Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 5/5 2013, 23:19 (4249 dage siden)

Da' Forum

I min store enfoldighed, har jeg altid gået rundt og troet at alle damplokomotiver ved DSB var udstyret med en værktøjskasse, typisk anbragt et sted på tenderen!! En så naturlig genstand, så jeg ikke rigtig hidtil, har brugt så megen energi på at få dem "placeret" på de forskellige litra og numre. I forbindelse med en større opgradering af Heljans model af P maskinen, er jeg kommet i en næsten "pinlig" situation - jeg kan den o... lyne mig ikke finde værktøjskassen på P 917, ingen af de over 50 foto jeg har af maskinen (både fra dens tid som driftmaskine og som museums genstand) viser den mindste skygge af en sådan indretning og så er det jeg spørger; har det forb...... lokomotiv ingen værktøjskasse eller er den bare gemt et særligt snedigt sted og er der nogen af jer der kender svaret!!!! Det er det eneste der mangler at blive lavet, før modellen kan komme en tur til maleren HJÆLP!

på forhånd tak og gode hilsner

Flemming

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af K564, 6/5 2013, 12:13 (4249 dage siden) @ Flemming Kjær

Hej

Det ser ikke ud til, at der er en værktøjskasse på P 917. Det ser ikke ud til, at der er værktøjskasser på P-maskinernes tender. Ved kig på foto af P-maskiner i drift, har jeg ikke lige kunne se værktøjskassen på dem. Men der kan jo være undtagelser.

Hilsner Keld

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Steffen Dresler, 6/5 2013, 13:17 (4249 dage siden) @ Flemming Kjær

Du ka´ da os´ stille de mest si........ spørgsmål;-)

Jeg tror at I begge to har fuldstændig ret, jeg kan ej heller se nogen nogensteder. OK, undtagelserne er der jo, nemlig 904 og 907 i midten af 1920´erne med hver deres type fødevandsforvarmer monteret. DÉR kunne det se ud som om, der var en værktøjskasse langs kulkassekanten i højre side helt fremme. Men det er også det. At 917 ikke har værktøjskasse EFTER genindsættelsen i driften, undrer mig nu ikke, da ikke alt blev som før. Men tilsyneledende er FØR altså også UDEN. Og det gælder for resten af de P billeder jeg har været igennem. Og det må vi så bøje os for, billederne. Det gælder både "jyske" som "sjællandske" tendere med hensyn til den forhøjede kulkasse i enten træ eller jernplade.
HT tegningerne viser ikke værktøjskasserne, da disse kasser sammen med værktøjer, ildværktøjer og lanterner, hørte med til den kompletering, der fandt sted når et lokomotiv blev modtaget. Men åbenbart ej P!
Mærkværdigvis har PR værktøjskasser og selvfølgelig de resterende med type III tendere, R og H.
Der MÅ være en forklaring (Georg?), men jeg har ikke set noget skriftligt når nu spørgsmålet kommer op og ej heller spekuleret på det. Jeg har godt nok selv oplyst, at alle tenderne fik monteret en værktøjskasse, men dette er mere generelt for type III end lige en P tender, åbenbart!
Så jeg synes du skal male din maskine!! Og skulle der dukke et og andet op senere, behøver kassen jo ej heller at have samme farve som resten, vel?

God fornøjelse og venlig hilsen

Steffen Dresler.

NB: Synes du alligevel du mangler at hænge et og andet på din P, er herunder et billede af nr. 914 med blandingsforvarmer under krigen, god fornøjelse:-D
[image]

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 6/5 2013, 13:54 (4249 dage siden) @ Steffen Dresler

Da' Keld og Steffen - Forum

Tak for jeres svar, ja det er et s.... irriterende spørgsmål, sådan nogen har det med at dukke op, når man "roder for meget" med et litra - ting er næsten aldrig hvad man forventer!
Lidt logisk betragtet, kan det jo ikke være rigtigt at P maskinerne ingen værktøjskasse har/havde, den må være et sted! Kunne det være foran kulkassen, ind mod førerhuset, af alle de foto jeg har er der kun et hvor man kan se pladsen mellem tenderdæk og førerhus tag og der er selvfølgelig ingen værktøjs kasse!!!
Tjae - hvis ikke der kommer en løsning her, er der jo ikke andet at gøre end at få malet "karossen" så den kan komme ud og gøre lidt gavn på modelbanen.
Det er en imponerende mængde isenkram der er hægtet på den P maskine, man var åbenbart glad for at anvende P maskinen til den slags eksperimenter for 904, 907, 908 og 916 har været behængt med eksperimental udstyr - men ingen så imponerende som dit foto.

Gode hilsner

Flemming

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af Steffen Dresler, 6/5 2013, 16:20 (4249 dage siden) @ Flemming Kjær

Go éftermiddag!

Når det nu er SÅ konsekvent, at der mangler en værktøjskasse på en P-tender, tænker jeg på, om noget af det frigjorte rum man fik, da man fjernede "multiplikatoren", kunne være anvendt til værktøj? Et muligvist langt skud, men jeg kan ikke komme på andet i den forbindelse! Det var jo en af de "indvendige" forskelle på P tenderen og de andre type III tendere. Det ydre var jo som "de andre".
Der må da være en lige i nærheden af Mdt Ro, der lige kan se efter?

Nedenunder originaltegningen til tender litra P, hvor man tydeligt kan se multiplikatoren i højre side helt fremme.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af K564, 6/5 2013, 18:53 (4249 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej igen

På P 917 var der ingen værktøjskasse mellem kulkassen og førerhus. Der var et lille klukhul i kulkassen, så man kunne se kulbeholdningen uden at skulle op på tenderen. Der var lavet skabe i forvæggen ind i tenderkassen.

Hilsner Keld

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 6/5 2013, 19:34 (4249 dage siden) @ K564

God aften!

Så blev den "fine" teori skudt grundigt i sænk, P 917 havde ikke nogen værktøjskasse forrest på tenderen - tak Keld
Det passer jo fint med Steffens long shot, det lyder faktisk som en yderst plausibel forklaring på "mysteriet" om manglende værktøjskasser og så gør det det hele meget nemmere med modellen. Nu mangler vi så bare at der kommer en og fortæller noget helt andet!!! Jeg takker ydmygt for udvist bistand:-D :-D

Gode hilsner

Flemming

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af Skott, Skanderborg, 6/5 2013, 19:53 (4249 dage siden) @ Flemming Kjær

Spændende diskussion.

Hvad har du gjort af forbedringer på maskinen?
Vi må vel se vidunderet, når den kommer fra malerværkstedet? :)

--
Med venlig hilsen

Tomas Skott

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 6/5 2013, 22:49 (4248 dage siden) @ Skott

Spændende diskussion.

Hvad har du gjort af forbedringer på maskinen?
Vi må vel se vidunderet, når den kommer fra malerværkstedet? :)

Da' Skott

Ændringerne kan du læse om i et kommende nummer af Mosebanen (måske næste nummer) du får lige et par statusfoto (andre må selvfølge gerne kigge med:-D )

Gode hilsner

Flemming

[image]

[image]

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? a long shot!

af Skott, Skanderborg, 6/5 2013, 23:05 (4248 dage siden) @ Flemming Kjær

Det ser jo spændende ud - Hvad jeg umiddelbart kan se af billederne, har du udskiftet lanterner, 'ledning' til bagerste lanterne, balystre langs kedlen samt stiger på fodpladen (for kraftige i plast?), nye banerømmere - Og så selvfølgelig korrekt tenderoverbygning. Jeg kan huske, der i en artikel i 'lokomotivet', da maskinen oprindeligt kom fra Heljan, var en forbedringsartikel - her skiftede man også de 2 fodplader ovenpå tryktankene. Meget spændende - Mon ikke maskinen også skal have nyt gangtøj nu, du er igang :)

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Filip Gram, 7/5 2013, 00:17 (4248 dage siden) @ Flemming Kjær

[image]

Hej Flemming
Uden at vide om du ønsker denne kritik, så er der to punkter der springer mig i øjnene på tenderen og det er nok sjovere at få at vide nu, end efter maleren. :-)

1) Den øverste holder for lanternen skal (vist - med alle de undtagelser vi har set på det seneste når Georg lukker arkivet op, tør jeg næsten ikke skrive dette) sidde oppe på dækket, mens stikket rigtignok skal sidde hvor du har sat det.

2) Donkraften skal drejes 90 grader, således at man, når man skal bruge den, trækker den ud af sit spor vinkelret på tenderen.

- Jeg håber at du opfatter dette som en hjælp, ellers så glem det... :-)

Hilsen Filip

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 7/5 2013, 16:36 (4248 dage siden) @ Filip Gram


Hej Flemming
Uden at vide om du ønsker denne kritik, så er der to punkter der springer mig i øjnene på tenderen og det er nok sjovere at få at vide nu, end efter maleren. :-)

1) Den øverste holder for lanternen skal (vist - med alle de undtagelser vi har set på det seneste når Georg lukker arkivet op, tør jeg næsten ikke skrive dette) sidde oppe på dækket, mens stikket rigtignok skal sidde hvor du har sat det.

2) Donkraften skal drejes 90 grader, således at man, når man skal bruge den, trækker den ud af sit spor vinkelret på tenderen.

- Jeg håber at du opfatter dette som en hjælp, ellers så glem det... :-)

Hilsen Filip

Da' i stuen

Skott - Du bliver holdt ansvarlig, hvis ikke P maskinen bliver færdig til næste nummer af Mosebanen:-D:-D Jeg må overgive mig, den får nye plader (var det tåreplader?) og et nyt gangtøj er skam købt hos Epokemodeller!!!

Filip, hvis ikke jeg kunne tåle eller ønskede en sober og konstruktiv kritik / bemærkninger / rettelser - you name it, we get it! Så burde jeg nok heller ikke stille "skrotbunken" til offentlig skue! Jeg er faktisk meget glad for at du / nogen "gider" vise mit projekt så meget interesse - tak for det.
1. på de få foto af P 917 tender set bagfra, jeg har, ser det ud som om den øverste lanterneholder sidder lige ved siden af stik dåsen - eller det er hvad jeg har opfattet som lanterneholderen?? Foto fra før og efter revisionen i 1972 viser den samme holder(?)det er utroligt som "fakta" har det med at ændre sig, når man graver i bunkerne, har du nogen tegning / foto der viser dette arangement???
2. Donkraften sidder ganske rigtigt - forkert! det er en af de uundgåelige kompromisser man kan blive tvunget til når man roder med modelbygning, årsagen er at dels er foden på donkraften, er lige lang nok og så er afstanden mellem vangerne på tenderen også "lidt" for stor - jeg kunne have skåret lidt af længden og så monteret den korrekt, det kan nås endnu!!
Jeg takker og bukker for gode og konstruktiver bemærkninger!!!:-D

Gode hilsner

Flemming

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Steffen Dresler, 7/5 2013, 18:03 (4248 dage siden) @ Flemming Kjær

Filip har desværre ret;-)

Den "dims" du kan se er en stikdåse for den øverste lanternes ledning når monteret, ikke andet. Monterings holderen sidder jo på tenderloftet midt for.

Håber det kan ses på billedet af tender 917 fra før end alt gik op i SIR´s mærkværdigheder for veteranmateriel.
[image]

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Georg Schmidt, 7/5 2013, 18:49 (4248 dage siden) @ Flemming Kjær

Et par billeder af 917 der måske kan sige lidt.
[image]
[image]
[image]
Billeder fra 1972.
Mvh
Georg

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Flemming Kjær, Knivkær, Frølunde, 7/5 2013, 22:06 (4247 dage siden) @ Georg Schmidt

God aften

Tak til Georg for fine billeder, Der er ingen tvivl (hos mig) jeg har fejlagtigt taget holderen til stikket på tenderens bagvæg, for at være lanterneholderen! På min model har det ingen betydning, da det er en stikholder og ikke en lanterneholder, der er blevet monteret.

Skott. Som du kan se fik du mig "provokeret" til at få gjort noget ved de knap så pæne luftbeholdere, fodpladen blev savet af, beholder og pladen blev slebet og pudset fint af. Nye "surringsbånd" blev fremstillet af en strip 0,25 X 0,50 mm. fodpladerne blev herefter limet på igen - altsammen med Cyanolitlim, fordi almindelig plastiklim ikke binder på Heljans plastik!!

Tak til alle for gode input!!

Gode hilsner

Flemming

[image]

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Skott, Skanderborg, 8/5 2013, 16:24 (4247 dage siden) @ Flemming Kjær

Det er jo alt sammen nydeligt. Det skulle bare ikke have været nødvendigt, skulle man mene. Men glæder mig til at se malermesterens arbejde :)

Delene. Hvem har lavet dem?

Værktøjskasser på alle damlokomotiver?

af Georg Schmidt, 8/5 2013, 18:46 (4247 dage siden) @ Flemming Kjær

En virkelig flot model, inspirerer til et billede jeg tog den 3/5 1972 ved Viby J.
[image]
P 917 passerer kurven før Viby J onsdag den 3/5 1972 som tog 5042, tom P-maskine med hastighed 80 km/t ikke personførende. Århus H afg. 8.00 Nyborg H ank. 11.35 til overførsel til Sjælland.

Sært man ikke fik støbt en ny frontnummerplade eller eftersøgt den originale, når der nu alligevel skulle bruges så mange penge på at få 917 i drift igen.

Mvh
Georg

Værktøjskasser på alle damlokomotiver? En smuk maskine!

af Steffen Dresler, 8/5 2013, 19:52 (4247 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften til alle!

Sikken dog et nydeligt portræt af Busses "Væddeløbshest", du der har foreviget Georg. Den er - efter min mening og selv med al påhænget - stadig det Poul Vind Skadhauge sikkert ville betegne som "En smuk maskine"!
I øvrigt en god "nørdebog" med samme titel og af samme forfatter.

Iøvrigt - ikke min opfindelse - en hurtig måde at få en P ud at køre på, ville være 931s ramme med 917s kedel, vupti!

Med venlig hilsen og god kommende Kr. Himmelfartsdag med eventuelt besøg i Randers 10. - 11. maj:-) !!

Steffen Dresler

Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Odsherreds Jernbane

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak