Havneturene og oprangering

af Lars, 30/5 2024, 23:25 (263 dage siden)

Vi har efterhånden været rundt på en hel del spor i havneområderne i København.

Som det fremgår af de mange kort og fotos, går sporene på kryds og tværs over og ad diverse gader med stikspor til højre og venstre til de mange virksomheder. De mange spor er jo ikke anlagt på en gang, men efterhånden, som behovene opstod, og må være ændret meget i tidens løb, så det har krævet et godt kendskab at tøffe rundt her.

De forskellige rangertræk har skullet aflevere vogne til kunderne og tage de tømte vogne med tilbage. Selv om der blev kørt (mange træk) hele døgnet som vist på Steffs plan herunder, må det have været et puslespil at oprangere dagens tog, så vognene kunne sættes af i den rigtige rækkefølge uden alt for megen rangering og løben om eller "sætten af til senere brug" på sporene ude i byen. Der har jo nok været depotspor forskellige steder, men alligevel.

Blev oprangering klaret centralt med opstilling på en rist og/eller klarede turfolkene det ud fra lokalkendskab og hukommelse? (Edit: John Poulsen nævner i Byens Baner "Havneristen", så det var altså derfra, rangertrækkene udgik).

Jeg kunne godt forestille mig, at det ikke har været "bare lige" at få lagt en plan, når man skulle ud i trafikken og del spor/vej med de andre trafikanter.


[image]

[image]

--
mvh
Lars

Havneturene og oprangering

af Claus E. Hansen, 31/5 2024, 10:19 (263 dage siden) @ Lars

Rangerlederne må have haft et indgående lokalkendskab til områderne, og må således have været helt klar over i hvilken rækkefølge vognene i rangerstammerne skulle stykkes sammen. Det har været et stort puslespil, ingen tvivl om det.

Mvh
Claus

--
[image]

Avatar

Havneturene og oprangering

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/5 2024, 17:16 (263 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der sker noget lignende på ethvert postkontor med brevene. Der får du alle breve sorteret ud til dit distrikt i en stor bunke og du sætter så posten op i de reoler du har over bordet, der fungerer som en rist på en jernbanestation. Der kender du dit distrikt og ved hvilke veje og villaer der er hvor.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Havneturene og oprangering

af ivar, 31/5 2024, 17:33 (263 dage siden) @ Michael Deichmann

Jep, og den måde ruten var sat op på, var fastlagt af højere magter på grundlag af erfaringer og drypvise knopskydninger.

mvh
-ivar

Havneturene og oprangering

af Steffen Dresler, 31/5 2024, 11:05 (263 dage siden) @ Lars

Så sikker som man nu kan være, tror jeg at ”Vogn Ex” ud til Kalvebod og udkørslen fra Gb, havde ansvaret for havnen og bryggerne, se bl.a. denne instruktive side af salige EVP:
https://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen

Ved gennemlæsning af siderne her besvares – synes jeg mange spørgsmål. Om der har været en ”Rist” med vogne til havnen kan jeg ikke lige se af skitserne, men logisk ja.

Før i tiden, altså på den gamle 2. banegård fra 1864 ff., kan jeg af oversigtskort på ”Jernbanekilder” se, at der har været afsat Havnespor nr. 1 – 5. Trafikken til og fra havnen må således have været styret fra ”Københavns Godsstation” som den dengang blev benævnt.

Steff

Havneturene og oprangering

af Lars, 31/5 2024, 11:17 (263 dage siden) @ Steffen Dresler

Så sikker som man nu kan være, tror jeg at ”Vogn Ex” ud til Kalvebod og udkørslen fra Gb, havde ansvaret for havnen og bryggerne, se bl.a. denne instruktive side af salige EVP:
https://evp.dk/index.php?page=vognekspeditionen

Ved gennemlæsning af siderne her besvares – synes jeg mange spørgsmål. Om der har været en ”Rist” med vogne til havnen kan jeg ikke lige se af skitserne, men logisk ja.

Før i tiden, altså på den gamle 2. banegård fra 1864 ff., kan jeg af oversigtskort på ”Jernbanekilder” se, at der har været afsat Havnespor nr. 1 – 5. Trafikken til og fra havnen må således have været styret fra ”Københavns Godsstation” som den dengang blev benævnt.

Steff

Ja, jeg har været inde på EVPs sider, og der er faktisk en skitse som viser havneristen, som logisk nok ligger lige ved udkørslen til Kalvebod.


[image]


Det kniber lidt at finde risten på den rigtige sporplan - der er mange spor at vælge imellem.

--
mvh
Lars

Havneturene og oprangering

af Lars, 31/5 2024, 12:01 (263 dage siden) @ Lars

John Poulsen skriver i Byens Baner s. 86: "Sydligst lå øst for Dybbølsbro "Havneristen"..." og EVP har en skitse og sporplan over området


[image]

og sporplanen


[image]


Hvis man sammenligner med dette luftfoto, som passer godt til sporplanen ovenfor, kan man få en god fornemmelse at sporene på området. Men hvilke af dem var havneristen?


[image]


Billedet kan hentes i meget stor størrelse her, hvor der kan zoomes godt ind.

https://kbhbilleder.dk/kbh-museum/98684

I øvrigt: der er mange vogne, men lidt overraskende ser jeg umiddelbart ingen lokomotiver på billedet.

Edit: der er faktisk et


[image]

--
mvh
Lars

Havneturene og oprangering

af Steffen Dresler, 31/5 2024, 12:28 (263 dage siden) @ Lars

Kære Lars

Når der nu næsten bliver peget for en, er det jo klart:-)

Må næsten være som indrammet på dette kort, har opgivet luftfotoet, men nok som vist på dit udsnit!!

[image]

God weekend

Steff

Havneturene og oprangering

af Steen Larsen, Søborg DK, 31/5 2024, 18:20 (263 dage siden) @ Steffen Dresler

Referencen til EVPs righoldige sider får mig til at spørge:
Bevares alle disse herlige oplysninger på EVPs sider for eftertiden på en sikker måde?
Man kunne jo risikere at siderne en dag forsvinder hvis systemet ændres, llicensen ikke fornys eller lignende
Jeg er ikke specielt vidende om den slags IT så måske er mit spørgsmål banalt for visse personer.

Mvh
Steen

Havneturene og oprangering

af Ole Pedersen, 31/5 2024, 20:42 (263 dage siden) @ Steen Larsen

Steen Larsen rejser et, i mine øjne, ganske essentielt (iflg. ordbogen: væsentlig, betydningsfuldt) problem. Jeg synes ikke, at det er et banalt spørgsmål.

Jeg er en tilhænger af bøger og tidsskrifter. Det hænder, at jeg går på det lokale bibliotek og bestiller en bog fra 19xx.

Anderledes forholder det sig med internettet.
Der er sider, som f. eks arkiv.dk, der formentlig er sikret for fremtiden. Anderledes forholder det sig med de mange og udmærkede private sider. For mange år siden fandt jeg en side med mange bygningstegninger, bl.a. Løgstør bådebyggeri. Senere var der en forespørgsel på denne side i et forum. Siden er nu forsvundet.

Steen Larsens spørgsmål giver anledning til at spørge, hvorledes sikrer vi, at det store arbejde, som mange har lagt i diverse hjemmesider, bevares for fremtiden?

Mvh
OleP

--
Ole P

Havneturene og oprangering OT

af Lars, 31/5 2024, 20:59 (263 dage siden) @ Ole Pedersen

Vi er på hurtigt på vej OT men kan du huske navnet på siden med Løgstør-tegningerne?

--
mvh
Lars

Havneturene og oprangering OT

af Ole Pedersen, 31/5 2024, 21:03 (263 dage siden) @ Lars

Nej desværre

Jeg kan huske, at der var en, der havde familiære relationer til bådebyggeriet, og der blev henvist til et eller andet netarkiv (korrekt navn?)

Mvh

OleP

--
Ole P

Havneturene og oprangering OT

af Ole Pedersen, 31/5 2024, 21:07 (263 dage siden) @ Lars

Hvad betyder OT?

Det var noget med tegninger i skala N

Mvh

OleP

--
Ole P

Havneturene og oprangering OT

af ivar, 31/5 2024, 22:48 (262 dage siden) @ Ole Pedersen

OT, betyder Off Topic - altså, vi afviger lige fra emnet et øjeblik.

Disse øjeblikke kan til tider blive rimeligt lange og risikere at overskygge det oprindelige emne.

mvh
-ivar

Havneturene og oprangering

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 4/6 2024, 07:40 (259 dage siden) @ Lars

Jeg kan huske, da jeg arbejdede som rangist på havnen i Esbjerg, at det at planlægge oprangeringen af trækket inden man kørte på havnen, var ikke for begyndere. Det var som regel erfarne rangerledere med mange års erfaring, som strikkede en plan sammen, som var utrolig kompliceret. I hvilken rækkefølge skulle vognene komme, skulle man skubbe nogle og trække andre, tabe nogle undervejs, løbe om - nej det var vanvittigt kompliceret. Og når der samtidigt kørte 2 forskellige rangerhold, var det med at holde tungen lige i munden.

Nu kan man ikke sammenligne Esbjerg Havn med Kbh, det ved jeg godt, men jeg går ikke ud fra at rangerholdene i KBH dækkede hele havnen - de kørte vel i begrænsede områder?
Der var et hav af spor på havnen i Esbjerg, stikspor alle steder, forud og bagud, og steder hvor man kun kunne komme til hvis man tovede vognene.

Da jeg selv havde min første dag som rangerleder på havnen, var det med en hel del sommerfugle i maven - men jeg havde heldigvis en rangermester at støtte mig til, som selv havde 45 års erfaring, en hel del af dem som rangerleder.

Havneturene og oprangering

af Lars, 6/6 2024, 21:59 (256 dage siden) @ NielsJ_Esbjerg

... når der samtidigt kørte 2 forskellige rangerhold, var det med at holde tungen lige i munden.

Nu kan man ikke sammenligne Esbjerg Havn med Kbh, det ved jeg godt, men jeg går ikke ud fra at rangerholdene i KBH dækkede hele havnen - de kørte vel i begrænsede områder?
Der var et hav af spor på havnen i Esbjerg, stikspor alle steder, forud og bagud, og steder hvor man kun kunne komme til hvis man tovede vognene.


Kørte begge de to hold i Esbjerg over hele havnen, eller var området og turene opdelt ligesom i København?

--
mvh
Lars

Billige jernbane T-shirts

Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak