Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand
Hej.
Ved Tirpitz var 900 mm. I Flygtningelejren 600 mm.
Bad Doberan. Jeg har pt. følgende, men den sidste korrektion er næppe foretaget endnu:
Henschel 19747/1923. 0D0T. 900 mm. 12 atm. 50 m². 1,1 m². 31,9 t. Heusinger styring.
1923 Leveret som ny til DRG 99 311
1923 - 43 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
311.
1943 - 43 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
Bemærkninger
Det tyske Kedeltilsyn nævner: Ophugget ved krigsafslutningen. Det ses ikke på fotos fra Han Herred, og har sandsynligvis næppe været der? Ingen så tunge lokomotiver var udbudt til salg efter befrielsen. Den tyske værnemagtsentreprenør var Richard Diehr. Grusvognene både i Oksbøl og i Hanherred var mærket Joachim Rathjens, og denne havde styr på, hvor vognene var blevet af, så måske var han entreprenøren. Der nævnes dog et ArGe. Hvem, den/de anden/andre kunne være, vides ikke. I følge Horst J. Obermayer var det 311, der ophuggedes i Danmark, mens Klaus Kieper mener, at det var 312? AH ophugger først 1945. Det meste af 900 mm banen omsporedes til normalspor i 1944? En overgang troede jeg på en kedeleksplosion i Blåvand 02.07.1943, men det må have været et andet lokomotiv, da 99 311 mellem 14.04. og 22.06.1944 var hos RAW i Rostock. Det sidste notat ved lokomotivet meddeler uden tidsangivelse, at lokomotivet igen er udlejet. Til hvem, nævnes ikke. Foruden kedeleksplosionen i Blåvand, var der også sabotage i remisen i Oksbøl, men fra en cylinder sprængning til en ophugning er der langt?
Henschel 19748/1923. 0D0T. 900 mm. 12 atm. 50 m². 1,1 m². 31,9 t. Heusinger styring.
1923 Leveret som ny til DRG 99 312
1923 - 43 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
312.
1943 - 44 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
1944 - 45 Raltransporter mellem Kollerup Strand og Aggersund til anlæg af Ålborg
lufthavn for OT/Værnemagtsentreprenør.
1944 - 45 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
194? Sendt retur til Tyskland.
194? - 61 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
312.
1961 - 196? Stationær kedel hos Bauunion Rostock.
Bemærkninger
Den tyske værnemagtsentreprenør kendes ikke, men grusvognene både i Oksbøl og i Hanherred var mærket Joachim Rathjens, og denne havde styr på, hvor vognene var blevet af, så måske var han entreprenøren. Der nævnes dog et ArGe. Hvem de andre kunne være, vides ikke. Lokomotivet fotograferedes også i Han Herred, men det må være gået tilbage til Tyskland inden krigsafslutningen. I 1944 eller tidligt i 1945. Det kunne formentlig sendes tilbage, da det var erstattet af nogle store tokoblede Henschelmaskiner. I følge Horst J. Obermayer var det 311, der ophuggedes i Danmark, mens Klaus Kieper mener, at det var 312? Det ses fotograferet i Oksbøl, men på det af AH angivne tidspunkt var banen til Tirpitz omsporet til normalspor.
Det er muligt, at nævnte Richard Diehr deltog også her. Han eller i hvert fald hans lok er kendt fra Ålborg. RD, menes nu at skulle tydes som RAD, altså ikke Richarsd Diehr, men Reich Arbeits Dienst. I følge en ingeniør fra Müller & Altvater var det OT, der stod for byggeriet, og de ansatte firmaer og skaffede dem materiel blandt andet fra RAD, De tyske motorvejsbyggeselskab og som her fra brunkulsgraveren Joachim Rathjens. Materiellet blev eksproprieret, hvad enten ejeren ville afgive eller ej.
Hvis ikke Vestbanebogen giver lokomotivet i grusgraven, så vender jeg tilbage en af dagene. Men prøv selv at kigge. Min bog står 200 km fra mig.
Mvh. BH.