Avatar

Brønderslev 1979

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/7 2024, 14:56 (118 dage siden)

Da jeg var ung, havde jeg ikke helt styr på min jernbaneinteresse, og jeg rendte rundt og fotograferede i øst og i vest. Senere fik jeg interessen skåret til, og det betyder, at jeg i mit arkiv har en lang række billeder af stationer, som jeg ikke har den helt store interesse for.

I får her 4 billeder fra Brønderslev station langfredag den 13. april 1979.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

[image]

[image]

[image]

Brønderslev 1979

af Brian Væver, 8/7 2024, 19:48 (118 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har sovet på 1 sal mange gange der, morfar var stationsforstander. Husker Karl der havde kiosk, jernbanerestauranten og pølsevognen. Alle vi børnebørn løb jo overalt på stationen, også pakhuset. Men vi har ikke været så slemme, Nr 52 har da overlevet. Vi besøgte tit morfar og altid med bus til Brønderslev og lyntog den anden vej til Frederikshavn. Så kunne vi ikke køre for langt.

Brønderslev 1979

af Christian, 9/7 2024, 11:21 (117 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har jeg ret i at stationsbygningen er efter samme forlæg som Holbæk og Nykøbing F (tror jeg det er)?
Og hvis ja: Hedder denne bygningstype noget? hvem er arkitekt? er der andre end de tre?
De er ret stilrene og flotte (synes jeg).
Mvh Christian

Brønderslev 1979

af Martin Wilde, 9/7 2024, 12:06 (117 dage siden) @ Christian

Ja, der er flere: Sønderborg (nu nedrevet), Rødekro, Vojens, Kalundborg og Skive.
Skive, Kalundborg og Nykøbing F, som alle er fra 1962, var vist de første i denne byggestil.

Avatar

Brønderslev 1979

af Ove Nygaard, 9/7 2024, 12:43 (117 dage siden) @ Martin Wilde

Ja, der er flere: Sønderborg (nu nedrevet), Rødekro, Vojens, Kalundborg og Skive.
Skive, Kalundborg og Nykøbing F, som alle er fra 1962, var vist de første i denne byggestil.

Korrekt, Martin Wilde. Arkitekten var som jeg husker det "Friis & Moltke" og var et led i hurtigt at bringe DSB på fode efter 2. Verdenskrig (som jeg fornemmede det som "aktiv" fra 1951). Ny Rødekro og Sønderborg kom på et tidspunkt "under mine vinger" (hvis man kan sige det), og jeg nåede selv at deltage i beslutningen om ændringen af Sønderborg (H) og tilhørende nye pakhus, inden jeg listede af.
Bh
Ove af Erritsø

Avatar

Brønderslev 1979

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2024, 12:45 (117 dage siden) @ Martin Wilde

Ja, der er flere: Sønderborg (nu nedrevet), Rødekro, Vojens, Kalundborg og Skive.
Skive, Kalundborg og Nykøbing F, som alle er fra 1962, var vist de første i denne byggestil.

Flere endnu: Rødovre, Albertslund, Islev, Kildebakke, Vangede, Rødby Færge.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Brønderslev 1979

af Søren Agerskov, 9/7 2024, 17:01 (117 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Århus Havnestation, der ligesom Kalundborg var fra 1960.
MVH
Søren

Avatar

Brønderslev 1979

af Morten Flindt Larsen, København K, 9/7 2024, 17:33 (117 dage siden) @ Søren Agerskov

Århus Havnestation, der ligesom Kalundborg var fra 1960.
MVH
Søren

Kruså fra 1956.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Brønderslev 1979

af Svend, Storkøbenhavn, 9/7 2024, 17:38 (117 dage siden) @ Christian

Har jeg ret i at stationsbygningen er efter samme forlæg som Holbæk og Nykøbing F (tror jeg det er)?
Og hvis ja: Hedder denne bygningstype noget? hvem er arkitekt? er der andre end de tre?
De er ret stilrene og flotte (synes jeg).
Mvh Christian

Vi havde også fat i emnet for 5 år siden:
https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=146772

--
Svend

[image]

Brønderslev 1979

af Søren Agerskov, 9/7 2024, 21:15 (117 dage siden) @ Søren Agerskov

Ved nærmere eftertanke kan jeg tilføje stationsbygningerne i Bøjden og Fynshav fra 1967.
DSB’s personaleblad, Vingehjulet, udgav i 1960’erne særnumre i forbindelse med flere af ombygningerne. Her var meget informativ omtale med bl.a. grundplanstegninger af bygningerne og oplysning om leverandører, entreprenører, ingeniørrådgivere m.v. Derimod var der sjældent omtale af arkitekten. Når det skete, var det som regel med henvisning til 2.bygningsområde København for bygningerne og 4. bygningsområde Århus for omgivelserne.

MVH
Søren

Brønderslev 1979

af Svend, Storkøbenhavn, 9/7 2024, 21:58 (117 dage siden) @ Søren Agerskov

Ved nærmere eftertanke kan jeg tilføje stationsbygningerne i Bøjden og Fynshav fra 1967.
DSB’s personaleblad, Vingehjulet, udgav i 1960’erne særnumre i forbindelse med flere af ombygningerne. Her var meget informativ omtale med bl.a. grundplanstegninger af bygningerne og oplysning om leverandører, entreprenører, ingeniørrådgivere m.v. Derimod var der sjældent omtale af arkitekten. Når det skete, var det som regel med henvisning til 2.bygningsområde København for bygningerne og 4. bygningsområde Århus for omgivelserne.

MVH
Søren

Overarkitekten var helt sikkert inde over!

--
Svend

[image]

ContecRail

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak