Broer langs banen?

af Viktoria Skov, 17/7 2024, 18:18 (130 dage siden)

Er der nogen bøger, der beskriver hvilke brotyper der er anvendt langs de danske baner gennem historien, og evt. med sammenligning af egenskaber?

---

I forbindelse med mit specialkursus på DTU om optimering af en ny lokalbane mellem Roskilde og Hillerød, kom jeg netop til at spekulere på broernes omkostninger.

I Cowi's nye rapport om muligheder for fremtidige Lillebæltsforbindelser, har de i bilag redegjort for en række enhedspriser, hvor "Ny bane – Skæring med mindre vej" er angivet som 7,1 mio. Kr. styk.

Jeg har en oversigtstegning over en dobbelt buebro med 4 m bredde fra Måløv bygget i 1920. Ud fra den materialefortegnelse vil det med enhedspriser fra Molio Fagdele koste 1,5 mio. Kr. at bygge en eksakt kopi af en 4 m bred bro.
Ganges denne pris med 3, hvilket giver en 12 m bred bro, hvilket svarer til Cowi's enhedspris, fås 4,5 mio. Kr. for overføring af samme vejtype.

Det virker lidt spøjst, hvis en buebro er billigere at anlægge end en moderne rammebro, at de så slet ikke anvendes længere i dag?

Broer langs banen?

af UTJ, 17/7 2024, 20:08 (130 dage siden) @ Viktoria Skov

Udover materialepriser skal der tillægges løn og projekteringsomkostninger, begge dele sikkert betydeligt over 1920-prisreguleret niveau.

Kig i gamle anlægsregnskaber. Det er nok så meget ingeniørkunst, nok så meget økonomi. At gå fra stålfag til jernbeton skyldtes nok økonomi. Læg dertil krav om broernes bæreevne mv.

--
ئۇلغىك

Broer langs banen?

af Viktoria Skov, 17/7 2024, 20:49 (130 dage siden) @ UTJ

Udover materialepriser skal der tillægges løn og projekteringsomkostninger, begge dele sikkert betydeligt over 1920-prisreguleret niveau.

Kig i gamle anlægsregnskaber. Det er nok så meget ingeniørkunst, nok så meget økonomi. At gå fra stålfag til jernbeton skyldtes nok økonomi. Læg dertil krav om broernes bæreevne mv.

Der er allerede tillagt håndværkerløn i enhedspriserne fra Molio. Ingeniør og byggeledelse er begge tillagt med +15% af basisomkostningerne.

Hvor findes de anlægsregnskaber?

Broer langs banen?

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 18/7 2024, 12:57 (130 dage siden) @ Viktoria Skov

Husk at anlægsprojekter som opførelse af en bro omfatter en del mere end selve anlægget. Der skal laves undersøgelser i forvejen, så man er sikker på, at der ikke gemmer sig noget i jorden. For gør der, kan det for eksempel blive nødvendigt med ledningsomlægninger, håndtering af blød jord eller bortskaffelse af forurenet jord. Det kan også være aktuelt at omlægge vejen på et kortere eller længere stykke i forbindelse med broen. Det kræver arealerhvervelse og om nødvendigt ekspropriation, ligesom den den gamle vej skal fjernes bagefter. Entreprenøren skal også have plads til materialer, maskiner og medarbejdere. Desuden skal vejtrafikken håndteres i perioden, enten ved omlægninger eller med en midlertidig vej.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Broer langs banen?

af esni, Frederikssund, 18/7 2024, 13:57 (130 dage siden) @ Leif Jørgensen

Husk at anlægsprojekter som opførelse af en bro omfatter en del mere end selve anlægget. Der skal laves undersøgelser i forvejen, så man er sikker på, at der ikke gemmer sig noget i jorden. For gør der, kan det for eksempel blive nødvendigt med ledningsomlægninger, håndtering af blød jord eller bortskaffelse af forurenet jord. Det kan også være aktuelt at omlægge vejen på et kortere eller længere stykke i forbindelse med broen. Det kræver arealerhvervelse og om nødvendigt ekspropriation, ligesom den den gamle vej skal fjernes bagefter. Entreprenøren skal også have plads til materialer, maskiner og medarbejdere. Desuden skal vejtrafikken håndteres i perioden, enten ved omlægninger eller med en midlertidig vej.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

Og alt dette er delopgaver som er kommet til (af gode grunde, man ikke kendte til tidligere) i 'moderne' tid.

--
Eskild

Broer langs banen?

af Niels Munch, 18/7 2024, 17:08 (129 dage siden) @ esni

Husk at anlægsprojekter som opførelse af en bro omfatter en del mere end selve anlægget. Der skal laves undersøgelser i forvejen, så man er sikker på, at der ikke gemmer sig noget i jorden. For gør der, kan det for eksempel blive nødvendigt med ledningsomlægninger, håndtering af blød jord eller bortskaffelse af forurenet jord. Det kan også være aktuelt at omlægge vejen på et kortere eller længere stykke i forbindelse med broen. Det kræver arealerhvervelse og om nødvendigt ekspropriation, ligesom den den gamle vej skal fjernes bagefter. Entreprenøren skal også have plads til materialer, maskiner og medarbejdere. Desuden skal vejtrafikken håndteres i perioden, enten ved omlægninger eller med en midlertidig vej.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen


Og alt dette er delopgaver som er kommet til (af gode grunde, man ikke kendte til tidligere) i 'moderne' tid.

Og hertil skal lægges hensynet til museumsvæsenet og deres evt. lyst til at ville rode i jorden, inden bygherren foretager sine "indgreb".

Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak