D-Day, for 80 år siden

af Niels Munch, 6/6 2024, 21:03 (257 dage siden)

I dag markeres 80-årsdagen for de allieredes landgang i Normandiet, som var starten på Operation Overlord. Den operation, der skulle muliggøre befrielsen af Frankrig og det øvrige Nordvesteuropa i løbet af de efterfølgende 11 måneder.

Hurtigst muligt efter nedkæmpelsen af de tyske forsvarsstillinger etablerede de allierede brohoveder til brug for de logistiske kanaler, der var en forudsætning for operatioens gennemførelse, og heri spillede også jernbanerne en stor rolle.

Vi har tidligere - en passant - beskæftiget os med landsætning af jernbanemateriel, som f.eks. dette:

[image]
WD Barclay og/eller Drewry-lokomotiver trækkes i land fra et Royal Navy landgangsfartøj på "45 Ton Tracked Recovery Trailers", Courseulles-sur-Mer i Normandiet, 26. juli 1944 (Dorps Archief Noordwolde).

Lastede godsvogne og større trækkraft ilandsattes via interimistiske sporforbindelser, idet et antal større lansgangsfartøjer (LST, Landing Ship, Tank) var blevet forsynet med jernbanespor:

[image]
Her er etableret sporforbindelse til LST-21. Normandiet juni 1944, US Coast Guard photo.

[image]
USTC godsvogne, bygget efter engelsk profil, landsættes fra LST-21, Normandiet juni 1944, US Coast Guard photo.

Følg det "indbyggede link" og se flere optagelser af LST-21 som "jernbanefærge". Også LST-392 optrådte som fotomodel:

[image]

[image]
USS LST-392 leverer U.S. Army-jernbanevogne til et brohoved i Cherbourg, 1. august 1944. US Army Signal Corps photos i National Archives.

[image]
Interimistisk "jernbanebrohoved" klargøres, Normandiet juni 1944, National Archives.

En oversigt over LST fra WW2 kan ses her: https://www.navsource.org/archives/10/16/16idx.htm .

"Vores egen", DSB ML 6, gjorde på en eller anden måde turen med.

Trist, at vi på denne 80-års dag for en blodig, men alligevel vellykket landgang i Normandiet, stadig må trækkes med despoter i vores verden.

M.v.h.
Niels

Avatar

D-Day, for 80 år siden

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/6 2024, 04:31 (256 dage siden) @ Niels Munch

God morgen "the day after",

"Vores egen", DSB ML 6 er leveret i foråret 1945 til War Department, så den har nok gjort turen med via en af de regulære havne og qua sin størrelse ikke via et interimistisk havneanlæg.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

D-Day, for 80 år siden

af Niels Munch, 7/6 2024, 08:40 (256 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Vores egen", DSB ML 6 er leveret i foråret 1945 til War Department, så den har nok gjort turen med via en af de regulære havne og qua sin størrelse ikke via et interimistisk havneanlæg.

Mor'n Morten,

Også min teori, jf. min tråd om loket.

M.v.h.
Niels

D-Day, for 80 år siden

af Børge Sundahl, 7/6 2024, 09:56 (256 dage siden) @ Niels Munch

Her er ROCOs model af ML 6
[image]
(Er til salg)
Børge

D-Day, for 80 år siden

af Steffen Dresler, 7/6 2024, 13:25 (256 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Steffen Dresler, 7/6 2024, 13:41

En af de største opgaver for de allierede før, under og efter invasionen den 6. juni 1944, var at overføre forsyninger, materiel og ikke mindst mandskab og få det frem til, hvor det skulle anvendes. Herunder ikke mindst at opbygge en helt ny materielpark af lokomotiver og godsvognen. Den tyske besættelsesmagt havde ødelagt relativt lidt af banerne og materiellet, da de trak sig tilbage i efteråret 1944 og foråret 1945, da de jo selv var afhængige af disse. Men de allierede, havde derimod i bogstaveligste forstand ”tæppebombet” de franske-, belgiske- og hollandske jernbaner tilbage til stenalderen i foråret 1944, for at hindre tyskerne i at bringe forsyninger frem til deres fronter. Alt dette skulle nu reetableres fuldstændigt fra 6. juni 1944 og frem.
De nødvendige dybtvandshavne, der var nødvendige for at få tilstrækkeligt med materiel over, var lettere ødelagt i Frankrig og slet ikke tilstrækkelige og de virkeligt store havne i Belgien og Holland, var jo ikke i de allieredes hænder og minerede, hvorfor nødløsninger måtte etableres.
Som vi har set i tråden, overførtes en del ”lettere” materiel over stranden, mens det tungere krævede solide have og adgang til spor og vedligeholdelsesfaciliteter. Derfor ombyggede man i hvert tilfælde en ”Night Ferry” færge, nemlig "SS Hampton Ferry” af Dover til denne specielle transport, se billedet.

[image]

Kranen kunne løfte et lokomotiv og køre det ud under kranen og svinge/dreje det i den ønskede retning på lejet/kajen/pontonen/prammen og få den skinnesat. Denne færge kunne alene have 16 store 4-koblende amerikansk bygge godstogslokomotiver om bord.
Om DSB traktoren er kommet denne ved vej, ved jeg ikke, men da en mulighed.
Bedste hilsener
Steff

NB: Ind til og lidt efter jernbanen blev effektiv, gummihjulstransporterede man forsyninger frem til de store Hovedforsyningsområder (HFO) og Fremskudt forsyningsområder (FFO). Det var den såkaldte "RED BALL EXPRESS". Den bestod for det meste af lastbilerne type 6x6 GMC typen, der 24-7-365 kørte af en eller to særligt afmærkede veje, der var off-limit for al anden trafik og måtte kun krydses på bestemte punkter. Lastbiler og vejene var afmærkede med skilte med store røde kugler og teksten "RED BALL EXPRESS" og bevogtet af Militærpoliti. Forbrød man sig på reglerne kostede fængsel uanset rang og undskyldning. Transporten SKULLE køre kontinuerligt hele tiden.

D-Day, for 80 år siden

af Niels Munch, 9/6 2024, 12:29 (254 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Niels Munch, 9/6 2024, 12:46

Kære Steff,

Tak for dit interessante bidrag.

Markeringen af 80-årsdagen for D-Day gjorde, af jeg i Dwight D. Eisenhower's "Korstog i Europa" (Eiler Wangels Forlag 1948) bl.a. læste, at de 36 divisioner, der var indsat i "Operation Overlord", skulle tilføres 20.000 tons*) forsyninger - dagligt.

Ud over landsætning over stranden brugte man den interimistiske havn ved briternes "Gold Beach" samt den nordlige del af havnen i Cherbourg. Sidstnævnte sted kunne rumme op til 6 jernbane-LST samtidig. Her etablerede 342. General Service Engineer Regiment et større jernbanebrohoved, der var klart 31. juli 1944.

Antallet af logistiske støttepunkter øgedes naturligvis i takt med, at man kunne anvende større havne, ikke mindst Marseilles og Antwerpen.

*) 20.000 tons var den årlige tonnage af vognladningsgods på Østbanen, når vi syntes, det gik godt.

M.v.h.
Niels

D-Day, for 80 år siden

af Niels Jensen, 10/6 2024, 11:03 (253 dage siden) @ Niels Munch

Gå ind på Wikipedia og søg på:
Military Railway Service.
Her ligger en meget grundig beskrivelse af jernbanernes indsats under 2. Verdeskrig.
Endvidere kan bogen "Räder müssen rollen" Die Eisenbahn im Zweiten Weltkrieg" af Ron Ziel Francksche Verlag 1970 anbefales.
Det interessante er, at de store amerikanske jernbaneselskaber de factor opererede i Europa og Mellemøsten under 2. Verdenskrig. De store amerikanske jernbaneselskaber fik ordre til at opstille Railway Grand Divisions og Railway Operation Battalions samt Railway Shop Battalions.
Langt størstedelen af disse operationer var baseret på indsats af damplokomotiver. Årsagen: Det kneb med at finde amerikanske lokomotivfolk med kendskab og erfaring til diesellokomotiver. Derfor bygede de amerikanske lokomotivfabrikker mange hundrede damplokomotiver til US Army Transportation Corps. Mange af dem kørte videre i Europa efter 1945 bl.a. i Frankrig og Finland.
I alle krig siden Krimkrigen i 1855 har den militære logistik været jernbanebaseret. Og det gælder også i dag! Den russiske krig i Ukraine er i høj grad baseret på jernbanerne - også de danske jernbaneterminaler i Esbjerg og Århus...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak