På siden her står der bl.a. om fabrikationen: “Fronter monteret hos Scandia”. Er der nogen der ved, hvad det mere præcist betyder – blev fronterne samlet i Randers eller hvordan?
Kære Henrik
Det er en god ide at få fat i Banebøgers "Motor Materiel 5" (ISBN 87 88632 79-2), hvor John Poulsen og nok særligt Peter Christensen, nøje beskriver historien før, udviklingen af lokomotiverne og ganske interessant, det afgørende politiske spil vedr. litra MY.
NOHAB byggede selv MY 1101, det vil sige, undervogn, bogier, vognkasse, motor, banemotorer, fronter (førerrum) og den tekniske udrustning helt og holdent selv. Men allerede fra 1102 var Frichs inde over som underleverandør og fremstillede undervogn, vognkasse og bogier. Dette blev så sendt på en specialudrustet godsvogn til NOHAB, hvor så det hele blev samlet. Altså NOHAB fremstillede også her selv fronterne (førerrummene). På side 26 i bogen kan du se et billede af fronterne til 1145 - 1159 opstillet på rad og række og afventer montage.
De dansk Frichs fremstillede med B&W motor My nr. 1201-1202 blev helt og holdent fremstillet og samlet hos Frichs.
Ud fra det materiale jeg råder over, kan jeg ikke læse, at Scandia i Randers har været inde over med førerhuse hverken til NOHAB eller FRICHS My´erne.
I det hele taget er jernbanebøger om driftsmateriellet en god investering både på kort og lang sigt!!
Bedste hilsener
Steff