Hvad har vi her?
På et postkort (farvelagt) fra Hadsten holder dette tog
.
Hvad er det for et lok og evt en vogn.
Det er nok lidt svært at se
Børge
På et postkort (farvelagt) fra Hadsten holder dette tog
.
Hvad er det for et lok og evt en vogn.
Det er nok lidt svært at se
Børge
Hele kortet:
Postkort, parti fra Hadsten med Hadsten Station, Østergade 4 og Østergades Hotel, Østergade 21. Dateret: 1907. Fotograf: F. C. Madsen.
Hadsten Lokalarkiv - Nummer: B4800. P.t. "klikbart".
Jeg har, lige så lidt som Morten, forstand på damplokomotiver, men vil umiddelbart gætte på en Litra B.
M.v.h.
Niels
Go´eftermiddag
Jeg TROR det er en Stephenson litra B med Vakuumejektor på kedelryggen mellem domen og skorsten, tender med forøget vandrum og ekstra opbygning øverst, for at kunne øge kulbeholdningen. Det jeg mangler er sandkassen på barrierepladen foran drivhjulet, svært at se. Det kan ikke være en litra E, da barrierepladen er lige og ej heller en H, da loko er for spinkelt.
Vi får se hvad man kommer frem til!
bedste hilsener
Steff
Vi er enige om, at maskinen er en litra B. Retouchering har dog fjernet hjulkasse og sandkasse over forreste drivaksel.
Rejsegodsvognen er én af de ældste jysk-fynske, fra 1893 EC 1567-1599. Vognen er set fra skyggesiden, og kukkassen og fløjdøren til tjenestekupéen ses dårligt. Måske er der også retoucheret her.
Venlig hilsen
Jens
Hej.
Er vognene, altså dem i flertal, Statsbane- eller entreprenørvogne? Hvis sidste, vil jeg grave yderligere.
Mvh. BH.
Selvom retouchøren har haft godt fat i vognhjulene vover jeg alligevel at påstå, at der er tale om DSB-vogne og ikke entreprenørvogne:
Forrest en PD, derefter en kort TA og derefter igen det halve af endnu en PD. Litra som i DRM 1908; PD blev senere til TD, og TA var oprindelig jysk-fynsk tømmervogn med tømmerskammel, der synes at være fjernet i 1908. TA var en lille kort vogn på 6110 mm over puffer og akselafstand 2950 mm, PD/TD var 8830 over puffer med akselafstand 4200 mm. Vognsiderne var på TA delt i to dele, på PD/TD i tre dele.
Togets oprangering således EC-PD-TA-PD .....
Venlig hilsen
Jens
Tak for opklaringen
Børge
Hej.
Også jeg takker. Det er ok med Statsbanevogne, selv om der godt nok faldt en teori, men der opstod straks en anden. Det får dog vente, til der bliver lidt ro (tid) på kontoret.
Mvh. BH.
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet