Sindal

af Børge Sundahl, 17/6 2024, 18:55 (158 dage siden)

På et Sylvester luftfoto over Sindal station, ses bagenden af et formentlig blandet tog.
Jeg skønner, at det er 1942-1943, da der godsvogne med både gammel og ny litrering, samt at der ern CZ vogn med
til passagerer.
[image]

Jeg har selv, jeg tror det var i 1943 kørt med blandet tog fra Kolding til Fredericia,
hvor det var en CZ vogn, vi sad i
Børge

Avatar

Sindal

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2024, 19:02 (158 dage siden) @ Børge Sundahl

På et Sylvester luftfoto over Sindal station, ses bagenden af et formentlig blandet tog.
Jeg skønner, at det er 1942-1943, da der godsvogne med både gammel og ny litrering, samt at der ern CZ vogn med
til passagerer.

Hej Børge,

Sylvest Jensens luftfotofirma var ikke aktivt under Besættelsen og umiddelbart efter. Der var flyveforbud og brændstofmangel. Billedet kan tidligst være fra 1946, hvis ikke fra før krigen.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sindal

af Lars, 17/6 2024, 20:32 (158 dage siden) @ Niels Munch

Hej,

Iflg. KB Luftfotosamling er billedet fra 1950.

M.v.h.
Niels

Godt billede. Det er et rigtig fint oplæg til en modelbane.

--
mvh
Lars

Sindal

af Børge Sundahl, 17/6 2024, 21:46 (158 dage siden) @ Lars

OK
Børge

Avatar

Sindal

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/6 2024, 21:59 (158 dage siden) @ Børge Sundahl

Og der kørte DSB-godsvogne med højrestillet litrering endnu i 1955, endda RIV-mærkede.

http://jernbanekilder.dk/catalog/Billedarkiv/r/7583/viewmode=infoview

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Sindal + et sp. vedr. Cz

af Steffen Dresler, 17/6 2024, 22:09 (158 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godaften

Egentlig en ”morsom” oprangering som jeg ser det, med bl.a. Ec op til maskinen? godsvogne og en Eh og som slutter en Cz.

Sp. Var brugen af de små kupé vogne ikke en saga blot allerede før krigen, hvorfor man kan tænke sig (undertegnede), at Cz vognen er med for at agere togførervogn og supplement med rejsegodsrummet til både Eh og Ec?

Ellers kan jeg ikke se ideen med Cz vognen, selvom togarten i Tk muligvis er Blandettog??

Steff

Sindal + et sp. vedr. Cz

af UTJ, 17/6 2024, 22:15 (158 dage siden) @ Steffen Dresler

CZ var da togførervognen indtil man begyndte ar bruge CXM og CXU mm i 1950’erne. CZ var endda indrettet til formålet

--
ئۇلغىك

Sindal + et sp. vedr. Cz

af Niels Munch, 17/6 2024, 23:34 (158 dage siden) @ Steffen Dresler

Sp. Var brugen af de små kupé vogne ikke en saga blot allerede før krigen

Hej Steff,

Jf. "Togplan 6" for 1953 (fundet på Arkivet for Jernbaner) var 4 Cz-vogne i fast løb i 2. Distrikt som "togførerbremser" (Sønderjylland 2 og Sydfyn 2), 2 vogne i værkstedsreserve og 14 i reserve til togforstærkning.

Så helt "saga" var Cz næppe i 1950, men formentlig "togførerbremse".

M.v.h.
Niels

Sindal + et sp. vedr. Cz

af Steffen Dresler, 18/6 2024, 10:15 (158 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle

Tak for svar m.h.t. litra CZ anvendelse.

Årsagen til mit sp. var, at jeg på en gammel DSB reklamefilm - her trafikken i juledagene op til 1937/38 - kunne forstå, at herefter var det slut med anvendelsen af de små kupé vogn i persontrafikken. Yderligere kunne jeg ikke af denne side ( https://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=CZ&typenr= ) se, at vognene blev anvendt til Togførervogne, selvom det syntes at være en del vogne for "reserve" på dette tidspunkt.'

Bedste hilsener

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak