Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 15:00 (252 dage siden)

Er faldet over dette foto, som angiveligt skulle være fra "Tirpitz, Blåvand"

Kan nogen stedfæste det nærmere? Jeg er godt kendt på de kanter, men kan ikke få det til at passe sammen?
Og er der nogen der kan identificere lokomotivet?
[image]

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 15:02 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Dette skulle være fra samme sted ...

[image]

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 15:04 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Og dette:

[image]

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 15:06 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Og dette er efter hvad jeg ved det eneste eksisterende billede af smalsporsbanen ved Tirpitz:

[image]

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 15:13 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Og dette?

[image]

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Carsten, Valby, 11/6 2024, 20:06 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej Niels

Det er en Pedershåb fra Brønderslev.

Mvh

Carsten

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Poul Andersen, 11/6 2024, 16:41 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

De firekoblede lokomotiver og de nævnte kraftige bogievogne er foto fra 900 m.m. sporede anlægsbane fra Oksbøl til Oksby
To af billeder findes i DJK bogen "Fra Vestbanen til ARRIVA - en lokalbane i 100 år", side 97.

mvh.
poul.

Avatar

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2024, 15:43 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Er faldet over dette foto, som angiveligt skulle være fra "Tirpitz, Blåvand"

Kan nogen stedfæste det nærmere? Jeg er godt kendt på de kanter, men kan ikke få det til at passe sammen?
Og er der nogen der kan identificere lokomotivet?
[image]

Det foto kender jeg kun som Børsmose sidespor. Sidesporet etableredes for Børsmose Mergelselskab i 1915. Mergelgravning har mig bekendt ikke noget med Tirpitz at gøre, men måske tager jeg fejl. Den, der har lagt billedet på arkiv.dk, er formentlig bedre underrettet og kender lokalområdet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokomotiv ved Tirpitz, Blåvand??????

af Steffen Dresler, 11/6 2024, 16:38 (252 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu kan man jo aldrig være sikker, men jeg tror IKKE at det første billede har med TIRPITZ at gøre.

Det er fra en grusgrav, hvoraf der var flere i omegnen af Oksbøl, bl.a. Blaksmark Mergelselskab og Børsmose Mergelselskab, der kom fra Bavnhøj trinbræt på VNJ med mergel fra Rindum.

Om 1. billede skulle være fra en af de nævnte ved jeg ikke, men sikkert er det, at det viste lokomotiv er normalsporet og har en ”togførervogn” med, hvilket en ”grusmaskine” nok ikke havde. Sådan rent umiddelbart kunne det ligne en tidligere DSB-JF litra M, hvor nr. 82 blev solgt fra til Petri & Haugsted, der jo opererede i det Vestjyske fra 1913 og frem.

På et vist tidspunkt under krigen byggedes en 900 mm bane kaldet Markskelbanen, der udgik fra en grusgrav sydvest for Oksbøl, hvor Hesselmed grusgrav tidligere lå, helt til Tirpitz stillingerne, Oksby og videre helt ud til Bøffelstillingen ved Vandflodvej. Det viste 2. lokomotiv er herfra og kom fra ”Bad Doberan” banen i Nordtyskland. 900 mm banen blev senere afløst af normalspor, da man kom så langt, at skulle planlægge for transport af bl.a. kanonrør og tilhørende rekylmekanismer til Tirpitzstillingen med dets 2 kanontårne med hver 2 kanoner. Banen blev nødt til at være normalsporet, da kanonerne skulle med banen og dette kunne en smalsporet bane overhovedet ikke bære.

Det 3. billede viser 900 mm tipvogn tilhørende entreprenøren Wilhelm Rathjens og fotograferet i Oksbøl eller Oksby.

Den lille traktor har jeg ingen bemærkninger til, ingen kendskab til dette industrimateriel.

Steff

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Poul Andersen, 11/6 2024, 16:29 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Er faldet over dette foto, som angiveligt skulle være fra "Tirpitz, Blåvand"

Kan nogen stedfæste det nærmere? Jeg er godt kendt på de kanter, men kan ikke få det til at passe sammen?
Og er der nogen der kan identificere lokomotivet?
[image]

Dette billede findes i DJK´s bog "Vestbanen 1903 - 1978", side 100, med teksten:
VNJ´s lokomotiv nr. 3 rangerer i Hesselmed grusgrav. VNJ´s hovedspor ses øverst i billedet, (Varde Museum).

Mvh.
Poul.

Avatar

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Morten Flindt Larsen, København K, 11/6 2024, 16:42 (252 dage siden) @ Poul Andersen

Er faldet over dette foto, som angiveligt skulle være fra "Tirpitz, Blåvand"

Kan nogen stedfæste det nærmere? Jeg er godt kendt på de kanter, men kan ikke få det til at passe sammen?
Og er der nogen der kan identificere lokomotivet?
[image]


Dette billede findes i DJK´s bog "Vestbanen 1903 - 1978", side 100, med teksten:
VNJ´s lokomotiv nr. 3 rangerer i Hesselmed grusgrav. VNJ´s hovedspor ses øverst i billedet, (Varde Museum).

Mvh.
Poul.

Okay, tak. ! "I stand corrected!" (det ligner også mere en grusgrav). En fin og gennemarbejdet bog, i øvrigt. Måske kan spørger finde flere svar der.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 11/6 2024, 19:09 (252 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvor er i kloge :)
Tænkte nok det ikke var rigtigt med Tirpitz. Tak.

Lokomotiv ved Tirpitz, Blåvand - Hm. Oksbøl.

af Bent Hansen, 11/6 2024, 20:11 (252 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej.

For så vidt samme grusgrav øst for Oksbøl, som både VNJ-baneanlægget brugte og som Værnemagten senere tømte.

Smalsporbanen, 900 mm førte fra Hesselmed Grusgrav øst for Oksbøl formentlig helt til Tirpitz og længere - til Büffel. Den erstattedes hurtigt af den normalsporede Tirpitzbane. Hesselmed - Oksbøl som smalspor kaldtes lokalt Markskelbanen.

Meget af det, jeg har skrevet, holder ikke mere vand. Blandt andet havde Svend Guldvang fat i en lokal (skovfoged,) hvis erindringer senere viste sig at være ufuldstændige. Han havde under krigen formentlig ikke adgang derude, men så skulle han nok ikke have gættet på det, han ikke fik at se.

Nu har jeg ikke min bog på mig, men læs i Oksbølarkivets bog om emnet skrevet af Ejnar. Jeg har glemt hans efternavn, for for mig og Edit var han aldrig andet end Ejnar.

Er der ikke én, der har bogen og vil skrive en beretning og mane alle rygterne i jorden. Få slettet alt om mergel, både i Børsmose og Blaksmark, selv om der også kørtes mergel på Tirpitzsporet.

Billedet Pederhåben er fra Flygtningelejren, men lokomotivet vel tidligere kørt der ude mellem Blåvand og Oksbøl eller ved et andet bunkersbyggeri?

Mvh. BH.

Lokomotiv ved Tirpitz, Blåvand - Hm. Oksbøl.

af Steffen Dresler, 11/6 2024, 22:12 (251 dage siden) @ Bent Hansen

...............og jeg som troede man kunne stole på signaturen BH:-D

Bent, tak for dine rettelser m.h.t. diverse grusgrave i Oksbølområdet, men heldigvis ændrer det jo ikke på historien vi har fået afklaret m.h.t. Bad Doberan maskinen og grusgraven med VNJ lokomotivet.

Det er jo helt korrekt med det lille industribanelokomotiv. For os, der var "indespærrede" et år uden aldersmæssig ret til at besøge Messingjens, ses jo "tydeligt" Barakkerne mellem træerne i baggrunden, der var så typiske for hele Flygtningelejren, i dag er området benævnt Sydlejren. De sidste barakker, eller Blokke som vi IKKE måtte kalde dem, selvom det officielle udtryk, er vist nu forsvundet.
Se vedhæftede kort over lejren anno 1946.

[image]

Tænk sig, en af de befolkningsmæssige største byer i Danmark efter krigen, Kan ikke lige huske nummerrækkefølgen hvem størst.

Hvis man idag bevæger sig fra det officielle Flygtningemuseum i det gamle hospital (Nordlejren) ad stierne til Sydlejren, kan man stadig finde rester af barakkernes betonfundamenter og andet godt. Da lejren var ryddet, plantede man jo fyrretræer i hele området.

Godnat og sov godt

Steff

Lokomotiv ved Tirpitz, Blånand

af Bent Hansen, 12/6 2024, 10:10 (251 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

Hej.

Ved Tirpitz var 900 mm. I Flygtningelejren 600 mm.

Bad Doberan. Jeg har pt. følgende, men den sidste korrektion er næppe foretaget endnu:


Henschel 19747/1923. 0D0T. 900 mm. 12 atm. 50 m². 1,1 m². 31,9 t. Heusinger styring.
1923 Leveret som ny til DRG 99 311
1923 - 43 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
311.
1943 - 43 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
Bemærkninger
Det tyske Kedeltilsyn nævner: Ophugget ved krigsafslutningen. Det ses ikke på fotos fra Han Herred, og har sandsynligvis næppe været der? Ingen så tunge lokomotiver var udbudt til salg efter befrielsen. Den tyske værnemagtsentreprenør var Richard Diehr. Grusvognene både i Oksbøl og i Hanherred var mærket Joachim Rathjens, og denne havde styr på, hvor vognene var blevet af, så måske var han entreprenøren. Der nævnes dog et ArGe. Hvem, den/de anden/andre kunne være, vides ikke. I følge Horst J. Obermayer var det 311, der ophuggedes i Danmark, mens Klaus Kieper mener, at det var 312? AH ophugger først 1945. Det meste af 900 mm banen omsporedes til normalspor i 1944? En overgang troede jeg på en kedeleksplosion i Blåvand 02.07.1943, men det må have været et andet lokomotiv, da 99 311 mellem 14.04. og 22.06.1944 var hos RAW i Rostock. Det sidste notat ved lokomotivet meddeler uden tidsangivelse, at lokomotivet igen er udlejet. Til hvem, nævnes ikke. Foruden kedeleksplosionen i Blåvand, var der også sabotage i remisen i Oksbøl, men fra en cylinder sprængning til en ophugning er der langt?

Henschel 19748/1923. 0D0T. 900 mm. 12 atm. 50 m². 1,1 m². 31,9 t. Heusinger styring.
1923 Leveret som ny til DRG 99 312
1923 - 43 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
312.
1943 - 44 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
1944 - 45 Raltransporter mellem Kollerup Strand og Aggersund til anlæg af Ålborg
lufthavn for OT/Værnemagtsentreprenør.
1944 - 45 Grustranporter mellem grusgrav øst for Oksbøl og Tirpitzstillingen i Ho ad
markskelbanen for OT/Værnemagtsentreprenør.
194? Sendt retur til Tyskland.
194? - 61 Person- og godstrafik på Bad Doberan - Kühlingsborn Eisenbahn som DRG 99
312.
1961 - 196? Stationær kedel hos Bauunion Rostock.
Bemærkninger
Den tyske værnemagtsentreprenør kendes ikke, men grusvognene både i Oksbøl og i Hanherred var mærket Joachim Rathjens, og denne havde styr på, hvor vognene var blevet af, så måske var han entreprenøren. Der nævnes dog et ArGe. Hvem de andre kunne være, vides ikke. Lokomotivet fotograferedes også i Han Herred, men det må være gået tilbage til Tyskland inden krigsafslutningen. I 1944 eller tidligt i 1945. Det kunne formentlig sendes tilbage, da det var erstattet af nogle store tokoblede Henschelmaskiner. I følge Horst J. Obermayer var det 311, der ophuggedes i Danmark, mens Klaus Kieper mener, at det var 312? Det ses fotograferet i Oksbøl, men på det af AH angivne tidspunkt var banen til Tirpitz omsporet til normalspor.

Det er muligt, at nævnte Richard Diehr deltog også her. Han eller i hvert fald hans lok er kendt fra Ålborg. RD, menes nu at skulle tydes som RAD, altså ikke Richarsd Diehr, men Reich Arbeits Dienst. I følge en ingeniør fra Müller & Altvater var det OT, der stod for byggeriet, og de ansatte firmaer og skaffede dem materiel blandt andet fra RAD, De tyske motorvejsbyggeselskab og som her fra brunkulsgraveren Joachim Rathjens. Materiellet blev eksproprieret, hvad enten ejeren ville afgive eller ej.

Hvis ikke Vestbanebogen giver lokomotivet i grusgraven, så vender jeg tilbage en af dagene. Men prøv selv at kigge. Min bog står 200 km fra mig.

Mvh. BH.

Lokomotiv ved Tirpitz, Blåvand

af Niels Munch, 12/6 2024, 10:29 (251 dage siden) @ Bent Hansen
redigeret af Niels Munch, 12/6 2024, 10:53

Hvis ikke Vestbanebogen giver lokomotivet i grusgraven, så vender jeg tilbage en af dagene. Men prøv selv at kigge. Min bog står 200 km fra mig.

Det gør den på side 49, og billedet blev drøftet allerede her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=22116 .

M.v.h.
Niels

Lokomotiv ved Tirpitz, Blåvand

af Bent Hansen, 12/6 2024, 11:53 (251 dage siden) @ Niels Munch

Så er vi vel færdige? I denne omgang.

VNJ 3.

Mvh. BH.

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak