MY-lokomotivets fronter

af Henrik Huus Mikkelsen, 1/7 2024, 17:26 (125 dage siden)

Et spørgsmål omkring bygningen af MY-lokomotivet.

På siden her står der bl.a. om fabrikationen: “Fronter monteret hos Scandia”. Er der nogen der ved, hvad det mere præcist betyder – blev fronterne samlet i Randers eller hvordan?

Mvh. Henrik

MY-lokomotivets fronter

af Emil, 1/7 2024, 17:53 (125 dage siden) @ Henrik Huus Mikkelsen
redigeret af Emil, 1/7 2024, 18:13

Hej,

Jeg er ikke ekspert, men hvis du zoomer ind og ser på billedet fra NOHAB i Trollhättan, som jeg linker til herunder, så kan du se, hvordan den lokomotivkasse, der ses i baggrunden, stadig ikke har nogen front. Noget, der kan indikere, at disse blev fremstillet i Randers for derefter at blive forenet med resten af kassen i Trollhättan.

https://digitaltmuseum.se/021018065718/loktillverkning-pa-nydqvist-holm-ab-nohab-dsb-my

Et bedre billed af den "frontløse" lokomotivkasse. https://digitaltmuseum.se/021018065721/loktillverkning-pa-nydqvist-holm-ab-nohab-dsb-my

/Emil

--
[image]

MY-lokomotivets fronter

af Steffen Dresler, 1/7 2024, 18:11 (125 dage siden) @ Henrik Huus Mikkelsen

På siden her står der bl.a. om fabrikationen: “Fronter monteret hos Scandia”. Er der nogen der ved, hvad det mere præcist betyder – blev fronterne samlet i Randers eller hvordan?


Kære Henrik

Det er en god ide at få fat i Banebøgers "Motor Materiel 5" (ISBN 87 88632 79-2), hvor John Poulsen og nok særligt Peter Christensen, nøje beskriver historien før, udviklingen af lokomotiverne og ganske interessant, det afgørende politiske spil vedr. litra MY.

NOHAB byggede selv MY 1101, det vil sige, undervogn, bogier, vognkasse, motor, banemotorer, fronter (førerrum) og den tekniske udrustning helt og holdent selv. Men allerede fra 1102 var Frichs inde over som underleverandør og fremstillede undervogn, vognkasse og bogier. Dette blev så sendt på en specialudrustet godsvogn til NOHAB, hvor så det hele blev samlet. Altså NOHAB fremstillede også her selv fronterne (førerrummene). På side 26 i bogen kan du se et billede af fronterne til 1145 - 1159 opstillet på rad og række og afventer montage.

De dansk Frichs fremstillede med B&W motor My nr. 1201-1202 blev helt og holdent fremstillet og samlet hos Frichs.

Ud fra det materiale jeg råder over, kan jeg ikke læse, at Scandia i Randers har været inde over med førerhuse hverken til NOHAB eller FRICHS My´erne.

I det hele taget er jernbanebøger om driftsmateriellet en god investering både på kort og lang sigt!!

Bedste hilsener

Steff

MY-lokomotivets fronter

af Oversmeden, 1/7 2024, 19:00 (125 dage siden) @ Henrik Huus Mikkelsen

Helt kort:
Nohab lavede selv fronter til My (og Mx, Di3 samt M61). Til dette arbejde brugte Nohab aldrig underleverandører.

Scandia var ikke rodet ind i produktion af My (hverken Nohabs eller Frichs' danske kopier) - overhovedet.

MY-lokomotivets fronter

af Henrik Huus Mikkelsen, 1/7 2024, 20:48 (125 dage siden) @ Oversmeden

Mange, mange tak for svar. Som Randers-dreng måtte jeg dog også lige have det bekræftet, for det har jeg heller aldrig hørt. (Det står som sagt på denne hjemmeside under den indledende tekst til MY.)

Mvh. Henrik

MY-lokomotivets fronter

af Henrik Huus Mikkelsen, 1/7 2024, 20:51 (125 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for svar og oplysninger. Bogen lyder da lige som en man bør have, vil gå på udkig :-)

Mvh. Henrik.

MY-lokomotivets fronter

af Henrik Huus Mikkelsen, 1/7 2024, 20:54 (125 dage siden) @ Emil

Tak for info - og nogle spændende billeder som jeg vil granske.

Mvh. Henrik

MY-lokomotivets fronter

af Oversmeden, 1/7 2024, 21:20 (125 dage siden) @ Emil

Et bedre billed af den "frontløse" lokomotivkasse. https://digitaltmuseum.se/021018065721/loktillverkning-pa-nydqvist-holm-ab-nohab-dsb-my

Nu skal man holde tungen lige i munden her....

Det "frontløse" lokomotiv og makkeren bagved har alm. rør-potte udstødning. Desuden ses ingen dør i fronten.......
Når der ikke er nogen dør i fronten, så kan det kun være Di3 (udtaget 2246 - senere Di3 602 - som havde dør i fronten ved levering og en årrække efter) eller også M61 til MAV.
Heldigvis ses en stige på fronten af et lokomotiv og det er et klart kendetegn for NSB.....og så er vi ude i Di3.

Det er helt korrekt at 2 DSB My ses med vingehjul, men kik nu helt ude til højre....mellem betonsøjle 122 og 124.........så ses en rille-lyddæmper. Den findes ikke på ret mange loko., men hele serien My 1145-59 havde den ved levering.

I øvrigt fordeler byggenummerene sig med:
My 1145-59 - 2596-2610.
Di3 624-629 - 2611-2616

Ergo, billedet viser en skønsom blanding af DSB My og NSB Di3 fra omkring 1964-65 stykker.
For at sige det diplomatisk: billedteksterne i DigitaltMuseum er ikke af samme høje standard, som på Jernbanekilder.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak