D-Day, for 80 år siden
I dag markeres 80-årsdagen for de allieredes landgang i Normandiet, som var starten på Operation Overlord. Den operation, der skulle muliggøre befrielsen af Frankrig og det øvrige Nordvesteuropa i løbet af de efterfølgende 11 måneder.
Hurtigst muligt efter nedkæmpelsen af de tyske forsvarsstillinger etablerede de allierede brohoveder til brug for de logistiske kanaler, der var en forudsætning for operatioens gennemførelse, og heri spillede også jernbanerne en stor rolle.
Vi har tidligere - en passant - beskæftiget os med landsætning af jernbanemateriel, som f.eks. dette:
WD Barclay og/eller Drewry-lokomotiver trækkes i land fra et Royal Navy landgangsfartøj på "45 Ton Tracked Recovery Trailers", Courseulles-sur-Mer i Normandiet, 26. juli 1944 (Dorps Archief Noordwolde).
Lastede godsvogne og større trækkraft ilandsattes via interimistiske sporforbindelser, idet et antal større lansgangsfartøjer (LST, Landing Ship, Tank) var blevet forsynet med jernbanespor:
Her er etableret sporforbindelse til LST-21. Normandiet juni 1944, US Coast Guard photo.
USTC godsvogne, bygget efter engelsk profil, landsættes fra LST-21, Normandiet juni 1944, US Coast Guard photo.
Følg det "indbyggede link" og se flere optagelser af LST-21 som "jernbanefærge". Også LST-392 optrådte som fotomodel:
USS LST-392 leverer U.S. Army-jernbanevogne til et brohoved i Cherbourg, 1. august 1944. US Army Signal Corps photos i National Archives.
Interimistisk "jernbanebrohoved" klargøres, Normandiet juni 1944, National Archives.
En oversigt over LST fra WW2 kan ses her: https://www.navsource.org/archives/10/16/16idx.htm .
"Vores egen", DSB ML 6, gjorde på en eller anden måde turen med.
Trist, at vi på denne 80-års dag for en blodig, men alligevel vellykket landgang i Normandiet, stadig må trækkes med despoter i vores verden.
M.v.h.
Niels