Ukendt station og person
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
af Joh Christen Olsen, 29/5 2024, 13:12 (184 dage siden)
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2024, 14:07 (184 dage siden) @ Joh Christen Olsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
Jeg undrer mig lidt. Stationsbygningen ser ud til at ligge til højre. Hvis skinnecyklen befinder sig på et læssespor, og sporet til højre er det gennemgående hovedspor, hvorfor anes der så to arme på (udkørsels?)signalet bag personen?
Edit: Med mindre der altså gennem sig endnu et hovedspor/togvejsspor til højre for det synlige hovedspor/togvejsspor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Lars, 29/5 2024, 14:24 (184 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Der er vist ikke flere spor end hovedsporet over mod perronen. Er der et ekstra spor til højre, skal det gå bag om bygningen, og det tyder "landskabet" ikke på.
Der må være et hovedspor og så læssesporet forbundet med en transversal lige før pakhuset. Måske endnu et spor længere fremme?
Desværre er skiltet med stationsnavnet lige uden for billedet til højre, vi kan kun se enden af det.
Der kastes en skygge fra noget lige udenfor billedet til højre. Det må stå lige til venstre for hovedsporet? Hvad kan det mon være?
Da skyggen fra manden er ret kort, er billedet nok taget midt på dagen. Solen og dermed syd er til højre, så vi ser i østlig/nordøstlig retning.
--
mvh
Lars
af Niels Munch, 29/5 2024, 14:32 (184 dage siden) @ Lars
Jeg vil trods "alderssvækket falkeblik" hævde, at der er 2 perronspor, hvor det fjerne stort set skjules af en (smal) ø-perron.
M.v.h.
Niels
af Lars, 29/5 2024, 15:34 (184 dage siden) @ Niels Munch
Jeg vil trods "alderssvækket falkeblik" hævde, at der er 2 perronspor, hvor det fjerne stort set skjules af en (smal) ø-perron.
M.v.h.
Niels
Ja, når jeg lige forstørrer billedet, kan jeg også se, at der må være et spor mere.
--
mvh
Lars
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 17:12 (183 dage siden) @ Lars
Desværre er skiltet med stationsnavnet lige uden for billedet til højre, vi kan kun se enden af det.
Hej Lars,
Men det er et tværstillet skilt, og det kan hjælpe med dateringen. Aarhus Stiftstidende skrev om disse skilte den 28. september 1910:
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af cslundsten, 29/5 2024, 15:16 (184 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
Jeg undrer mig lidt. Stationsbygningen ser ud til at ligge til højre. Hvis skinnecyklen befinder sig på et læssespor, og sporet til højre er det gennemgående hovedspor, hvorfor anes der så to arme på (udkørsels?)signalet bag personen?Edit: Med mindre der altså gennem sig endnu et hovedspor/togvejsspor til højre for det synlige hovedspor/togvejsspor.
Hvis man forstørrer billedet lidt synes jeg det ser ud som om der er et hovedspor mere, bag ø-perronen.
En normal krydsningsstation ville ikke have udkørselssignal/togvejssignal. Så dette er nok snarere en forgreningsstation eller tilslutningsstation. Eller dobbeltspor, men så burde der være 3 perronspor.
Er det mon muligt at få billedet i højere opløsning? Det kunne godt se ud som om der er endnu en signalmast bag godsvognen (til højre for bremsehuset), men det er svært at se. Signalet står nok for langt inde til at være et indkørselssignal.
/Carsten Lundsten
af Krabsen, 29/5 2024, 14:42 (184 dage siden) @ Joh Christen Olsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget...
I hvilken del af landet slog fader sine folder?
Måske kan det hjælpe med at indsnævre mulighederne.
af Joh Christen Olsen, 29/5 2024, 16:18 (184 dage siden) @ Krabsen
Tak for reaktionen.
Min far var ikke født da billedet blev taget, men indsnævringen vil være at det er taget på Sjælland.
mvh
John
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 15:20 (184 dage siden) @ Joh Christen Olsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
Sydbanen, Haslev station set mod nordøst ca. 1920-30. Manden på skinnecyklen er portør i sommeruniform.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Martin Wilde, 29/5 2024, 17:03 (184 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
.
Sydbanen, Haslev station set mod nordøst ca. 1920-30. Manden på skinnecyklen er portør i sommeruniform.
Hvis det skal være Haslev, bør der så ikke kunne ses en toetages stationsbygning hvor taget ikke går på tværs af sporet, men på langs?
Og der bør vel kunne ses flere sidespor i forgrunden til venstre op mod pakhuset?
Jeg har ikke lige noget andet bud.
af Niels Munch, 29/5 2024, 17:23 (184 dage siden) @ Martin Wilde
Lidt forklaring til Haslev: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=585&content=Haslev-Station-(Hz) .
Haslev station set mod vest fra Jernbanegade, 1923. Fotograf: Ukendt. DJM02-00006448.
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 17:34 (184 dage siden) @ Niels Munch
Lidt forklaring til Haslev: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=585&content=Haslev-Station-(Hz) .
Haslev station set mod vest fra Jernbanegade, 1923. Fotograf: Ukendt. DJM02-00006448.M.v.h.
Niels
Ja, så er trådbilledet fra før 1923.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 18:16 (183 dage siden) @ Niels Munch
Lidt forklaring til Haslev: https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=585&content=Haslev-Station-(Hz) .
Haslev station set mod vest fra Jernbanegade, 1923. Fotograf: Ukendt. DJM02-00006448.M.v.h.
Niels
Hej Niels,
Billedet er registreret som værende fra 1923 ud fra hvad "nogen" har skrevet bag på det. Nu ser jeg så, at det samme foto på arkiv.dk er tidsbestemt til "ca. 1890", ligesom det oplyses, at et eksemplar af billedet befinder sig på Det Kongelige Bibliotek. Den tekniske kvalitet på DJM's foto indikerer for mig sammen med børnenes påklædning, at arkiv.dk's tidsbestemmelse er den korrekte, hvorefter jeg retter ind.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 17:33 (184 dage siden) @ Martin Wilde
.
Sydbanen, Haslev station set mod nordøst ca. 1920-30. Manden på skinnecyklen er portør i sommeruniform.
Hvis det skal være Haslev, bør der så ikke kunne ses en toetages stationsbygning hvor taget ikke går på tværs af sporet, men på langs?
Og der bør vel kunne ses flere sidespor i forgrunden til venstre op mod pakhuset?
Jeg har ikke lige noget andet bud.
Den toetages del af stationsbygningen gemmer sig bag manden. Og taget på den toetages del af stationsbygning gik skam på tværs af sporet.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af John Poulsen, 29/5 2024, 22:26 (184 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Beklager Morten, du plejer at ramme plet, men det er IKKE Haslev.
I forhold til foto fra 1923 (LJ M 1 på vej fra Sverige til Lolland, ligger på jernbanekilder) mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron). Varehusgavlen passer heller ikke; varehuset var forlænget med en tilbygning af træ (bræddebeklædt) og der var tre vinduer sydvest-gavlen!
Desuden lå den en-etagers tværstillede (toilet mv.-) bygning, der ses på trådens indledningsbillede ikke i sydvestenden af stationen men i den modsatte ende.
Om igen :O)
af Morten Flindt Larsen, København K, 29/5 2024, 22:31 (184 dage siden) @ John Poulsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 29/5 2024, 22:57
Beklager Morten, du plejer at ramme plet, men det er IKKE Haslev.
I forhold til foto fra 1923 (LJ M 1 på vej fra Sverige til Lolland, ligger på jernbanekilder) mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron). Varehusgavlen passer heller ikke; varehuset var forlænget med en tilbygning af træ (bræddebeklædt) og der var tre vinduer sydvest-gavlen!
Desuden lå den en-etagers tværstillede (toilet mv.-) bygning, der ses på trådens indledningsbillede ikke i sydvestenden af stationen men i den modsatte ende.
Om igen :O)
Tak John,
Det er jo overbevisende argumentation, som man må bøje sig for. Jagten går nu på en station, hvor varehuset ligger næsten lige over for stationsbygningen. Dem er der vist ikke så mange af.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 13:10 (183 dage siden) @ John Poulsen
Desuden lå den en-etagers tværstillede (toilet mv.-) bygning, der ses på trådens indledningsbillede ikke i sydvestenden af stationen men i den modsatte ende.
Om igen :O)
Okay, så om igen.
Hvad er det så for en 1-etages tværstillet bygning, der ses på nedenstående foto, som vistnok er fra Haslev?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 13:12 (183 dage siden) @ John Poulsen
Varehusgavlen passer heller ikke; varehuset var forlænget med en tilbygning af træ (bræddebeklædt) og der var tre vinduer sydvest-gavlen!
Varehuset var også forlænget med en tilbygning i mur. Det var oprindeligt en meget kort bygning. Træforlængelsen tilkom først senere.
Men du har nok ret i, at det ikke er Haslev, med mindre man har flyttet varehuset lidt.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 13:49 (183 dage siden) @ John Poulsen
I forhold til foto fra 1923 (LJ M 1 på vej fra Sverige til Lolland, ligger på jernbanekilder) mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron).
Det vil sige, at du mener at der har været tre spor mellem varehuset og spor 2 (langs den smalle mellemperron)? På trådfotoet og på fotoet af LJ M 1 kan jeg kun se to spor ved siden af spor 2.
På nedenstående foto kan man se forholdene ca. 1956. Her er mellemperronen gjort bredere, hva må være sket på bekostning af de ene af de to spor mellem varehuset og spor 2.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af John Poulsen, 30/5 2024, 15:51 (183 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
I forhold til foto fra 1923 (LJ M 1 på vej fra Sverige til Lolland, ligger på jernbanekilder) mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron).
Det vil sige, at du mener at der har været tre spor mellem varehuset og spor 2 (langs den smalle mellemperron)? På trådfotoet og på fotoet af LJ M 1 kan jeg kun se to spor ved siden af spor 2.
>
Kære Morten - læs nu venligst hvad jeg skrev og du selv citerer): "mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron)."
Når man ser på vedf. tegning fra "jernbanekilder" (dateret ca. 1869) er der i sydvestenden af stationsbygningen en tværstillede fløj, men på fotoet der startede tråden ses intet af taget eller muren på den langsgående fløj som forbandt den med de toetagers del af stationsbygningen.
Så jeg har fortsat svært ved at tro på Haslev...
Mvh ;O)
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 16:54 (183 dage siden) @ John Poulsen
I forhold til foto fra 1923 (LJ M 1 på vej fra Sverige til Lolland, ligger på jernbanekilder) mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron).
Det vil sige, at du mener at der har været tre spor mellem varehuset og spor 2 (langs den smalle mellemperron)? På trådfotoet og på fotoet af LJ M 1 kan jeg kun se to spor ved siden af spor 2.
>
Kære Morten - læs nu venligst hvad jeg skrev og du selv citerer): "mangler der et spor mellem varehussporet og spor 2 (langs den smalle mellemperron)."Når man ser på vedf. tegning fra "jernbanekilder" (dateret ca. 1869) er der i sydvestenden af stationsbygningen en tværstillede fløj, men på fotoet der startede tråden ses intet af taget eller muren på den langsgående fløj som forbandt den med de toetagers del af stationsbygningen.
Så jeg har fortsat svært ved at tro på Haslev...
Mvh ;O)
Kære John,
Jeg mener ikke, at der "mangler" et spor. Som jeg skriver, mener jeg, at man kan se to spor mellem pakhuset og spor 2 på både trådfotoet og på fotoet af LJ M 1. Det er svært, at se på trådfotoet, fordi spor 2 kurver (som det også gør på 1956-luftfotoet), men det må spørgeren så kunne be- eller afkræfte med en udsnitsscanning. Det samme gælder for detaljerne på stationsbygningen, herunder eventuelt halvtag, der også pixelerer helt væk på trådfotoet. I øvrigt henviser jeg til arkiv.dk-fotoet, hvor der tydeligt er et tværgående tag på den sydvesligste del af bygningen.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 17:04 (183 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 30/5 2024, 17:33
Noget andet er så, at de tværgående tagrygge virker meget lange (dvs. dybe bygninger). På hvilken bane har man det? Eller er det nabobygninger, der forvirrer?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 17:43 (183 dage siden) @ John Poulsen
Når man ser på vedf. tegning fra "jernbanekilder" (dateret ca. 1869) er der i sydvestenden af stationsbygningen en tværstillede fløj, men på fotoet der startede tråden ses intet af taget eller muren på den langsgående fløj som forbandt den med de toetagers del af stationsbygningen.
Taget og muren på den langsgående fløj, som forbandt den tværstillede fløj med den 2-etagers del af stationsbygningen, kan du af gode grunde ikke se, da den skjuler sig bag "portørens" brede ryg. Du kan kun se den tværstillede fløj og en senere (efter 1869) opført og lidt lavere tværstillet retiradebygning, og så muren ind til en gård mellem de to tværstillede bygninger.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 18:29 (183 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Fraværet af en mellemgård på nedenstående foto fra 29. sep. 1941 (umiddelbart inden den store stationsombygning) afslører, at Haslev-teorien må forkastes.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/5 2024, 17:19 (184 dage siden) @ Joh Christen Olsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
Den der perron længst til højre ser ud til at være i tre forskellige niveauer. Det må da vist siges at være noget af en sjældenhed. To niveauer kan man støde på fra tid til anden, men tre - det ses ikke ret tit.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Morten Flindt Larsen, København K, 30/5 2024, 19:22 (183 dage siden) @ Joh Christen Olsen
Dette billede er blandt mange jeg har overtaget fra min fars bo. Er der mon nogen der kan oplyse om stedet det er taget, og eventuelt hvem personen er.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Joh Christen Olsen, 30/5 2024, 19:58 (183 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten
Jeg googlede dit billede og kan se at det er Svebølle station.
Tak for det.
Med venlig hilsen
John
Færre tog og længere rejsetid mellem Aarhus H og Aalborg St. samt Aalborg Lufthavn resten af døgnet
To uger med ændrede tider for enkelte InterCityLyn og InterCity mellem Odense og København
Aftener, nætter og tidlige morgener med ændringer mellem Cph Lufthavn og Aarhus H
Aftener, nætter og tidlige morgentimer med ændringer på tog mellem Aarhus H og Aalborg Lufthavn