Remiser? Ved hvilken bane? Epilog.

af Niels Jensen, 2/6 2024, 20:10 (180 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I forbindelse med udarbejdelsen af bogen "Danske Industribaner" (Clausens Jernbanebibliotek 1980) var jeg på Rigsarkivet(Hærens Arkiv), hvor der ligger en del sager om Encientesporet, jernbaneartilleriet og det smalsporede feltbanemateriel, der blev anskaffet af Ingeniørkorpset i åren 1894-95 fra b.la. Vulcan i Maribo. Ganske fornuftigt valgte Ingeniørkorpset at satse på smalsporet feltbanemateriel med sporvidden 700 mm. Og i de efterfølgende årtier anskaffede sukkerfabrikkerne jo store mængder 700 mm materiel, hvorfor Ingeniørregimentet ikke indkøbte mere.
Så sent som i 1927 blev der udført mindre vedligeholdelsesarbejder på de seks jernbanehaubitzer. I forbindelse med afviklingen af Vestvolden var der planer om at flytte de seks piecer til en nyopført remise på Ringsted station. Det blev aldrig til noget. Den 18. marts 131 skrev Krigsministeriet en endelig udrangeringsordre til Tøjhuset. Og da Tøjhusmuseet ikke var interesseret blev alle seks ophugget.
Af materiale i Rigsarkivet kan læses, at Artilleriet rekognoscerede for skydestillinger på det sjællandske jernbanenet. - på Vestbanen, Frederikssundbanen, Nordbanen og Kystbanen. Endvidere på Slangerupbanen, Gribskovbanen, Østsjællandske Jernbaner, Lyngby-Vedbæk Jernbane og Amagerbanen. Alle i forbindelse med det planlagte forsvar af Hovedstaden.
Den danske generalstab forudså tysk angreb på København - og at tyskerne ville gå i land i Korsør og Køge for at rykke mod København.
At Danmark så ikke blev involveret militært i 1. Verdenskrig skyldtes, at tyskerne ikke kunne afse styrker til en sådan operation - det danske forsvar vurderes simpelthen af den tyske efterretningstjeneste til at være for stærkt - så vi må efterfølgende konstatere, at bygningen af Københavns befæstning, der i perioder slugte halvdelen af statens budget - havde virkning. Og så lukrerede Danmark i høj grad på de krigsførende parter i 1914-118. Der sendtes tusindvis af vognladninger tørret lyng fra Viborg-Herning "Konebanens" stationer til Tyskland, hvor det blev brugt som madrasfyld for de tyske soldater. Tusindvis tons fødevarer til Tyskland. Den modsatte vej kørte der særtog med bevæbnede vagter fra Hamburg til Kolding, hvor betalingen i form af guldbarrer og guldmønter afleveredes til Nationalbankens afdeling. Men det er en anden historie...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak