Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 12:39 (123 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet må være ombygget på et tidspunkt, har fået kulkasse bagpå førerhuset.


Var nr. 2, 3 og 4 evt. født med lille kulkasse bagpå? Jf. oversigten i 75-årsskriftet rummede de hver 50 kg kul mere end nr. 1.

[image]
FSB nr. 4 i Skagen (tilsyneladende med kulkasse).

M.v.h.
Niels

Ifølge en artikel i 'Skagens Avis '15. juli 1915 i anledning af banens 25 års jubilæum, hvori banens jubilæumsskrift omtales, er manden, der læner sig op ad banens angiveligt "første, nu udrangerede lokomotiv" (billedet gengivet i jubilæumsskriftet) lokomotivfører Nielsen, der kunne fejre 25 års jubilæum sammen med banen. Lokomotivet kan ikke være nr. 1, for det blev solgt til Bornholm allerede i 1902. Nr.2 blev solgt i 1921 til Risdal Mergelselskab. Nummer 3 og 4 blev ombygget hos SFJ i Odense i 1916. Så hvilket af disse, der var "det første lokomotiv" og var udrangeret i 1915 får stå hen i det uvisse. Det ses også på billedet, at Ulrik Plasners ombygning af den gamle Skagen station i det ydre var færdig i første halvår1915 og ikke (som jeg skriver i Jernbanekilder.dk) i 1916. Vil blive rettet, tak!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak