D-Day, for 80 år siden

af Steffen Dresler, 7/6 2024, 13:25 (175 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Steffen Dresler, 7/6 2024, 13:41

En af de største opgaver for de allierede før, under og efter invasionen den 6. juni 1944, var at overføre forsyninger, materiel og ikke mindst mandskab og få det frem til, hvor det skulle anvendes. Herunder ikke mindst at opbygge en helt ny materielpark af lokomotiver og godsvognen. Den tyske besættelsesmagt havde ødelagt relativt lidt af banerne og materiellet, da de trak sig tilbage i efteråret 1944 og foråret 1945, da de jo selv var afhængige af disse. Men de allierede, havde derimod i bogstaveligste forstand ”tæppebombet” de franske-, belgiske- og hollandske jernbaner tilbage til stenalderen i foråret 1944, for at hindre tyskerne i at bringe forsyninger frem til deres fronter. Alt dette skulle nu reetableres fuldstændigt fra 6. juni 1944 og frem.
De nødvendige dybtvandshavne, der var nødvendige for at få tilstrækkeligt med materiel over, var lettere ødelagt i Frankrig og slet ikke tilstrækkelige og de virkeligt store havne i Belgien og Holland, var jo ikke i de allieredes hænder og minerede, hvorfor nødløsninger måtte etableres.
Som vi har set i tråden, overførtes en del ”lettere” materiel over stranden, mens det tungere krævede solide have og adgang til spor og vedligeholdelsesfaciliteter. Derfor ombyggede man i hvert tilfælde en ”Night Ferry” færge, nemlig "SS Hampton Ferry” af Dover til denne specielle transport, se billedet.

[image]

Kranen kunne løfte et lokomotiv og køre det ud under kranen og svinge/dreje det i den ønskede retning på lejet/kajen/pontonen/prammen og få den skinnesat. Denne færge kunne alene have 16 store 4-koblende amerikansk bygge godstogslokomotiver om bord.
Om DSB traktoren er kommet denne ved vej, ved jeg ikke, men da en mulighed.
Bedste hilsener
Steff

NB: Ind til og lidt efter jernbanen blev effektiv, gummihjulstransporterede man forsyninger frem til de store Hovedforsyningsområder (HFO) og Fremskudt forsyningsområder (FFO). Det var den såkaldte "RED BALL EXPRESS". Den bestod for det meste af lastbilerne type 6x6 GMC typen, der 24-7-365 kørte af en eller to særligt afmærkede veje, der var off-limit for al anden trafik og måtte kun krydses på bestemte punkter. Lastbiler og vejene var afmærkede med skilte med store røde kugler og teksten "RED BALL EXPRESS" og bevogtet af Militærpoliti. Forbrød man sig på reglerne kostede fængsel uanset rang og undskyldning. Transporten SKULLE køre kontinuerligt hele tiden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak