De sidste rester af Aalborg Privatbaner - i Aalborg

af Krabsen, 8/7 2024, 15:05 (143 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Samtidig med at Aalborg station lukker ned 26. juli 2024 og forbliver togløst land frem til 6. oktober 2024, hvor stationen dukker frem igen med ERTMS og nye spor m.m., er man gået i gang med et helt andet projekt: Omlægning af Østeraa. Tilbage i 1890'erne blev Østeraa, sammen med andre åløb, forlagt i en delvist overdækket kanal øst om byen og åløbene gennem delta-Aalborg blev tørlagt og nedlagt.

Men hvor Aarhus Kommune havde hår nok på brystet til at blotlægge Aarhus Å (hedder den det?) gennem det centrale Aarhus, har man i Aalborg ikke turdet være lige så fremsynet - man fører i stedet Østeraa uden om centrum. Det har givet skyhøje fadølspriser i Aarhus C - her i Aalborg kan vi nøjes med lavere ølpriser. Til gengæld får vi ikke Østeraa tilbage i centrum.

Den discountløsning, man har valgt i Aalborg, er etapeopdelt: Først blotlagde man den overdækkede Østeraakanal på østsiden af Musikkens Hus i Aalborg, siden anlagde man en helt ny å gennem Karolinelund i den østlige del af byen. Tredje og sidste etape består i at anlægge en helt ny å gennem det tidligere godsbaneareal på Aalborg station, og det arbejde er man netop gået i gang. Arbejdet kommer til at stå på frem til engang i 2026.

Det har intet at gøre med hverken hår på brystet, frygt eller andet, og du skriver det jo selv: Man gør det samme i Aalborg som i Aarhus:

I Aarhus blotlagde man den å, der i forvejen løb under det daværende Åboulevarden. Groft sagt fjernede man dækket og renoverede siderne.

I Aalborg blotlægger man den i 1800 tallet omlagte å. Groft sagt fjerner man dækket over den eksisterende kanal. Nogle steder - blandt andet gennem Karolinelund og på godsarealet - benytter man lejligheden til at justere forløbet gennem de grønne områder.

Det du plæderer for er at tilbagelægge åen til det løb der blev sløjfet. Forestil dig hvor mange installationer, vandledninger, kloaker m.v. der skulle omlægges for at give plads til et åløb, og hvad det vil koste i kommunekassen og skatteprocenten i kommunen.

For ikke at tale om, at der på den centrale del (groft sagt fra Møllelads til Nytorv) vil være en å i bunden af en 4-5 meter dyb kløft - med mulige konsekvenser for funderingen af bygningerne langs løbet. Der er rigeligt med funderingsproblemer i forvejen i det område.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak