Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2024, 12:11 (89 dage siden)

Hejsa,

Som alle med forstand på damplokomotiver kan se, er nedenstående foto i Danmarks Jernbanemuseums samling taget på Skagensbanen. Museet savner imidlertid oplysninger om sted, årstal, personer og anledning. Kan nogen hjælpe?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Ole M. Nielsen ⌂, 21/7 2024, 22:23 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hejsa,

Som alle med forstand på damplokomotiver kan se, er nedenstående foto i Danmarks Jernbanemuseums samling taget på Skagensbanen. Museet savner imidlertid oplysninger om sted, årstal, personer og anledning. Kan nogen hjælpe?

Ikke meget hjælp, men må være før 1921, da lokomotivet er solgt 1921 jvf ; https://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=197&lokid=2953 .

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2024, 23:08 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/7 2024, 23:24

Hejsa,

Som alle med forstand på damplokomotiver kan se, er nedenstående foto i Danmarks Jernbanemuseums samling taget på Skagensbanen. Museet savner imidlertid oplysninger om sted, årstal, personer og anledning. Kan nogen hjælpe?

[image]

Er det det samme sted på Frederikshavn station, som ses her 1914-1918 fra en lidt anden vinkel? Vindskederne og vinklen på gavlen synes ikke at stemme. Eller er det nordenden af Skagen station?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af ivar, 22/7 2024, 00:19 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan efter min bedste overbevisning ikke være Frederikshavn - det vender bare forkert.

Jeg mener at kunne huske, at jeg har set billedet tidligere, hvor det var identificeret som Skagen i smalsporstiden - altså før Plesner begyndte at dimse med bygningerne.

Men, hukommelser er ikke, hvad de har været

mvh
-ivar

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 00:24 (88 dage siden) @ ivar

Det kan efter min bedste overbevisning ikke være Frederikshavn - det vender bare forkert.

Jeg mener at kunne huske, at jeg har set billedet tidligere, hvor det var identificeret som Skagen i smalsporstiden - altså før Plesner begyndte at dimse med bygningerne.

Men, hukommelser er ikke, hvad de har været

mvh
-ivar

Så er Frederikshavn ude af billedet. Jeg tror heller ikke på den. Sandet tyder på Skagen og hvad skulle så mange herrer på en mellemstation? Der var der ikke meget at "komme efter" dengang.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Helge Erlandsen, 22/7 2024, 00:47 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan efter min bedste overbevisning ikke være Frederikshavn - det vender bare forkert.

Jeg mener at kunne huske, at jeg har set billedet tidligere, hvor det var identificeret som Skagen i smalsporstiden - altså før Plesner begyndte at dimse med bygningerne.

Men, hukommelser er ikke, hvad de har været

mvh
-ivar


Så er Frederikshavn ude af billedet. Jeg tror heller ikke på den. Sandet tyder på Skagen og hvad skulle så mange herrer på en mellemstation? Der var der ikke meget at "komme efter" dengang.

Skagen station var større og i to etager. Har et billede af Højen. Dørpartiet svarer til dørpartiet på det aktuelle foto. Højen er dog mindre. Må altså være en af de øvrige mellemstationer. De mange personer kunne skyldes at der er tale om en præsentationstur. Det er ikke indvielsestoget.

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 00:55 (88 dage siden) @ Helge Erlandsen

Det kan efter min bedste overbevisning ikke være Frederikshavn - det vender bare forkert.

Jeg mener at kunne huske, at jeg har set billedet tidligere, hvor det var identificeret som Skagen i smalsporstiden - altså før Plesner begyndte at dimse med bygningerne.

Men, hukommelser er ikke, hvad de har været

mvh
-ivar


Så er Frederikshavn ude af billedet. Jeg tror heller ikke på den. Sandet tyder på Skagen og hvad skulle så mange herrer på en mellemstation? Der var der ikke meget at "komme efter" dengang.


Skagen station var større og i to etager. Har et billede af Højen. Dørpartiet svarer til dørpartiet på det aktuelle foto. Højen er dog mindre. Må altså være en af de øvrige mellemstationer. De mange personer kunne skyldes at der er tale om en præsentationstur. Det er ikke indvielsestoget.

Hej Helge,

Som jeg tyder billedet, er det et pakhus, vi ser i baggrunden. Stationsbygningens nordlige ende mener jeg kan ligge lige uden for højre billedkant. MEN der burde måske have været noget bebyggelse i Skagen by at se i baggrunden. Stationen lå vist ikke på bar mark i 1890.

En præsentationstur tvivler jeg på. Lok og vogne ser ikke helt nye ud.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af ivar, 22/7 2024, 01:31 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vi skal lige have styr på verdenshjørnerne i Skagen - de forvirrer de fleste. Det centrale - og dermed det oprindelige Skagen - ligger øst/vest. . Altså, hvis man står i sine waders i Kattegat og kigger ind mod Skagen Kirke, så er vest til venstre og øst til højre, Stationsbygningen ligger således øst/vest. Hvor lå det oprindelige pakhus?

mvh
-ivar

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 01:38 (88 dage siden) @ ivar

Vi skal lige have styr på verdenshjørnerne i Skagen - de forvirrer de fleste. Det centrale - og dermed det oprindelige Skagen - ligger øst/vest. . Altså, hvis man står i sine waders i Kattegat og kigger ind mod Skagen Kirke, så er vest til venstre og øst til højre, Stationsbygningen ligger således øst/vest. Hvor lå det oprindelige pakhus?

mvh
-ivar

Stationsbygningen lå og ligger sydvest-nordøst. Det oprindelige pakhus mener jeg ligger på den samme akse, nordøst for stationsbygningen. Hvordan stemmer det med lyset på fotoet?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af ivar, 22/7 2024, 01:05 (88 dage siden) @ Helge Erlandsen

Det kan ikke være en af mellemstationerne, de er noget pænere end den grimme kasse - og hvad pokker skulle alle de mennesker der? Der er Elling, Napstjert, Jerup, Ålbæk, Hulsig og Højen.

Jeg mangler et par markante bygninger - men det kan være fotovinklen, der driller mig.

mvh
-ivar

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 03:02 (88 dage siden) @ ivar


Jeg mangler et par markante bygninger - men det kan være fotovinklen, der driller mig.

mvh
-ivar

De er så på nedenstående fra ca. 1905. Så kan Skagen vist udelukkes.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Flemming Jakielski, Rødovre, 22/7 2024, 09:14 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kunne godt være Skagen. Oprindeligt kom togene i FSB tid ind langs med bygningen. Det blev ændret i 1924, da SB opstod, til det vi kender i dag. Der findes noget om det i bøgerne om FSB / SB. Har dem desværre ikke lige ved hånden,

Flemming J

Skagensbanen fotoidentifikation

af Niels Munch, 22/7 2024, 09:52 (88 dage siden) @ Flemming Jakielski

Kunne godt være Skagen. Oprindeligt kom togene i FSB tid ind langs med bygningen. Det blev ændret i 1924, da SB opstod, til det vi kender i dag. Der findes noget om det i bøgerne om FSB / SB. Har dem desværre ikke lige ved hånden,

[image]

Har nu kigget i Jernbanehistoriek Selskabs "Skagensbanen 1890 - 1965", Skagensbanens eget lille hæfte "Skagensbanen 1890-1990" samt DJK nr. 45 "Skagensbanen gennem 100 år".

I ingen af kilderne er der megen hjælp at hente. Kan ikke få bygningen i baggrunden t.v. til at passe med noget (synligt) på gl. Skagen Station. Ej heller kan oprangeringen genfindes i kildernes billedmateriale.

M.v.h.
Niels

Skagensbanen fotoidentifikation

af Erik Sejersen, 22/7 2024, 10:10 (88 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet må være ombygget på et tidspunkt, har fået kulkasse bagpå førerhuset.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Niels Munch, 22/7 2024, 11:25 (88 dage siden) @ Erik Sejersen

Lokomotivet må være ombygget på et tidspunkt, har fået kulkasse bagpå førerhuset.

Var nr. 2, 3 og 4 evt. født med lille kulkasse bagpå? Jf. oversigten i 75-årsskriftet rummede de hver 50 kg kul mere end nr. 1.

[image]
FSB nr. 4 i Skagen (tilsyneladende med kulkasse).

M.v.h.
Niels

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 12:39 (88 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet må være ombygget på et tidspunkt, har fået kulkasse bagpå førerhuset.


Var nr. 2, 3 og 4 evt. født med lille kulkasse bagpå? Jf. oversigten i 75-årsskriftet rummede de hver 50 kg kul mere end nr. 1.

[image]
FSB nr. 4 i Skagen (tilsyneladende med kulkasse).

M.v.h.
Niels

Ifølge en artikel i 'Skagens Avis '15. juli 1915 i anledning af banens 25 års jubilæum, hvori banens jubilæumsskrift omtales, er manden, der læner sig op ad banens angiveligt "første, nu udrangerede lokomotiv" (billedet gengivet i jubilæumsskriftet) lokomotivfører Nielsen, der kunne fejre 25 års jubilæum sammen med banen. Lokomotivet kan ikke være nr. 1, for det blev solgt til Bornholm allerede i 1902. Nr.2 blev solgt i 1921 til Risdal Mergelselskab. Nummer 3 og 4 blev ombygget hos SFJ i Odense i 1916. Så hvilket af disse, der var "det første lokomotiv" og var udrangeret i 1915 får stå hen i det uvisse. Det ses også på billedet, at Ulrik Plasners ombygning af den gamle Skagen station i det ydre var færdig i første halvår1915 og ikke (som jeg skriver i Jernbanekilder.dk) i 1916. Vil blive rettet, tak!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af UTJ, 22/7 2024, 12:42 (88 dage siden) @ Niels Munch

God iagttagelse. Det havde de ikke oprindeligt, hvis man ser på tegningerne.

--
ئۇلغىك

Skagensbanen fotoidentifikation

af UTJ, 22/7 2024, 10:21 (88 dage siden) @ Niels Munch

Det passer ganske godt med Aalbæk. Pakhuset lå vist SV for hovedbygningen. Skygger på gavlene af vognene og formiddagssol. Toget på vej mod nord, formentlig i forbindelse med banens anlæg - vognene er fra 1890-leverancen.

--
ئۇلغىك

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 12:53 (88 dage siden) @ UTJ

Det passer ganske godt med Aalbæk. Pakhuset lå vist SV for hovedbygningen. Skygger på gavlene af vognene og formiddagssol. Toget på vej mod nord, formentlig i forbindelse med banens anlæg - vognene er fra 1890-leverancen.

Hvorfor i forbindelse med banens anlæg?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Niels Munch, 22/7 2024, 10:27 (88 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Billedet er faktisk gengivet på side 62 i Jan Koed "Danmarks Jernbaner i 150 år", men med en generel tekst, der hverken røber tid, anledning eller sted.

M.v.h.
Niels

Skagensbanen fotoidentifikation

af Helge Erlandsen, 22/7 2024, 10:10 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Der er jo en del billeder af smalsporstidens stationer, både på evp.dk og i "Skagensbanen 1890-1965", som EVP var involveret i. I sidstnævnte står der bl a: "Foruden endestationen i Skagen var der kun én egentlig station, nemlig Ålbæk, medens der i Rimmen, Jerup, Hulsig og Højen var holdepladser med læssespor og vogterhuse forsynet med ventesale." Bygningen på billedet er for stor til at være ét af de små vogterhuse, som der er flere billeder af. Min umiddelbare konklusion er derfor at det må være stationsbygningen i Aalbæk. Bygningen svarer dog ikke fuldstændigt til fotoet af stationsbygningen i nævnte skrift, ligger lidt for højt og ligger på modsat side af den perron persongruppen står på. Bygningen mangler skorstene - er de røget i en retouchering?). På kortet af smalsporsbanen i nævnte skrift er vist en bygning på hver side af banen, så der kunne være tale om et muret pakhus eller personaleboliger på vestsiden af banen? rent gæt. Enig med Morten i at materiellet ikke er nyt. Kunne være en besigtigelsestur for den aktionærkreds, der stod foran omdannelsen af banen til normalspor. I så fald er vi omkring 1916-17. (Det er beslutningstagere, ikke skovtursdeltagere).

Skagensbanen fotoidentifikation

af UTJ, 22/7 2024, 10:21 (88 dage siden) @ Helge Erlandsen

Det er pakhuset i Aalbæk vi ser

--
ئۇلغىك

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 12:22 (88 dage siden) @ UTJ

Det er pakhuset i Aalbæk vi ser

Ikke umuligt.

Her en ussel gnalling af et foto fra Aalbæk station i smalsportidem, set mod syd.

[image]

Bygningsplaceringen i smalsporstiden var den samme som i normalsporstiden.

Nedenfor ses stationen og pakhuset (gul pil) på 1954-luftfoto.

[image]

Vi ser altså i sydvestlig retning, med toget med gæsterne ankommet fra Frederikshavn. Hvordan passer det med skyggerne? Hvilken tid på dagen er det? Formiddag ved 11-tiden?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Helge Erlandsen, 22/7 2024, 13:10 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Mon ikke scenen er afklaret. Nordgående tog på Aalbæk station. Så er der begivenheden. Hvis min teori om at det er beslutningstagere på besigtigelsestur, så burde der være en god chance for at Skagen Lokalhistoriske Forening kan identificere nogle af personerne på fotoet og dermed også begivenheden. Foreningens sekretær, Hans Nielsen har tidligere været hjælpsom i forbindelse med EVPs hjemmeside..

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/7 2024, 13:17 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På højkantskorter (1840-1899) ses kun en statiosnbygning:
[image]
På det efterfølgende lavkantskort (1901 - 1945) er man begyndt at afbilde statiosnområder uden detaljer for selve stationsområdet (militære grunde??) men der ses en bygning lige i udkanten som kunne være bygningen på trådbilledet.
[image]

I 1959 var Sylvester Jensen nordenfjords og tog dette billede (af garagerne) hvor pakhus(ene) ses.
[image]
...men det er jo mange år senere....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 13:23 (88 dage siden) @ Michael Deichmann

På højkantskorter (1840-1899) ses kun en statiosnbygning:
[image]
På det efterfølgende lavkantskort (1901 - 1945) er man begyndt at afbilde statiosnområder uden detaljer for selve stationsområdet (militære grunde??) men der ses en bygning lige i udkanten som kunne være bygningen på trådbilledet.
[image]

I 1959 var Sylvester Jensen nordenfjords og tog dette billede (af garagerne) hvor pakhus(ene) ses.
[image]
...men det er jo mange år senere....

Nuttede små rutebiler.... :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Niels Munch, 23/7 2024, 09:36 (87 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]>

Nuttede små rutebiler.... :-) :-) :-)

Den t.v. er én af Skagensbanens Leyland LOPSUC 1/1 med DAB karosseri nr. 21 eller 22, lev. 1956 hhv. 1957. Den t.h. er en privat Opel Blitz med Ørum P. karosseri. Garageanlægget blev opført 1949-50, og luftfotoet er fra 1959.

M.v.h.
[image]
Niels

Skagensbanen fotoidentifikation - nyt fra Ålbæk

af Ole Gold ⌂, 23/7 2024, 12:03 (87 dage siden) @ Niels Munch

Den t.v. er én af Skagensbanens Leyland LOPSUC 1/1 med DAB karosseri nr. 21 eller 22, lev. 1956 hhv. 1957. Den t.h. er en privat Opel Blitz med Ørum P. karosseri. Garageanlægget blev opført 1949-50, og luftfotoet er fra 1959.

Og fra et netop overstået ophold i Ålbæk kan det berettes at rutebilgaragen er revet ned. I 1995 var jeg også forbi og tog billedet herunder. Inskriptionen på porten t.v. fralægger jeg mig ethvert ansvar for.

Med venlig hilsen
Ole Gold

[image]Skagensbanens rutebilgarage i Ålbæk 1995 (foto Ole Gold)

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation - nyt fra Ålbæk

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/7 2024, 20:20 (87 dage siden) @ Ole Gold


I 1995 var jeg også forbi og tog billedet herunder. Inskriptionen på porten t.v. fralægger jeg mig ethvert ansvar for.

Der er ingen graffiti-malere, som påtager sig ansvar for deres smørerier, så.... :-| :-| :-|

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation - nyt fra Ålbæk

af UTJ, 23/7 2024, 21:30 (86 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det er nok hen pippi som har skamferet det arkitektoniske kunstværk i ren brutalisme.

--
ئۇلغىك

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 13:03 (88 dage siden) @ Helge Erlandsen

Enig med Morten i at materiellet ikke er nyt. Kunne være en besigtigelsestur for den aktionærkreds, der stod foran omdannelsen af banen til normalspor. I så fald er vi omkring 1916-17. (Det er beslutningstagere, ikke skovtursdeltagere).

:.. eller måske er vi i Ålbæk den 22. sep. 1915 jf. nedenstående sakset fra Nordjyllands Social-Demokrat 16. sep. 1915:

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Skagensbanen fotoidentifikation LUKKET

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2024, 16:09 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Billedet er nu lagt på jernbanekilder.dk med et klædeligt "formentlig", så vi ikke bilder folk noget ind. Lokalhysterikere er velkomne til at grave videre i sagen og sætte navne på personerne.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Skagensbanen fotoidentifikation

af Helge Erlandsen, 22/7 2024, 16:19 (88 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Besigtigelsesforretningen er også en mulighed. Identifikation af nogle af personerne er nok vejen frem. Er det besigtigelsesforretningen så burde kommissarius Linnemann måske kun genkendes. Er det normalsporsprojektet burde nogle af medlemmerne af udvalget, bl a Skagens borgmester kunne genkendes. Ekspropriationerne til udvidelsen af Aalbæk station blev iøvrigt gennemført selvom tværbanen aldig blev anlagt. Derfor havde Skagensbanen og formentlig fortsat Nordjyske Jernbaner et ret stort areal i Aalbæk.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak