Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 15:09 (180 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum er ikke forsynet med oplysninger, men selv om jeg ikke har forstand på damplokomotiver, mener jeg at kunne genkende et Sharp-standardlokomotiv fra 1840'erne. Kan eksperterne kaste lys over station og bane m.m.?

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 15:28 (180 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Det kunne ligne dette:

[image]

Kilde: "Train with steam locomotive at Barnham c1864".

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Jamendog-jamendog. Det var hurtigt. Der kan man se, hvor stor forskel der kan være på et originalfoto og en halvdårlig kopi. Jeg tillader mig at forsætte i samme spor (og takker på egne og museets vegne).

[image]
No. 1

[image]
No. 2

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ukendt station og lokomotiv

af Niels Munch, 29/5 2024, 15:53 (180 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]
No. 1

Google Lens ku' ikke hitte noget bedre end dette:

[image]
Ghost Express 1862: The old Sharp Roberts engine of the 1840s ends her days as a Branch tank engine on the Lincolnshire lines of the Great Northern. Kilde: Getty Images.

M.v.h.
Niels

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 15:56 (180 dage siden) @ Niels Munch

[image]
No. 1


Google Lens ku' ikke hitte noget bedre end dette:

[image]
Ghost Express 1862: The old Sharp Roberts engine of the 1840s ends her days as a Branch tank engine on the Lincolnshire lines of the Great Northern. Kilde: Getty Images.

M.v.h.
Niels

Det var dog fantastsisk, som du kan. Det er næsten lettere at løse identifikationsopgaver på engelske baner end på de danske ditto. Endnu en gang tak, Niels, og en god rest-onsdag til dig. :-) :-) :-)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/5 2024, 22:57 (180 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Ghost Express 1862: The old Sharp Roberts engine of the 1840s ends her days as a Branch tank engine on the Lincolnshire lines of the Great Northern. Kilde: Getty Images.

Pas på med at bringe fotos med vandmærke fra billedbureauer - her Getty Images. Det kan risikere at give Tommy store (pekuniære) midler. Jeg kan godt se at du ikke har kopieret det, men linker til Gettys side, men alligevel.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 23:34 (180 dage siden) @ Michael Deichmann

Pas på med at bringe fotos med vandmærke fra billedbureauer - her Getty Images. Det kan risikere at give Tommy store (pekuniære) midler. Jeg kan godt se at du ikke har kopieret det, men linker til Gettys side, men alligevel.....

Hej Michael,

Øøøøh, nu har du jo også bragt det...! :-P :-D

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ukendt station og lokomotiv

af Niels Munch, 30/5 2024, 09:55 (180 dage siden) @ Michael Deichmann

Pas på med at bringe fotos med vandmærke fra billedbureauer - her Getty Images. Det kan risikere at give Tommy store (pekuniære) midler.

Bliver Tommy så rig?

Webmaster kan for min skyld meget gerne slette billedet nu, hvor loket er identificeret, og evt. erstatte det med dette:

[image]

..... der som fotografisk billede er hinsides enhver ophavsret.

M.v.h.
Niels

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 11:13 (180 dage siden) @ Niels Munch

Pas på med at bringe fotos med vandmærke fra billedbureauer - her Getty Images. Det kan risikere at give Tommy store (pekuniære) midler.


Bliver Tommy så rig?

Webmaster kan for min skyld meget gerne slette billedet nu, hvor loket er identificeret, og evt. erstatte det med dette:

[image]

..... der som fotografisk billede er hinsides enhver ophavsret.

M.v.h.
Niels

Og her er en skalamodel af den danske variant; SJS 'Jylland':

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Ukendt station og lokomotiv

af Lars, 29/5 2024, 15:56 (180 dage siden) @ Niels Munch

Hurra for Googles billedsøgningsprogram ;-)

[image]

Kilde: "Train with steam locomotive at Barnham c1864".


Det er nogle meget solidt byggede godsvogne, vi ser på billedet. Jeg mener at have set et billede fra Frederik d. 7s Sydslesvigske Jernbane med tilsvarende vogne. Den bane var bygget af Morton Peto.

Var disse vogne specielt engelske?

--
mvh
Lars

Avatar

Ukendt station og lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 16:18 (180 dage siden) @ Lars


Var disse vogne specielt engelske?

Ja. Storbritannien var storeksportør af jernbanemateriel i 1840'erne og 50'erne. De tyske typer var anderledes. Den sydslesvigske vogn, som du henviser til, var dog vistnok bygget på banens værksted i Flensborg - af englændere.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak