Avatar

Gæt en indkørsel

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2024, 16:51 (117 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 23/6 2024, 17:16

Alt efter interesse kan man synes, at dette billede viser noget specielt. Men hvori består da det specielle? Hvis der da er noget at skrive hjem om?

Som sædvanligt er det stadig høfligst ikke at gætte lige på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Gæt en indkørsel

af UTJ, 23/6 2024, 17:20 (117 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Står du mon ikke på et 37 kg/m spor, som overlevede en hel del år derefter, men som tilsidst i bogstaveligste forstand fik flere pæle rammet ned i det?

--
ئۇلغىك

Gæt en indkørsel

af Lars, 23/6 2024, 17:26 (117 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I baggrunden ude i vest ligger der vist en større station, oprettet længe før flere krige og nu bl.a. beboet af veteraner.

--
mvh
Lars

Gæt en indkørsel

af K564, 24/6 2024, 10:30 (116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporet med godsvognene er vist blevet til et hovedspor.
Hilsner Keld

Gæt en indkørsel

af Niels Munch, 24/6 2024, 12:06 (116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Vor gode medskribent Kai Bayer var vist på de kanter i en MT i 1973:

[image]
Foto: Kai Bayer.

..... og vor gode trådstarter var vist langs banen i f.m. dobbeltsporets anlæg, her på en mindre station:

[image]
Gørding Sognearkiv - Nummer: B1022.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Gæt en indkørsel

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/6 2024, 13:51 (116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hejsa,

Det er ham med kravlenisserne, ikk'?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Gæt en indkørsel

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/6 2024, 18:09 (116 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Alt efter interesse kan man synes, at dette billede viser noget specielt. Men hvori består da det specielle? Hvis der da er noget at skrive hjem om?

Som sædvanligt er det stadig høfligst ikke at gætte lige på.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Endnu engang tak til alle, der deltog. Mon ikke, at det er gået op for de fleste, at vi er under indkørsel til Bramming fra øst. Bonusinfo til yngre deltagere i Herreværelset: Billedet er taget 16. april 1979, og på daværende tidspunkt var strækningen øst for Bramming enkeltsporet, og det er det spor, vi ser i midten. Godsvognene holder ganske rigtigt i det spor, der senere blev til 2.-sporet fra Bramming og østpå. Sporet længst til højre er godsbanestrækningen Grindsted-Bramming. Det "specielle" ved billedet er, at armsignalet ikke gælder sporet, det står ved, men sporet i midten. Ser man rigtig godt efter, kan man se, at der til højre for armsignalet er placeret et rangergrænsemærke med front mod fotografen. Dét rangergrænsemærke gælder rangertræk fra Grindsted, og afslører for ikke-stedkendte, at det vi ser på billedet, ikke er en dobbeltsporet jernbane..

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PS: Tak til Niels for at have fundet det gamle billede fra Gørding frem. Det er taget på et tidspunkt, hvor jeg havde en karriere foran mig. Nu har jeg kun en karriere bag mig.

Gæt en indkørsel

af Martin Wilde, 24/6 2024, 22:15 (115 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Citat: Ser man rigtig godt efter, kan man se, at der til højre for armsignalet er placeret et rangergrænsemærke med front mod fotografen. Dét rangergrænsemærke gælder rangertræk fra Grindsted, og afslører for ikke-stedkendte, at det vi ser på billedet, ikke er en dobbeltsporet jernbane..

Tillad mig et spørgsmål: For da jeg lærte SR, vendte et rangergrænsemærke altid ind mod stationen, for at vise rangertræk på stationen, hvor langt ud mod strækningen, der må rangeres.
Ligeledes lærte jeg, at hvis et fast mærke, der på en prik ligner et rangergrænsemærke men vender ud mod strækningen, så er det et stationsgrænsemærke. Det viser lokomotivføreren, hvor toget skal standse, når det nærmer sig en station at uden denne har et I-signal placeret ved stationsgrænsen. Man kunne bl.a. finde et stationsgrænsemærke på Lunderskov Station ved venstrespor fra Vamdrup. Her ligger de to spor jo noget adskilt.
Martin

Gæt en indkørsel

af Lars, 24/6 2024, 22:26 (115 dage siden) @ Martin Wilde

Citat: Ser man rigtig godt efter, kan man se, at der til højre for armsignalet er placeret et rangergrænsemærke med front mod fotografen. Dét rangergrænsemærke gælder rangertræk fra Grindsted, og afslører for ikke-stedkendte, at det vi ser på billedet, ikke er en dobbeltsporet jernbane..

Tillad mig et spørgsmål: For da jeg lærte SR, vendte et rangergrænsemærke altid ind mod stationen, for at vise rangertræk på stationen, hvor langt ud mod strækningen, der må rangeres.
Ligeledes lærte jeg, at hvis et fast mærke, der på en prik ligner et rangergrænsemærke men vender ud mod strækningen, så er det et stationsgrænsemærke. Det viser lokomotivføreren, hvor toget skal standse, når det nærmer sig en station at uden denne har et I-signal placeret ved stationsgrænsen. Man kunne bl.a. finde et stationsgrænsemærke på Lunderskov Station ved venstrespor fra Vamdrup. Her ligger de to spor jo noget adskilt.
Martin

Der er vist to mærker, der vender hver sin vej


[image]

--
mvh
Lars

Avatar

Edit: Gæt en indkørsel - nu med ekstra scan

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/6 2024, 22:40 (115 dage siden) @ Martin Wilde

Citat: Ser man rigtig godt efter, kan man se, at der til højre for armsignalet er placeret et rangergrænsemærke med front mod fotografen. Dét rangergrænsemærke gælder rangertræk fra Grindsted, og afslører for ikke-stedkendte, at det vi ser på billedet, ikke er en dobbeltsporet jernbane..

Tillad mig et spørgsmål: For da jeg lærte SR, vendte et rangergrænsemærke altid ind mod stationen, for at vise rangertræk på stationen, hvor langt ud mod strækningen, der må rangeres.
Ligeledes lærte jeg, at hvis et fast mærke, der på en prik ligner et rangergrænsemærke men vender ud mod strækningen, så er det et stationsgrænsemærke. Det viser lokomotivføreren, hvor toget skal standse, når det nærmer sig en station at uden denne har et I-signal placeret ved stationsgrænsen. Man kunne bl.a. finde et stationsgrænsemærke på Lunderskov Station ved venstrespor fra Vamdrup. Her ligger de to spor jo noget adskilt.
Martin

Kære Martin

Skørping station havde - i lighed med Lunderskov - et tilsvarende mærke ved stationsgrænsen mod nord. Det var møntet på tog ad venstre spor i køreretningen Støvring-Skørping. Det var, som jeg husker det, endda belyst. Også i Skørping skyldtes mærket, at de to spor lå lidt væk fra hinanden. Mærket blev senere erstattet af et indkørselssignal (der vistnok slet ikke kan vise indkørsel(?)).

Mærket i Bramming indikerer "rangergrænsen" - sådan er der i hvert fald benævnt i instruksen for godsbanen Bramming-Grindsted. Her er et link til jomfruudgaven af 6. januar 1975:

https://thomas-boberg-nielsen.s3.eu-central-1.amazonaws.com/Jernbane/Sikkerhedsinstruks...

Jeg er enig med Lars i, at der på billedet også kan ses et mærke, der vender indad mod stationen. Jeg forsøger om lidt at bidrage med et scan.

Bedste hilsner

Thomas

Edit: Hermed et scan i højere opløsning. I rød cirkel til højre mærket, der vender ud mod godsbanen. I rød cirkel til venstre bagsiden af mærke, der vender ind mod Bramming station:

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak