Remiser? Ved hvilken bane? Epilog.
I den forbindelse vil jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at der på Køvermarksbanen var et privat sidespor for 5. Ingeniørkompagni til Sjællandske Tøjhus, MEN at dette først blev taget i brug i 1928, da batteritoget var på vej ud af sagaen.
Medio 1927 beder militæret om, at Statsbanerne en sidste gang etablerer forbindelse til "det militære Sidespor ved Husum Billetsalgssted" for borttransport af de 6 jernbaneaffutager samt godsvogne med skinnemateriel, idet "Sidesporet af Krigsministeriet er befalet afbrudt i sin Helhed".På sagsakterne findes bl.a. et håndskrevet notat: "Til Gb ind på Tøjhusets sidespor". Her menes formentlig sidesporet fra Kløvermarksbanen til "Ny Tøjhus", hvor pjecerne kan have henstået, indtil Krigsministeriet i 1931 gav endelig udrangeringsordre sammen med andet kanonmateriel fra fæstningstiden. Da Tøjhusmuseet (desværre) afstod fra at overtage et eksemplar af dette jernbaneskyts, blev alle 6 herefter ophugget.
Kilde: Føromtalte bog "Batteritoget".
M.v.h.
Niels
Nå, der tog jeg så måske fejl igen (det hænder, trods ondsindet, småbegavet sladder om det modsatte). Jeg har et notat uden kilde om, at sporet til Ny Tøjhus først blev taget i brug ca. jul. 1928, altså ca. 1 år senere. Notatet stammer vistnok fra sagsmappen i DSB's firmasporarkiv, som nu er gået heden. Tøjhusmuseet på Christians Brygge havde mig bekendt ikke sidespor (eller også var det sporet, hvor det tyske flaktog henstod nogle år senere?). Hvilket sidespor kan der ellers være tale om?
God morgen!
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.