Kystbeskyttelse og smalspor langs vestkysten (11 fotos)

af Niels Munch, 17/7 2024, 12:46 (130 dage siden)

God middag i Forum,

De fleste af os har, om ikke ved filmen "Olsen-banden i Jylland" fra 1971, så dog måske ved Tommy's artikel her: https://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=75 erfaret, at det danske Vandbygningsvæsen (VBV) også har beskæftiget sig med jernbanedrift.

Selv har jeg under en ferie i 1980 bl.a. fotograferet lidt VBV-trækkraft:

[image]
VBV D 4 (Frichs 375/1947) - D 10 (PM 461/1955) - D 5 (Frichs 376/1947) i Agger remise, 01.08.1980 (nm).

Tilsvarende tysk kystsikringsmyndighed, nemlig Landesbetrieb für Küstenschutz, Nationalpark und Meeresschutz Schleswig-Holstein (LKN-SH), beskæftiger sig med kystbeskyttelse i det nordfrisiske område og driver til formålet bl.a. 2 halligbaner.

På nærværende forum har vi senest kigget på den private, individuelle skinnebundne trafik, der af halligboerne bedrives på den ca. 9 km lange 900 mm Halligbahn Dagebüll–Oland–Langeneß. Banen, der blev etableret i 1925-28, ejes af LKN-SH og indgår primært i deres arbejde med at holde balancen mellem hav og kyst.

Her skal vi så kigge lidt på den "professionelle" 900 mm trækkraft, der har hjemme på LKN-SH Bauhof Dagebüll:

[image]
Schöma 3263/1970 med arbejdstog på Lorenbahnhof Langeneß 11.07.2024 (nm).

[image]
Schöma 4025/1975 på Bauhof Dagebüll, 21.07.2022 (nm).

[image]
Schöma 4816/1985 i remisen på Bauhof Dagebüll, 10.07.2024 (nm).

[image]
Schöma 6419/2009 med "affaldstog" og privatlore nr. 19 på sidesporet Oland West, 10.07.2024 (nm).

[image]
Schöma Akkulok 7200/2021 hviler sig under græsslåning på sidespor Oland Ost, 12.07.2024 (nm). Folkene mente, maskinen var "noget tung".

Ca. 31 km syd for Dagebüll i Lüttmoorsiel findes endestationen for den 3,2 km lange 600 mm bane til Hallig Nordstrandischmoor (etableret 1933-34), som ligeledes ejes af LKN-SH og tjener tilsvarende formål som banen fra Dagebüll.

Jeg besøgte første gang Lüttmoorsiel i 1999:

[image]
Schöma 2133/1958 (siden 2006 eller før i privat eje), Lüttmoorsiel 14.08.1999 (nm).

..... og atter i år (dog ikke ude på halligen):

[image]
Schöma 5423/1994 på Bauhof Lüttmoorsiel, 12.07.2024 (nm).

[image]
Schöma 5540/1998 på Bauhof Lüttmoorsiel, 12.07.2024 (nm).

[image]
Diema 1870/1956 (med "personvogn"), siden 1985 i privat eje, Lüttmoorsiel 12.07.2024 (nm).

[image]
En privat Motorlore rebrousserer på digekronen forinden kørsel t.v. mod Nordstrandischmoor, Lüttmoorsiel 12.07.2024 (nm).

Nærmere info, herunder om halligbanernes 'officielle' trækkraft gennem tiden, kan findes her: https://www.inselbahn.de/index.php?nav=1000009&lang=1 - og om især de private 'Loren' her: https://bentsbane.dk/tyske-baner-til-landvinding-og-kystbeskyttelse-i/ .

Og hermed håber jeg, at jeg, som venligt foreslået mig af en af medskribenterne ovre i "lømmelstuen" og siden slettet af "censuren", har brugt tiden på "noget fornuftigt" :-D .

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kystbeskyttelse og smalspor langs vestkysten (nu 14 fotos)

af ThomasHansen ⌂, 21/7 2024, 18:18 (126 dage siden) @ Niels Munch

Tak for opdateringen fra Tyskland og et glædeligt gensyn fra Agger.
Vi har netop været i Thyborøn og Agger og husene står stadig begge steder, omend de i Thyborøn bruges til caféer og i Agger til kulturelle formål. Meget af materiellet er jo bevaret. Men godt at se at alle husene også er i pæn stand.

Thyborøn 18/7 2024:
[image]

Agger 19/7 2024:
[image]

[image]

Bevarede lokomotiver:
http://www.smalspor.dk/search_alt001.asp?choise=&soeg=VBV&Submit=Soeg

--
Hilsen

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak