Havneturene og oprangering
Vi har efterhånden været rundt på en hel del spor i havneområderne i København.
Som det fremgår af de mange kort og fotos, går sporene på kryds og tværs over og ad diverse gader med stikspor til højre og venstre til de mange virksomheder. De mange spor er jo ikke anlagt på en gang, men efterhånden, som behovene opstod, og må være ændret meget i tidens løb, så det har krævet et godt kendskab at tøffe rundt her.
De forskellige rangertræk har skullet aflevere vogne til kunderne og tage de tømte vogne med tilbage. Selv om der blev kørt (mange træk) hele døgnet som vist på Steffs plan herunder, må det have været et puslespil at oprangere dagens tog, så vognene kunne sættes af i den rigtige rækkefølge uden alt for megen rangering og løben om eller "sætten af til senere brug" på sporene ude i byen. Der har jo nok været depotspor forskellige steder, men alligevel.
Blev oprangering klaret centralt med opstilling på en rist og/eller klarede turfolkene det ud fra lokalkendskab og hukommelse? (Edit: John Poulsen nævner i Byens Baner "Havneristen", så det var altså derfra, rangertrækkene udgik).
Jeg kunne godt forestille mig, at det ikke har været "bare lige" at få lagt en plan, når man skulle ud i trafikken og del spor/vej med de andre trafikanter.
--
mvh
Lars