Et lille hovedbrud for godsvognsnørder !

af PeterA, 10/7 2024, 17:26 (100 dage siden)

Hej!

I alle almindeligt tilgængelige kilder oplyses det, at en åben godsvogn fra Stubbekøbingbanen (SNNB) - litra PF 133 - blev solgt til DSB i 1939 og efterfølgende litreret DSB PH 7594. Udrangeret her i 1962.

Hvorledes kan det så gå til, at Holger BDS har fotograferet en SNNB PF 133 i Stubbekøbing 1961, som på alle tænkelige måder stemmer overens såvel med den oprindelige SNNB-vogn og DSB PH 7594 hvad angår tara, bundflade og lastgrænse 12,5 t ???

Både webmaster Tommy og jeg selv er interesseret i om nogen ved bedre end os, og at databasen efterfølgende kan ajourføres/rettes.
Kan nogen hjælpe ?? Foto vedføjet.
mvh
PeterA
[image]

Et lille hovedbrud for godsvognsnørder (SNNB)

af Svend, Storkøbenhavn, 10/7 2024, 18:38 (100 dage siden) @ PeterA

Hej!

I alle almindeligt tilgængelige kilder oplyses det, at en åben godsvogn fra Stubbekøbingbanen (SNNB) - litra PF 133 - blev solgt til DSB i 1939 og efterfølgende litreret DSB PH 7594. Udrangeret her i 1962.

Hvorledes kan det så gå til, at Holger BDS har fotograferet en SNNB PF 133 i Stubbekøbing 1961, som på alle tænkelige måder stemmer overens såvel med den oprindelige SNNB-vogn og DSB PH 7594 hvad angår tara, bundflade og lastgrænse 12,5 t ???

Både webmaster Tommy og jeg selv er interesseret i om nogen ved bedre end os, og at databasen efterfølgende kan ajourføres/rettes.
Kan nogen hjælpe ?? Foto vedføjet.
mvh
PeterA
[image]

Der kan også kigges på data for PJ 157. Sådan så vognen ud i 1961:

[image]

--
Svend

[image]

Et lille hovedbrud for godsvognsnørder (SNNB)

af PeterA, 10/7 2024, 19:16 (100 dage siden) @ Svend

Netop Svend. Også den har jeg studset over. Kunne vi få rede på begge to, så vil det være fint.
mvh
PeterA

Et lille hovedbrud for godsvognsnørder !

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 11/7 2024, 13:18 (99 dage siden) @ PeterA

Hi PeterA
Det mest sandsynlige er at de resterende PF vognene fik nye numre, maaske i 1947, hvor også Q vognene fik nye litra og numre. SNNB havde 11 PF vogne, hvoraf 4 blev solgt til DSB. Det samme skete med de resterende 7 PR vogne efter salg etc til DSB, hvor de fik også nye numre, maaske også i 1947. ref
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=55165
Mvh
Niels
(Down Under)

Et lille hovedbrud for godsvognsnørder !

af PeterA, 22/7 2024, 20:30 (88 dage siden) @ Niels Kroyer

Tak , Niels, for disse oplysninger, som giver lidt bedre mening med det hele. Med omnummereringen i 1947 har man vel ønsket, at de tilbageblevne vogne, ligesom med Q-vognene, kunne indgå i en samlet fortløbende nummerserie for hver litra.
mvh
PeterA

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak