Havneturene og oprangering
Jeg kan huske, da jeg arbejdede som rangist på havnen i Esbjerg, at det at planlægge oprangeringen af trækket inden man kørte på havnen, var ikke for begyndere. Det var som regel erfarne rangerledere med mange års erfaring, som strikkede en plan sammen, som var utrolig kompliceret. I hvilken rækkefølge skulle vognene komme, skulle man skubbe nogle og trække andre, tabe nogle undervejs, løbe om - nej det var vanvittigt kompliceret. Og når der samtidigt kørte 2 forskellige rangerhold, var det med at holde tungen lige i munden.
Nu kan man ikke sammenligne Esbjerg Havn med Kbh, det ved jeg godt, men jeg går ikke ud fra at rangerholdene i KBH dækkede hele havnen - de kørte vel i begrænsede områder?
Der var et hav af spor på havnen i Esbjerg, stikspor alle steder, forud og bagud, og steder hvor man kun kunne komme til hvis man tovede vognene.
Da jeg selv havde min første dag som rangerleder på havnen, var det med en hel del sommerfugle i maven - men jeg havde heldigvis en rangermester at støtte mig til, som selv havde 45 års erfaring, en hel del af dem som rangerleder.