Pilgrimsrejsen for jernbaneentusiaster.

af Steffen Dresler, 9/7 2024, 16:20 (142 dage siden)

Godeftermiddag

Som enhver tro jernbane entusiast, har jeg gennemført ”pilgrimsrejsen” til, om end ikke ”Fødselskrirken”, så da fødestedet for den første jernbaneforbindelse mellem Stockton og Darlington oppe ved Newcastle i Nordøst England. OK, der var også andre besøgsværdige steder som ”LOCOMOTION” i SHILDON, BEAMISCH og BOWES railway m. fl. Alle med tilknytning til kulminedrift og produktion af jern. Altså det industrielle fødested for den moderne verden.

Herunder et par billeder for evt. inspiration til egen ”pilgrimsfærd”.

[image]
Den originale ”ROCKET” på den kæmpestore nye ”LOCOMOTION, National Railwaymuseum” i SHILDON (station på Darlington-Stockton ruten).

[image]
LOCOMOTION No. 1 også i SHILDON. Der er IKKE meget originalt tilbage, ombygget masser af gange.

[image]
Puffing Billy under damp, replica fra omkring 2005 på BEAMISH, det levende museum. Nitterne er snyd, ligesom med ODIN skulle kedlen svejses og ikke nittes, snydenitter.

[image]
Puffing Billy på sin daglige køretur frem og tilbage et par hundrede meter.

Hele området "flyder med" mindre museer, kulminer, gamle broer, smeltedigler for jern, hestejernbaner, trækbaner og mere. Og er man interesseret i Saddeltank lokomotiver, holdt jeg op med at tælle efter ca. 30.

Nemmeste måde at komme derop på er med KLM København via Amsterdam, bus og tog til besøgsstederne. Bortset fra Newcastle er vejene, smalle, næsten elendige, bakket/dale, dårlige oversigtsforhold og alle kører konsekvent i den forkerte side og hurtigt. Og så er der MASSER af rundkørsler og omkørsler. Så tænk jer om!! Boede selv i Newcastle 10 min. fra ”Main station” med METRO fra flyvepladsen. Den METRO med overkørsler for biler SKAL opleves!

Steff

NB: Lidt praktisk. Man bruger næsten IKKE kontanter mere (kun til drikkepenge eller donationer), KUN kort og engelsk øl er udenlandsk eller licens, øv! Hvem fan.... gider drikke CORONA:-( på en PUB!!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak