Lok Bauleitung der Luftwaffe

af Bjarne Knudsen @, 1/7 2024, 19:58 (68 dage siden)

I en skrivelse af 30.05.1944 oplyser Dc2 at Haderslev har et rangerloko fra Bauleitung der Luftwaffe til reparation hos Fa. Hans Hviid i Hillerød og at der skal leveres 500 kg kul.
En hurtig reparation vil være i Statsbanernes interesse.
På den baggrund udelukker jeg smalspor.
Taler vi om en af de 3 lejede BR89 ?
Jeg var dog af den opfattelse at de tre lok
Som var "Leihlok" alle var almindelige driftsloko fra nordtyske depoter.
Kan nogen løfte sløret for den egentlige herkomst og identitet på lokomotivet ?
Fornemmer at et loko I 2.distrikt måske kunne være repareret i Jylland.

Bjarne

Lok Bauleitung der Luftwaffe

af UTJ, 1/7 2024, 20:23 (68 dage siden) @ Bjarne Knudsen

I en skrivelse af 30.05.1944 oplyser Dc2 at Haderslev har et rangerloko fra Bauleitung der Luftwaffe til reparation hos Fa. Hans Hviid i Hillerød og at der skal leveres 500 kg kul.
En hurtig reparation vil være i Statsbanernes interesse.
På den baggrund udelukker jeg smalspor.
Taler vi om en af de 3 lejede BR89 ?
Jeg var dog af den opfattelse at de tre lok
Som var "Leihlok" alle var almindelige driftsloko fra nordtyske depoter.
Kan nogen løfte sløret for den egentlige herkomst og identitet på lokomotivet ?
Fornemmer at et loko I 2.distrikt måske kunne være repareret i Jylland.

Det lyder som Smedebylokomotivet, tidligere LVJ 3

--
ئۇلغىك

Lok Bauleitung der Luftwaffe

af Steffen Dresler, 1/7 2024, 20:27 (68 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Kære Bjarne

Jeg tror ikke det har noget med de tre BR 89´er at gøre. Nedenstående er hvad jeg har:

[image]


Steff

Lok Bauleitung der Luftwaffe

af Bent Hansen, 1/7 2024, 20:36 (68 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej.

Enig med den ene meddeler. Jeg har fra området kun:

Borsig 4819/1900. 1435 mm. 55 m². 12 atm. Oph. 1948.
1900 - 26 LVJ 3. Fra 1922 LNJ 3.
1926 - 41 Nr. Smedeby Skærvefabrik 3.
1939 - ?? Anvendt af DSB som rangermaskine i Haderslev.
1943 - 44 Anlæg af Vandel Flyveplads for Wiese.
1944 - 45 Sidesporet mellem Vojens og Skrydstrup for OT.
1947 Arkitekt Peter Wiese, Snoghøj.
1948 Ophug.
Bemærkninger: Lokomotivet kan have været på andre flyvepladser også. Var muligvis i Åbenrå på havnen 1930 - 35. Fra 1943 ejede Wiese lokomotivet. Om det virkelig kom til Vandel er uklart. OT beslaglagde lokoet i 1944, men leverede det retur til Wiese i 1945 kort før krigen ophørte. I 1947 forsøgte Wiese at sælge lokomotivet, der da stod hos Frichs. Selv havde han midlertidig adresse i Esbjerg. Han opgav lokomotivet bygget 1901 og som havende 250 hk. 1947 så PSE loko passerer Kolding på vej sydpå formentlig til Vojens.

Efter krigen var der masser til salg fra Vojens, men der var ikke noget normalspor.

Foruden flyvepladsbanen var der også en større ammunitionsbaner i smalspor ud ad amtsbanens spor mod Christiansfeld.

Mvh. BH.

Lok Bauleitung der Luftwaffe

af Niels Munch, 1/7 2024, 21:11 (68 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Fornemmer at et loko I 2.distrikt måske kunne være repareret i Jylland.

Hej Bjarne,

Jeg tænker på, at Hans Hviids Maskinfabrik i Hillerød jo havde et vist kendskab til de små trekoblede GDS-lokomotiver, og jf. "vor database" var både GDS nr. 7 og nr. 8 beskæftiget for Værnemagten.

Hvis databasens tidsangivelser er rigtige, kunne det måske bedst passe på GDS nr. 7 af de to.

M.v.h.
Niels

Lok Bauleitung der Luftwaffe

af Bent Hansen, 2/7 2024, 08:33 (68 dage siden) @ Bjarne Knudsen

Hej.

GDS 4, 7 og 8 var også på anlægsarbejder på flyvepladser under krigen, men kun ved 8 er der skrevet flyvepladser i flertal. Ved de andre er der angivet andet indsatssted end end Haderslev. 8 var dog i Hillerød i 1941 før salget til værnemagtsentreprenøren (Brodersen.) Han er nævnt flere steder, men ikke i Skrydstrup.

Som sagt, i mit arkiv er der kun indirekte oplysninger.

Mvh BH.

DB CargoAHB M3203Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak