spørgsmål om tankvogn
Hej
måske et spørgsmål der mere hører til her i det "ældre" forum
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63913
mvh
henning h087
Hej
måske et spørgsmål der mere hører til her i det "ældre" forum
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63913
mvh
henning h087
Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)? Vi må se om der kommer flere oplysninger ind, bl a om hvad der skete med vognen, da olieraffinaderiet blev solgt til Dansk Esso et par år senere.
Citat: Veedol, varemærke for motorolie fra Tidewater Oil Company, som ejedes af J. Paul Getty. Da Tidewater i 1960 byggede det første danske olieraffinaderi i Kalundborg, dannedes til formålet selskabet Dansk Veedol. Raffinaderiet blev allerede i 1963 solgt til Dansk Esso. BP købte i 1970 aktierne i Dansk Veedol.
Der er næppe tvivl om, at Bengt's tankvogn er bygget hos Christian Olsson (Värtan, senere Falkenberg). Leverancefoto af en tilsvarende vogn ses her:
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildtext: SJ Q12b 502958. Leverans Christer Olsson. Fototid: 1946. Ort/Driftplats: Värtan. Bildnummer: Jvm.KBFN00002: (Fotograf ukendt).
Chr. Olsson's fabrik og hans udgaver af Diamond-boggier er omtalt her: http://www.drehgestelle.de/1/dia_olsson51.html .
Både 2- og 4-akslede tankvogne fra Olsson har kørt i DK. Men jeg tvivler nu på, at Bengt's har været dansk privatvogn. På vognen ses et par logoer, der ligner disse:
"POL" er/var et svensk transportfirma, hvis logo jeg har afbildet. "OK" kender vi som et dansk andels-energiselskab; men typografien i det viste og kendte danske logo er anderledes end på Bengt's vogn.
Her nærbillede af boggien, bemærk svensk tekst. Kilde: http://www.tankwagon.pl/index.php?m=12&pm=0&lg=1&typ=1&kat_id=0&gal... .
Endelig skjuler der sig bag "OK"-logoet på vognen et cirkulært logo, hvori står at læse "Olsson Falkenberg", hvilket stemmer godt med, at Olsson også udlejede jernbanevogne.
Endelig kan jeg i farten ikke finde andre danske tankvogne med "OK"-logo end dem, vi kender fra Svendborg og Ærø.
Nogen ved givetvis mere!
M.v.h.
Niels
Edit har suppleret med et link.
-og den er da vist lidt usædvanlig for den tid? (boggietankvogn)
Boede jo på Amager som dreng og undrede mig tit over de lange rangertræk fra og til benzinøen, og det forekom mig-hvad der næppe var tilfældet- at der ikke var to ens tankvogne. Der var i hvertfald mange designs mere eller mindre ombyggede.
Ole
Der findes/fandtes også OK benzin i Sverige
Der findes/fandtes også OK benzin i Sverige
Ja, og vognen er allerede diskuteret her: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=729212 - dog uden, at man helt er nået i mål.
M.v.h.
Niels
Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)? Vi må se om der kommer flere oplysninger ind, bl a om hvad der skete med vognen, da olieraffinaderiet blev solgt til Dansk Esso et par år senere.Citat: Veedol, varemærke for motorolie fra Tidewater Oil Company, som ejedes af J. Paul Getty. Da Tidewater i 1960 byggede det første danske olieraffinaderi i Kalundborg, dannedes til formålet selskabet Dansk Veedol. Raffinaderiet blev allerede i 1963 solgt til Dansk Esso. BP købte i 1970 aktierne i Dansk Veedol.
Hej Svend
Jeg ved i hvert fald så meget, som at DDPA/Esso havde et depot på Frederikshavn Gl. Station (på Asylgade) - det ses også på sporplanen, som Henning har lagt ud på Rundremisen.dk.
Mon Veedol's vogne var hjemmehørende der eller på havnen ?.
Under alle omstændigheder, så er en model af vognen da helt uundværlig på en model af Frederikshavn Gl. Station - findes vogntypen mon som H0-model ?. Og hvis ikke, forefindes der så en tilgængelig tegning/målskitse et eller andet sted ?. Og så kommer det næste (uundgåelige) spørgsmål: Hvilke(n) farve(r) havde vognen ?.
På forhånd tusind tak
Kære Carsten,
Målskitser over SJ Q12b tankvogne fra Chr. Olsson Värtan/Falkenberg (det serere Interconsult) kan findes her i denne tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=82002 .
Bedste hilsener
Niels
Kære Carsten,
Målskitser over SJ Q12b tankvogne fra Chr. Olsson Värtan/Falkenberg (det serere Interconsult) kan findes her i denne tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=82002 .
Bedste hilsener
Niels
Kære Niels
Det er simpelthen bare perfekt - tusind tak for linket.
(Mon ikke nok at det skulle kunne lade sig gøre at bygge en nogenlunde vellignende model af ZE 503821 ud fra disse tegninger ?).
Den øverste Q12b-vogntype minder lidt om denne vogn fra DRG - bortset fra, at Chr. Olsson's var med selv-/medbærende tank.
Bogievarianten (Q12b2) ser ud til at være amerikansk inspireret, ligesom BP's vogne sammesteds fra (f.eks. ZE 503398).
Det kunne være interessant med en artikel eller oversigt over godsvogne af "amerikansk tilsnit" i Europa (måske især i Danmark) fra efterkrigstiden - det kunne måske have været en idé til den desværre nu indgåede/udgåede serie af jernbanehistoriske årbøger ?.
At "OK"-logoet på Bengt's vogn er af svensk tilsnit, bekræftes af dette foto:
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildtext: SJ Q12 503090, OK. Fototid: 1959-05. Bildnummer: Jvm.KBDB09597: (Ukendt fotograf).
Typografien er tydeligvis anderledes end i dansk "OK".
Men hvorfor har Dansk Veedol's 4-akslede tankvogn "svenske" bremsemærker?
Var det, fordi den var lejet (fra Chr. Olsson)? Og hvad skete med den, da ESSO overtog Veedol, kom den så retur til Chr. Olsson i Falkenberg?? Og derefter???
Ja, véd det godt - flere spørgsmål end svar .....
M.v.h.
Niels
Jeg mener at kunne huske, at Esso holdt til ude på oliepieren
Bogievarianten (Q12b2) ser ud til at være amerikansk inspireret, ligesom BP's vogne sammesteds fra (f.eks. ZE 503398).
Ja Niels, men bemærkningen gik mere på at systematikken i de danske tankvogne måske var lidt uklar pga diverse ombygninger, indkøb fra udland etc, og hvordan fordelingen af hovedtyper-hvis der var en- måtte være?
Som sagt var det da en broget skare.
Ole
Poul Johansen har været så venlig pr. mail at oplyse følgende om Veedol-tankvognen:
"DSB ZE 503 821 var udlejet fra Chr. Olsson til Dansk Veedol i perioden 1961 - 1964 og hed ved ankomst og ved tilbagesendelse SJ Q12b3 506 243".
Jf. denne omnummereringstabel: http://www.skaj.org/historiskt/uicmarkning/sj506.htm fik vognen UIC-nummer således:
Q12b3 506243 = Uah 075 0 319 [P]
Her slipper sporet foreløbig op, men mon ikke Bengt og vore øvrige svenske kolleger kan komme videre herfra og evt. fastslå, om der vitterlig skulle være tale om Bengt's vogn".
Bedste hilsener
Niels
Vi kan håbe på, at vore svenske venner kan give os svar på, hvad vognen blev anvendt til før og efter opholdet i Danmark.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=729969
Der findes/fandtes også OK benzin i Sverige
Ja, og vognen er allerede diskuteret her: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=729212 - dog uden, at man helt er nået i mål.M.v.h.
Niels
Kære Niels
Tusind tak for linket - jeg fik da øjnene op for, at en diamantbogie ikke bare er en diamantbogie, og at typen på netop Veedol's vogn er åbenbart ikke som diamantbogier er flest. Ifølge Walther's 1994-katalog blev Archbar Trucks med bladfjedre mest anvendt under lokomotiver og caboose-vogn - den hyppigst forekommende må så åbenbart være diamantbogier med skruefjedre (?), ligesom på denne af BP's vogne.
Vi må håbe, at din forespørgsel "hinsidan" fører frem til yderligere oplysninger om Veedol's bogietankvogn.
En "fremlysning" i såvel Järnvägshistoriskt Forum som i SJK Postvagnen førte os et skridt videre, idet en god kollega från hinsidan mailede mig følgende:
"Det verkar inte vara lätt att få någon av de med godsvagnsdata välutrustade kollegorna på forumen att hitta och förmedla vagnens historia. Jag har inte heller hittat hela utan bara en liten bråkdel, men ändå ...
De spår jag har hittat rör tiden 1980-1985 då vagnen reparerades först i Gävle och därefter fick en storrevision vid AGEVE i Gävle 1980. Under tiden 1983-1985 gjorde vagnen bara ca 55.000 km och reparerades ett antal gånger i Sävenäs, Göteborg. Någon gång mellan 1985 och 1991 bör den ha blivit av med sin svenska registrering, kanske för att bli skrot, men en försäljning utomlands är inte heller otänkbar dock numera svårspårad.
Mer än så visste inte mina källor, men var så god!
Hälsningar
//Ulf L"
Mange tak til Ulf for bidraget! Måske der henad vejen dukker yderligere op .....
Bedste hilsener
Niels
Der har vistnok ved en enkelt lejlighed i 1960'erne været svenske OK-jernbanetankvogne i trafik på Danmark. Prøver lige at hitte ud af, hvornår.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
Dansk Veedol A/S.....
Havde dette firma tankanlæg i Frederikshavn (hvor vognen er hjemmehørende)?
Ja, på Nordre Mole på havnen i Frederikshavn fra 1961 til 1964.