Hvad har vi her?

af Børge Sundahl, 20/7 2024, 16:17 (111 dage siden)

På et postkort (farvelagt) fra Hadsten holder dette tog
.[image]
Hvad er det for et lok og evt en vogn.
Det er nok lidt svært at se
Børge

Hvad har vi her?

af Niels Munch, 20/7 2024, 16:57 (111 dage siden) @ Børge Sundahl

Hele kortet:

[image]
Postkort, parti fra Hadsten med Hadsten Station, Østergade 4 og Østergades Hotel, Østergade 21. Dateret: 1907. Fotograf: F. C. Madsen.
Hadsten Lokalarkiv - Nummer: B4800. P.t. "klikbart".

Jeg har, lige så lidt som Morten, forstand på damplokomotiver, men vil umiddelbart gætte på en Litra B.

M.v.h.
Niels

Hvad har vi her?

af Steffen Dresler, 20/7 2024, 17:52 (111 dage siden) @ Niels Munch

Go´eftermiddag

Jeg TROR det er en Stephenson litra B med Vakuumejektor på kedelryggen mellem domen og skorsten, tender med forøget vandrum og ekstra opbygning øverst, for at kunne øge kulbeholdningen. Det jeg mangler er sandkassen på barrierepladen foran drivhjulet, svært at se. Det kan ikke være en litra E, da barrierepladen er lige og ej heller en H, da loko er for spinkelt.

Vi får se hvad man kommer frem til!

bedste hilsener

Steff

Hvad har vi her?

af Jens Bruun-Petersen, 21/7 2024, 22:29 (110 dage siden) @ Steffen Dresler

Vi er enige om, at maskinen er en litra B. Retouchering har dog fjernet hjulkasse og sandkasse over forreste drivaksel.
Rejsegodsvognen er én af de ældste jysk-fynske, fra 1893 EC 1567-1599. Vognen er set fra skyggesiden, og kukkassen og fløjdøren til tjenestekupéen ses dårligt. Måske er der også retoucheret her.

Venlig hilsen
Jens

Hvad har vi her?

af Bent Hansen, 22/7 2024, 09:09 (109 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej.

Er vognene, altså dem i flertal, Statsbane- eller entreprenørvogne? Hvis sidste, vil jeg grave yderligere.

Mvh. BH.

Hvad har vi her?

af Jens Bruun-Petersen, 22/7 2024, 15:14 (109 dage siden) @ Bent Hansen

Selvom retouchøren har haft godt fat i vognhjulene vover jeg alligevel at påstå, at der er tale om DSB-vogne og ikke entreprenørvogne:
Forrest en PD, derefter en kort TA og derefter igen det halve af endnu en PD. Litra som i DRM 1908; PD blev senere til TD, og TA var oprindelig jysk-fynsk tømmervogn med tømmerskammel, der synes at være fjernet i 1908. TA var en lille kort vogn på 6110 mm over puffer og akselafstand 2950 mm, PD/TD var 8830 over puffer med akselafstand 4200 mm. Vognsiderne var på TA delt i to dele, på PD/TD i tre dele.
Togets oprangering således EC-PD-TA-PD .....
Venlig hilsen
Jens

Hvad har vi her?

af Bent Hansen, 23/7 2024, 11:40 (108 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej.

Også jeg takker. Det er ok med Statsbanevogne, selv om der godt nok faldt en teori, men der opstod straks en anden. Det får dog vente, til der bliver lidt ro (tid) på kontoret.

Mvh. BH.

Indsend billeder
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak