Remiser? Ved hvilken bane? Epilog.

af Niels Munch, 2/6 2024, 06:15 (180 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

I den forbindelse vil jeg ikke undlade at gøre opmærksom på, at der på Køvermarksbanen var et privat sidespor for 5. Ingeniørkompagni til Sjællandske Tøjhus, MEN at dette først blev taget i brug i 1928, da batteritoget var på vej ud af sagaen.

Medio 1927 beder militæret om, at Statsbanerne en sidste gang etablerer forbindelse til "det militære Sidespor ved Husum Billetsalgssted" for borttransport af de 6 jernbaneaffutager samt godsvogne med skinnemateriel, idet "Sidesporet af Krigsministeriet er befalet afbrudt i sin Helhed".

På sagsakterne findes bl.a. et håndskrevet notat: "Til Gb ind på Tøjhusets sidespor". Her menes formentlig sidesporet fra Kløvermarksbanen til "Ny Tøjhus", hvor pjecerne kan have henstået, indtil Krigsministeriet i 1931 gav endelig udrangeringsordre sammen med andet kanonmateriel fra fæstningstiden. Da Tøjhusmuseet (desværre) afstod fra at overtage et eksemplar af dette jernbaneskyts, blev alle 6 herefter ophugget.

Kilde: Føromtalte bog "Batteritoget".

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak