Kære Ole
Som elev i BP var jeg på Prøvestenen (og Redmolen) og skulle bl.a. være med til at fylde/tømme tankvogne.
Øverst på en tankvognsbeholder er der normalt en dome (op til tre) med et dæksel (låg) øverst, der kan aflåses med en hængelås og plomberes. Når dækslet er åbnet, fyldes tankvognen med den valgte og godkendte væske via en slange. På de store steder er der en "slangebro" med flere påfyldningsmuligheder. Normalt er der yderligere et lodretstående håndhjul på en af siderne af påfyldningsdomen på beholderryggen. Men normalt er håndhjulet beskyttet, idet det sidder inde i et rør, der igen kan aflåses med et dæksel øverst, der kan låses og plomberes.
Dette håndtag anvendes til at åbne en ventil inde i tanken, således at væsken kan kan aftappes/suges ud fra aftapningsrøret enten under tanken eller lige under/over vognrammen. Aftapningsrøret har også et afskrueligt dæksel, der kan låses med en lås og plomberes.
Altså, forbinde aftapningsrøret nederst på tankvognen med en slange til en tankvogn/beholder eller hvad det nu er. Men først skal dækslet have fjernet plumben, låses op og afskrues, hænger i en lille kæde. Derefter op på tankvognen og fjerne plumben og låsen til håndhjulet, dreje håndhjulet og dermed ventilen inde i tanken, således der kan aftappes.
Der er med sikkerhed også andre måder, men dette var den gængse. Aftapning kunne også ske via rør i beholderenderne på visse vogntyper til specielle formål.
Et billede siger ofte mere end ord:
Sort pil = Cylinderrør med åbnings- og luknings håndhjul for ventil inde i tanken.
Rød pil = Påfyldningsdomen.
Gul pil = Aftapningsrør med yderligere åbnings håndhjul øverst på syudsen
Plomberingen af vognene havde dels et toldmæssigt aspekt ved grænseoverskridende transport og nok ikke mindst også for at sikre, at der ikke skete svind i under transporten, sprit/vin/afgiftsfri benzin mv. Og så kendte man plumbens segl og vidste, hvem der var afsender.
Steff