bhs på Farum Banen fra henholdsvis 1969 og 1971.

Mine forældre flyttede til Farum i 1972. Jeg brugte banen en del som barn og mener også at kunne huske Bhs'erne på banen. Allerede den gang havde jernbanen bidt sig fast i sindet og, jeg brød mig ikke om udseendet af Bhs, så jeg blev altid skuffet når, det ikke var en Cls. Selv den dag i dag føles Bhs'en forkert.;-)
Men jeg turnerede en hel del rundt på banerne i starten af 70'erne, så mine erindringer om Bhs kan sagtens være fra en anden bane.

Hvad kan der have været sket her?

af Børge Sundahl, 27/7 2024, 16:22 (118 dage siden) @ Knarbjerg

Nu kørte der jo også styrevognstog andre steder i kongeriget.
Med hensyn til at vende rigtigt med styrevognen, så havde vi en aftale i Langå om at "Glyngøre.Ekspressen" altid skulle køre med styrevogn forrest fra Aarhus. Så var man sikker på, at toget kunne køre fra Langå, hvis der skulle være problemer med styrevognen.

Fo røvrigt var der hver fredag et tog oprangeret med MX-personvogn-Styrevogn-personvogn-MO,
hvor Mx og personvogn fortsatte til Randers og resten til Glyngøre, senere Struer.
Der er nok en der har en togplan, hvor oprangeringen er.
Jeg har desværre ingen fotos

Børge

Hvad kan der have været sket her?

af Preben Skals, 27/7 2024, 22:23 (117 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge

Sådan var oprangeringen i 1970

[image]

mvh Preben

Hvad kan der have været sket her?

af Børge Sundahl, 27/7 2024, 23:54 (117 dage siden) @ Preben Skals

Hej Preben

Ja det var sådan det var.
Jeg synes nu at en enkelt gang at der var en MX forrest, men jeg kan huske forkert.
Ellers tak for oprangeringen
Børge

Hvad kan der have været sket her?

af Anders Færch Hansen, 28/7 2024, 08:39 (117 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg tror at det er tog 935, der de fleste dage havde en MO i bagenden, som Børge havde i tankerne.
Dette tog mod Aalborg med togdel mod Glyngøre havde en noget kompliceret ekspedition på Århus H/Århus Havnestation. Se vedlagte uddrag fra Arbejdsplan for Århus H, 27. sep 1970.
[image] [image]

Hvad kan der have været sket her?

af Chivas, 28/7 2024, 15:21 (117 dage siden) @ Anders Færch Hansen

Tak for sjove togplaner og gode indslag.
Det er interessant at se, hvor meget man har komprimeret "sproget" og koderne for at få det til at fylde mindst muligt dengang og dog være eentydigt for fagfolk. Den teknik er nu væk mange steder, hvor skærme har taget over og plads/papirkopier ikke er et problem.

Jeg er sikker på, at man er godt hjulpet med hensyn til læsningen og forståelsen af planerne, hvis man også er dygtig til strikkeopskrifter - ha, ha. Det er kun for morskabens skyld. :-D

PS: Mit oprindelige foto med MY og MO-sættet i Hillerød har givet en god debat herinde.
Der er to ting, man kan overveje i tolkningen af det foto:

1. Kunne der være tale om nedbrud på MO? Nok ikke, for i så fald mangler røde baglygter på MY, (og folk står ind i MO-delen).
2. Og endnu en joke; det gamle signal fra et lokomotiv: "Skydelokomotiv går med til næste togfølgestation." Men her mangler fotoet jo det pågældende skilt på MY og der har nok ikke været behov for "hjælpemotor" lige den dag.

Så alt i alt: Der har, som mange har nævnt, nok været tale om en praktisk måde at placere et lok. på. MO-delen er nok spændt fra MY, skal afgå lidt senere og MY derefter bortrangeres i Hillerød.

Hvad kan der have været sket her?

af Svend, Storkøbenhavn, 28/7 2024, 15:44 (117 dage siden) @ Chivas

Tak for sjove togplaner og gode indslag.
Det er interessant at se, hvor meget man har komprimeret "sproget" og koderne for at få det til at fylde mindst muligt dengang og dog være eentydigt for fagfolk. Den teknik er nu væk mange steder, hvor skærme har taget over og plads/papirkopier ikke er et problem.

Jeg er sikker på, at man er godt hjulpet med hensyn til læsningen og forståelsen af planerne, hvis man også er dygtig til strikkeopskrifter - ha, ha. Det er kun for morskabens skyld. :-D

PS: Mit oprindelige foto med MY og MO-sættet i Hillerød har givet en god debat herinde.
Der er to ting, man kan overveje i tolkningen af det foto:

1. Kunne der være tale om nedbrud på MO? Nok ikke, for i så fald mangler røde baglygter på MY, (og folk står ind i MO-delen).
2. Og endnu en joke; det gamle signal fra et lokomotiv: "Skydelokomotiv går med til næste togfølgestation." Men her mangler fotoet jo det pågældende skilt på MY og der har nok ikke været behov for "hjælpemotor" lige den dag.

Så alt i alt: Der har, som mange har nævnt, nok været tale om en praktisk måde at placere et lok. på. MO-delen er nok spændt fra MY, skal afgå lidt senere og MY derefter bortrangeres i Hillerød.

Uanset om MO´ere har vendt den ene elle anden vej: Det er befordring af lokomotiv fra morgenen godstog Gb-Hi hhv lokomotiv til eftermiddagens godstog fra Hi mod Gb. Der har været forskellige "kørselsmønstre", herunder også lokalgodstog til og fra Allerød om eftermiddagen.

Nogen må have fat i tjenestekøreplanerne fra dengang. Jeg erindrer (men det er godt nok længe siden) at der i nattens løb var et posttog, der kom fra København H og kørte videre mod Helsingør efter at have rangeret en postvogn ind på Gribskovbanens perronspor), to godstog der ankom fra Gb og et godstog der kørte Hi-Hg (med stålvogne til Sverige).

--
Svend

[image]

Hvad kan der have været sket her?

af Ole Dinesen ⌂ @, 28/7 2024, 19:03 (117 dage siden) @ Svend

Tak for sjove togplaner og gode indslag.
Det er interessant at se, hvor meget man har komprimeret "sproget" og koderne for at få det til at fylde mindst muligt dengang og dog være eentydigt for fagfolk. Den teknik er nu væk mange steder, hvor skærme har taget over og plads/papirkopier ikke er et problem.

Jeg er sikker på, at man er godt hjulpet med hensyn til læsningen og forståelsen af planerne, hvis man også er dygtig til strikkeopskrifter - ha, ha. Det er kun for morskabens skyld. :-D

PS: Mit oprindelige foto med MY og MO-sættet i Hillerød har givet en god debat herinde.
Der er to ting, man kan overveje i tolkningen af det foto:

1. Kunne der være tale om nedbrud på MO? Nok ikke, for i så fald mangler røde baglygter på MY, (og folk står ind i MO-delen).
2. Og endnu en joke; det gamle signal fra et lokomotiv: "Skydelokomotiv går med til næste togfølgestation." Men her mangler fotoet jo det pågældende skilt på MY og der har nok ikke været behov for "hjælpemotor" lige den dag.

Så alt i alt: Der har, som mange har nævnt, nok været tale om en praktisk måde at placere et lok. på. MO-delen er nok spændt fra MY, skal afgå lidt senere og MY derefter bortrangeres i Hillerød.


Uanset om MO´ere har vendt den ene elle anden vej: Det er befordring af lokomotiv fra morgenen godstog Gb-Hi hhv lokomotiv til eftermiddagens godstog fra Hi mod Gb. Der har været forskellige "kørselsmønstre", herunder også lokalgodstog til og fra Allerød om eftermiddagen.

Nogen må have fat i tjenestekøreplanerne fra dengang. Jeg erindrer (men det er godt nok længe siden) at der i nattens løb var et posttog, der kom fra København H og kørte videre mod Helsingør efter at have rangeret en postvogn ind på Gribskovbanens perronspor), to godstog der ankom fra Gb og et godstog der kørte Hi-Hg (med stålvogne til Sverige).

Det må være Tog 4754 Helsingør 15:56-Hillerød 16:32. Maskinplanen siger MY som trækkraft og MO bagi :-)
MY'en fortsatte til Lersøen med ikke personførende Tog 2766, afgang Hillerød kl. 18:02.

Hvad kan der have været sket her?

af UTJ, 28/7 2024, 19:06 (117 dage siden) @ Ole Dinesen

Det må være Tog 4754 Helsingør 15:56-Hillerød 16:32. Maskinplanen siger MY som trækkraft og MO bagi :-)
MY'en fortsatte til Lersøen med ikke personførende Tog 2766, afgang Hillerød kl. 18:02.

Det passer med aftengodstoget fra Hillerød, som kørte omkring spisetid.

--
ئۇلغىك

Hvad kan der have været sket her?

af Preben Skals, 28/7 2024, 10:57 (117 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge

I 1971 var oprangeringen således:

[image]

Fra 1971 var der ikke i togplan 6 vist diesellokomotiv, hvis dette var trækkraft,
så du har fuldstøndig ret, at tog 381 blev trukket af en MX fra Århus og kørte videre fra Langå til Aalborg.

mvh Preben

Hvad kan der have været sket her?

af Jens Vesterdahl ⌂, 27/7 2024, 16:53 (118 dage siden) @ Knarbjerg

På afdøde EVP's udmærkede hjemmeside kan jeg finde 2 billeder af Bhs på Farum Banen fra henholdsvis 1969 og 1971.

"I stand corrected", som man siger på udenlandsk. Jeg checkede jo så heller ikke hvert eneste tog, men selv har jeg aldrig set det. EVP anfører også selv, at det ikke var hverdagskost på Farumbanen.

Mine forældre flyttede til Farum i 1972. Jeg brugte banen en del som barn og mener også at kunne huske Bhs'erne på banen. Allerede den gang havde jernbanen bidt sig fast i sindet og, jeg brød mig ikke om udseendet af Bhs, så jeg blev altid skuffet når, det ikke var en Cls. Selv den dag i dag føles Bhs'en forkert.;-)

Dér er vi helt enige :)

Mvh
Jens

Hvad kan der have været sket her?

af Svend, Storkøbenhavn, 28/7 2024, 01:06 (117 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Kender ikke til de lokale forhold Michael omtaler.

Meeeen, kommer i tanker om det måske mest nærliggende, at det er en reservestamme fra enten Frederikssund- eller Farum banerne, der via Helgoland (Hjemsted for alle nærtrafik Mo stammerne), er sendt op som hjælp for et problem på Lille Nord!

Eller er det for nemt og indlysende??

Nok ikke Farumbanen i hvert fald. Jeg er vokset op ved siden af den, og jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set Bhs på den bane. Det var udelukkende Cls.

Mvh
Jens

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13870

--
Svend

[image]

Hvad kan der have været sket her?

af Jens Vesterdahl ⌂, 28/7 2024, 19:58 (117 dage siden) @ Svend

Nok ikke Farumbanen i hvert fald. Jeg er vokset op ved siden af den, og jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have set Bhs på den bane. Det var udelukkende Cls.

Mvh
Jens


https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13870

Ja, jeg er allerede blevet retledt omkring brugen af Bhs på Farumbanen.
Men en enkelt rettelse til billedserien i dit link kan jeg dog tilføje: Der er tale om Vangede station og ikke Kildebakken. På øverste billede med Bhs-Mo ser man tomten fra den nedrevne gamle station. Den nye og nuværende blev opført på den anden side af broen.

Mvh
Jens

Avatar

Hvad kan der have været sket her?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/7 2024, 08:35 (117 dage siden) @ Chivas

Svends link til det gamle forum fik mig til at dvæle ved hele den gamle tråd (med både Gamle Ole og EVP som debatanter) og der kommer Svend så med ¤ et andet indlæg ¤ om nogle erindringer fra en fjern fortid på Hillerød station.
Det handler om postgangen kl. lo** om morgenen i det nordsjælllandske. Der sker der tilsyneladende en del materieltransport sammen med posttogene og det er måske nøglen til billedet i trådstarten?
Svend er her jo endnu, så han kan måske bidrage/komentere?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak