spørgsmål om tankvogn

af Svend, Storkøbenhavn, 8/5 2013, 15:26 (4247 dage siden) @ henning h087

Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)? Vi må se om der kommer flere oplysninger ind, bl a om hvad der skete med vognen, da olieraffinaderiet blev solgt til Dansk Esso et par år senere.

Citat: Veedol, varemærke for motorolie fra Tidewater Oil Company, som ejedes af J. Paul Getty. Da Tidewater i 1960 byggede det første danske olieraffinaderi i Kalundborg, dannedes til formålet selskabet Dansk Veedol. Raffinaderiet blev allerede i 1963 solgt til Dansk Esso. BP købte i 1970 aktierne i Dansk Veedol.

spørgsmål om tankvogn

af Niels Munch, 8/5 2013, 16:32 (4247 dage siden) @ henning h087
redigeret af Niels Munch, 8/5 2013, 17:28

Der er næppe tvivl om, at Bengt's tankvogn er bygget hos Christian Olsson (Värtan, senere Falkenberg). Leverancefoto af en tilsvarende vogn ses her:

[image]
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildtext: SJ Q12b 502958. Leverans Christer Olsson. Fototid: 1946. Ort/Driftplats: Värtan. Bildnummer: Jvm.KBFN00002: (Fotograf ukendt).

Chr. Olsson's fabrik og hans udgaver af Diamond-boggier er omtalt her: http://www.drehgestelle.de/1/dia_olsson51.html .

Både 2- og 4-akslede tankvogne fra Olsson har kørt i DK. Men jeg tvivler nu på, at Bengt's har været dansk privatvogn. På vognen ses et par logoer, der ligner disse:

[image] [image]

"POL" er/var et svensk transportfirma, hvis logo jeg har afbildet. "OK" kender vi som et dansk andels-energiselskab; men typografien i det viste og kendte danske logo er anderledes end på Bengt's vogn.

Her nærbillede af boggien, bemærk svensk tekst. Kilde: http://www.tankwagon.pl/index.php?m=12&pm=0&lg=1&typ=1&kat_id=0&gal... .

Endelig skjuler der sig bag "OK"-logoet på vognen et cirkulært logo, hvori står at læse "Olsson Falkenberg", hvilket stemmer godt med, at Olsson også udlejede jernbanevogne.

Endelig kan jeg i farten ikke finde andre danske tankvogne med "OK"-logo end dem, vi kender fra Svendborg og Ærø.

Nogen ved givetvis mere!

M.v.h.
Niels


Edit har suppleret med et link.

spørgsmål om tankvogn

af gamle ole, 8/5 2013, 18:07 (4247 dage siden) @ Niels Munch

-og den er da vist lidt usædvanlig for den tid? (boggietankvogn)
Boede jo på Amager som dreng og undrede mig tit over de lange rangertræk fra og til benzinøen, og det forekom mig-hvad der næppe var tilfældet- at der ikke var to ens tankvogne. Der var i hvertfald mange designs mere eller mindre ombyggede.

Ole

spørgsmål om tankvogn

af ivar, 8/5 2013, 18:12 (4247 dage siden) @ Niels Munch

Der findes/fandtes også OK benzin i Sverige

Avatar

Flere spørgsmål om ZE 503821

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/5 2013, 11:43 (4246 dage siden) @ Svend

Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)? Vi må se om der kommer flere oplysninger ind, bl a om hvad der skete med vognen, da olieraffinaderiet blev solgt til Dansk Esso et par år senere.

Citat: Veedol, varemærke for motorolie fra Tidewater Oil Company, som ejedes af J. Paul Getty. Da Tidewater i 1960 byggede det første danske olieraffinaderi i Kalundborg, dannedes til formålet selskabet Dansk Veedol. Raffinaderiet blev allerede i 1963 solgt til Dansk Esso. BP købte i 1970 aktierne i Dansk Veedol.

Hej Svend

Jeg ved i hvert fald så meget, som at DDPA/Esso havde et depot på Frederikshavn Gl. Station (på Asylgade) - det ses også på sporplanen, som Henning har lagt ud på Rundremisen.dk.
Mon Veedol's vogne var hjemmehørende der eller på havnen ?.
Under alle omstændigheder, så er en model af vognen da helt uundværlig på en model af Frederikshavn Gl. Station - findes vogntypen mon som H0-model ?. Og hvis ikke, forefindes der så en tilgængelig tegning/målskitse et eller andet sted ?. Og så kommer det næste (uundgåelige) spørgsmål: Hvilke(n) farve(r) havde vognen ?.
På forhånd tusind tak :-)

Avatar

Flere spørgsmål om ZE 503821

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 9/5 2013, 17:26 (4246 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Carsten B. Thomsen, 9/5 2013, 17:59

Kære Carsten,

Målskitser over SJ Q12b tankvogne fra Chr. Olsson Värtan/Falkenberg (det serere Interconsult) kan findes her i denne tråd:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=82002 .

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Det er simpelthen bare perfekt - tusind tak for linket.
(Mon ikke nok at det skulle kunne lade sig gøre at bygge en nogenlunde vellignende model af ZE 503821 ud fra disse tegninger ?).
Den øverste Q12b-vogntype minder lidt om denne vogn fra DRG - bortset fra, at Chr. Olsson's var med selv-/medbærende tank.
Bogievarianten (Q12b2) ser ud til at være amerikansk inspireret, ligesom BP's vogne sammesteds fra (f.eks. ZE 503398).
Det kunne være interessant med en artikel eller oversigt over godsvogne af "amerikansk tilsnit" i Europa (måske især i Danmark) fra efterkrigstiden - det kunne måske have været en idé til den desværre nu indgåede/udgåede serie af jernbanehistoriske årbøger ?.

Flere spørgsmål om tankvogn ...

af Niels Munch, 9/5 2013, 18:22 (4246 dage siden) @ Niels Munch

At "OK"-logoet på Bengt's vogn er af svensk tilsnit, bekræftes af dette foto:

[image]
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildtext: SJ Q12 503090, OK. Fototid: 1959-05. Bildnummer: Jvm.KBDB09597: (Ukendt fotograf).

Typografien er tydeligvis anderledes end i dansk "OK".

Men hvorfor har Dansk Veedol's 4-akslede tankvogn "svenske" bremsemærker?

[image]

Var det, fordi den var lejet (fra Chr. Olsson)? Og hvad skete med den, da ESSO overtog Veedol, kom den så retur til Chr. Olsson i Falkenberg?? Og derefter???

Ja, véd det godt - flere spørgsmål end svar .....

M.v.h.
Niels

Flere spørgsmål om ZE 503821

af ivar, 9/5 2013, 19:36 (4246 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg mener at kunne huske, at Esso holdt til ude på oliepieren

Flere spørgsmål om tankvogn ...

af gamle ole, 10/5 2013, 12:46 (4245 dage siden) @ Niels Munch

Ja Niels, men bemærkningen gik mere på at systematikken i de danske tankvogne måske var lidt uklar pga diverse ombygninger, indkøb fra udland etc, og hvordan fordelingen af hovedtyper-hvis der var en- måtte være?
Som sagt var det da en broget skare.

Ole

Gennembrud vedr. Veedol tankvogn ...

af Niels Munch, 10/5 2013, 13:45 (4245 dage siden) @ Niels Munch

Poul Johansen har været så venlig pr. mail at oplyse følgende om Veedol-tankvognen:

"DSB ZE 503 821 var udlejet fra Chr. Olsson til Dansk Veedol i perioden 1961 - 1964 og hed ved ankomst og ved tilbagesendelse SJ Q12b3 506 243".

Jf. denne omnummereringstabel: http://www.skaj.org/historiskt/uicmarkning/sj506.htm fik vognen UIC-nummer således:

Q12b3 506243 = Uah 075 0 319 [P]

Her slipper sporet foreløbig op, men mon ikke Bengt og vore øvrige svenske kolleger kan komme videre herfra og evt. fastslå, om der vitterlig skulle være tale om Bengt's vogn".

Bedste hilsener
Niels

Avatar

spørgsmål om tankvogn

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 10/5 2013, 23:56 (4244 dage siden) @ Niels Munch

Der findes/fandtes også OK benzin i Sverige


Ja, og vognen er allerede diskuteret her: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=729212 - dog uden, at man helt er nået i mål.

M.v.h.
Niels

Kære Niels

Tusind tak for linket - jeg fik da øjnene op for, at en diamantbogie ikke bare er en diamantbogie, og at typen på netop Veedol's vogn er åbenbart ikke som diamantbogier er flest. Ifølge Walther's 1994-katalog blev Archbar Trucks med bladfjedre mest anvendt under lokomotiver og caboose-vogn - den hyppigst forekommende må så åbenbart være diamantbogier med skruefjedre (?), ligesom på denne af BP's vogne.
Vi må håbe, at din forespørgsel "hinsidan" fører frem til yderligere oplysninger om Veedol's bogietankvogn.

Gennembrud vedr. Veedol tankvogn ...

af Niels Munch, 24/5 2013, 17:50 (4231 dage siden) @ Niels Munch

En "fremlysning" i såvel Järnvägshistoriskt Forum som i SJK Postvagnen førte os et skridt videre, idet en god kollega från hinsidan mailede mig følgende:

"Det verkar inte vara lätt att få någon av de med godsvagnsdata välutrustade kollegorna på forumen att hitta och förmedla vagnens historia. Jag har inte heller hittat hela utan bara en liten bråkdel, men ändå ...

De spår jag har hittat rör tiden 1980-1985 då vagnen reparerades först i Gävle och därefter fick en storrevision vid AGEVE i Gävle 1980. Under tiden 1983-1985 gjorde vagnen bara ca 55.000 km och reparerades ett antal gånger i Sävenäs, Göteborg. Någon gång mellan 1985 och 1991 bör den ha blivit av med sin svenska registrering, kanske för att bli skrot, men en försäljning utomlands är inte heller otänkbar dock numera svårspårad.

Mer än så visste inte mina källor, men var så god!

Hälsningar

//Ulf L"

Mange tak til Ulf for bidraget! Måske der henad vejen dukker yderligere op .....

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Flere spørgsmål om tankvogn ...

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/10 2013, 22:12 (4075 dage siden) @ Niels Munch

Der har vistnok ved en enkelt lejlighed i 1960'erne været svenske OK-jernbanetankvogne i trafik på Danmark. Prøver lige at hitte ud af, hvornår.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

spørgsmål om tankvogn

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/1 2022, 01:09 (1074 dage siden) @ Svend

Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)?

Ja, på Nordre Mole på havnen i Frederikshavn fra 1961 til 1964.

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak